Twórca Ancestors: „ludzie myśleli, że 35-osobowe studio zrobi grę jak Assassin's Creed"

Patrice Desilets, twórca Ancestors: The Humankind Odyssey, twierdzi, że zarówno gracze, jak i recenzenci zbyt surowo potraktowali jego produkcję. Uważa, że wielu krytyków negatywnie oceniło grę, nawet w nią nie grając.

Konrad Serafiński

Rodzina Soprano sprzed wieków. - Twórca Ancestors: „ludzie myśleli, że 35-osobowe studio zrobi grę jak Assassin's Creed" - wiadomość - 2019-11-30
Rodzina Soprano sprzed wieków.

Kojarzycie grę Ancestors: The Humankind Odyssey? Jeśli tak, to prawdopodobnie pamiętacie, że odpowiedzialne za ten projekt jest studio Panache Digital Games, na czele z Patrice’em Desiletsem (jednym z twórców pierwszych odsłon serii Assassin’s Creed). A także to, że produkcja, mimo sporych oczekiwań, nie do końca spełniła wymagania graczy oraz recenzentów. Ancestors pojawiło się na PC (jako tytuł ekskluzywny Epic Games Store) 27 sierpnia bieżącego roku. Od tej pory serwis Metacritic odnotował 70 recenzji gry, z których średnia ocen wynosi 64 punkty, co naturalnie nie jest zbyt imponującym wynikiem.

Ponieważ 6 grudnia produkcja trafi również na konsole Xbox One oraz PlayStation 4, redakcja GamesIndustry.biz postanowiła przytoczyć wypowiedzi Patrice’a Desiletsa z tegorocznej konferencji Reboot Develop Red, poświęconej branży gier wideo, która odbyła się w Halloween w Kanadzie. Jak nietrudno się domyślić, twórca nie był zbyt zadowolony z odbioru jego dzieła:

Jestem przyzwyczajony do posiadania większych liczb niż ta, więc dla mnie to trochę słoń w salonie [powszechnie znany problem, który jest przez wszystkich ignorowany - przyp. red.].

Dodał również, że gracze spodziewali się zwyczajnie za dużo po produkcji studia, w którym pracuje zaledwie 35 osób. Niedobory personalne sprawiły, że twórcy musieli podjąć radykalne kroki, by w ogóle wypuścić grę na rynek:

Ludzie myśleli, że moje 35-osobowe studio dostarczy grę, która będzie jak Assassin’s Creed. A to jest po prostu niemożliwe. Podjęliśmy kilka naprawdę trudnych decyzji, by wydać tytuł, i chcieliśmy, żeby była inna.

Problem terminów w branży gier wideo to zupełnie nic nowego. Wielokrotnie twórcy skarżyli się, że mieli za mało czasu, by dopracować tytuł przed premierą. Najczęściej kończy się to wydaniem kilku (-nastu/-dziesięciu) aktualizacji, po których produkcja staje się grywalna. Najlepszym tego przykładem jest chociażby No Man’s Sky, za które odpowiada zespół Hello Games. Twórcy gry przeszli naprawdę trudną drogę, by wyprowadzić tytuł na prostą. Ostatecznie udało się to do tego stopnia, że fani oficjalnie podziękowali producentom. W tym przypadku pomogły jednak pokora i przyznanie się do winy przez deweloperów. Nieco inaczej wygląda sytuacja z Patrice’em Desiletsem, który niezbyt dobrze zniósł słowa krytyki i rozpoczął kontratak na recenzentów:

Jesteśmy pewni, że niektórzy recenzenci nie zagrali nawet w grę. To część naszej branży - oni muszą recenzować gry, a mają ich 15 tygodniowo i zwyczajnie nieraz nie mają czasu. A ponieważ Ancestors jest zupełnie inne [autorowi wypowiedzi prawdopodobnie chodziło o oryginalność tytułu - przyp. red], niektórzy z nich po prostu nie mieli na to czasu. [...] Niektórzy nawet wymyślili własne elementy w grze. W Ancestors nie ma ognia i nie możesz jeździć konno. Mimo to jeden z recenzentów napisał o jeździe na koniu. Tak, dobrze myślicie, moi ludzie są wkurzeni.

Twórca, prócz barwnych przykładów na to, jak źle został potraktowany przez recenzentów, zauważył również, że zrobienie gry o ewolucji człowieka już samo w sobie jest bardzo trudnym zadaniem. Warto podkreślić, że to nowy kierunek nie tylko dla Desiletsa, ale dla całej branży w ogóle. Jako szef i twórca jednocześnie, Desilets musiał zmagać się z rozterkami dotyczącymi ostatecznego wyglądu gry. Jak sam podkreśla, decyzje nie należały do łatwych:

Projektant gry we mnie musi podjąć decyzję o jakości, podczas gdy ten drugi mówi: „nie, nie mogę tego tak zrobić, jestem odpowiedzialny za tych ludzi i muszę podjąć decyzję, która zagwarantuje, że studio nie zostanie zamknięte”.

Oczywiście z perspektywy czasu możemy ocenić, że może jednak warto było nieco bardziej skupić się na jakości gry. Serwis GamesIndustry.biz informuje, że podczas prac nad grą studio sukcesywnie się powiększało, chociaż nie byli to raczej etatowi pracownicy. Nigdy jednak nie było ich więcej niż kilkudziesięciu. I dlatego też Ancestors nigdy nie stało się takie, jakiego mogli oczekiwać gracze, recenzenci oraz sami twórcy:

Właśnie dlatego potrzebne są zespoły mające po 200, 800 czy 2000 osób. [...] Czułem, że to będzie zbyt duże przedsięwzięcie, by dać graczom możliwość napisania własnej historii ludzkości.

Co do edycji konsolowej, to Desilets zapewnił, że produkcja otrzyma niezbędny samouczek, którego twórcy nie zdążyli na premierę zaimplementować do pecetowej wersji. Szef Panache dodał także, że po wielu latach walki o grę 1666: Amsterdam, ma do niej prawa i zamierza coś z nimi zrobić. Opisał to w następujących słowach:

Najlepsze jest to, że to już nie jest gra po Assassin's Creed: Brotherhood. To gra po Ancestors. To gra, która nie została stworzona z THQ Montreal. To gra stworzona przez Panache.

Cóż, miejmy nadzieję, że tym razem czas oraz wygórowane oczekiwania graczy nie staną na drodze do stworzenia porządnej produkcji. A czym właściwe będzie 1666: Amsterdam? Co nieco o tym tajemniczym projekcie możecie przeczytać pod tym adresem. Oczywiście życzymy powodzenia, bo zdecydowanie bardziej wolimy dobre gry od tych słabych... ekhm, to znaczy źle ocenionych.

  1. Oficjalna strona internetowa Ancestors: The Humankind Odyssey
  2. Recenzja Ancestors: The Humankind Odyssey
Ancestors: The Humankind Odyssey

Ancestors: The Humankind Odyssey

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 27 sierpnia 2019

Informacje o Grze
8.2

GRYOnline

6.1

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

35

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Symulacyjne
2019-12-01
22:22

laki2217 Generał

Moim zdaniem jest to dobra gra. Gra ma pewne wady jak bardzo wysoki próg wejścia, jednak z drugiej strony jest zadowolenie, kiedy sam odkryjesz jak coś działa tak jak przodkowie. Gra w pewien sposób to symuluje. Z drugiej strony sposób rozgrywki zniechęcił sporą liczbę osób.

Komentarz: laki2217
2019-12-01
23:20

mysticwaver Centurion

Było w materiałach promocyjnych zaznaczać że to nie jest gra 3xA i studio liczy 35 osób.. meeee... tam dzieci pracują w zarządzie by się tak tłumaczyć?

Komentarz: mysticwaver
2019-12-02
02:22

MaDAo Legionista

MaDAo

On po prostu nie rozumie że sam pomysł gry nie był zły. Był super. Po prostu nie dali wystarczająco dużo gameplayu. Każda zmiana ery i gatunku ludzkości jest powierzchniowa. Nie wprowadza wystarczająco dużo nowych elementów do gry. Tak naprawdę jak się grało pierwotnym gatunkiem człowieka i ostatecznym to praktycznie nic się nie zmienia. Na końcu po prostu jesteśmy w stanie zabijać te bestie a wcześniej one nas kompletnie niszczą. Jedyna różnica. Gra została zbytnio przedłużona by ukryć brak gameplayu. To jest jej wada. Wieje nudą. Sam pomysł był za to zarąbisty i za to grę szanuję mimo że bym dla zabawy jej nie polecał ale jako doświadczenie jest całkiem dobra.

Ostatecznie to hype wokół gry zrobił zbyt duży gdy tak naprawdę nie było powodu. Ja wiedziałem że nie ma na co liczyć bo słyszałem wcześniej ile osób przy tym pracuje i się nie zawiodłem i odebrałem tą grę całkiem pozytywnie jako doświadczenie. Jako grę to oczywiście że negatywnie bo zabawa jest przez pierwsze 2h max, potem monotonia i ten ciągły pokaz małp jak się rodzi nowego małpiszona trwa zbyt długo.

Komentarz: MaDAo
2019-12-03
09:23

Koyocisko Konsul

Koyocisko
😎

Ja czekam na 6 grudnia bo mam preorder na konsolę i się nie zawiodę bo wiem czego oczekuję...

Komentarz: Koyocisko
2019-12-10
13:52

marcban Konsul

Tyle, że gra nie jest zła. To ten typ gry jak Dwarf Fortress albo Europa Universalis jedynka. Wysoki poziom wejścia, wysoki poziom trudności, gra niewiele tłumaczy. Pewnie z 80% się odbije a pozostałe 20% pokocha.
Choć oczywiście to nie produkcja klasy AAA jak AC i trochę mankamentów ma. Ale seria AC też je przecież ma.

Komentarz: marcban

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl