Niestety długo oczekiwana przez graczy wolących PC niż konsole premiera GTA IV przyniosła wielu z nich spore rozczarowanie - jak wiemy wymagania sprzętowe w porównaniu do oferowanej grafiki są wręcz kosmiczne - nie dość, że dzieło Rockstar nie obsługuje anti-aliasingu (AA), filtrowania anizotropowego (AF) ani bibliotek DirectX 10, to jeszcze problemy z płynnością mają nawet posiadacze mocnych PC.
Dorota Drużko
Niestety długo oczekiwana przez graczy wolących PC niż konsole premiera GTA IV przyniosła wielu z nich spore rozczarowanie - jak wiemy wymagania sprzętowe w porównaniu do oferowanej grafiki są wręcz kosmiczne - nie dość, że dzieło Rockstar nie obsługuje anti-aliasingu (AA), filtrowania anizotropowego (AF) (nawet próba wymuszenia ich obsługi przez panele nVidia Control Panel i ATi Catalyst Control Center nie przynosi żadnego rezultatu), ani bibliotek DirectX 10, to jeszcze problemy z płynnością mają nawet posiadacze mocnego sprzętu. Niestety wydany niedawno patch niewiele w tej kwestii zmienił. To zresztą nie jedyna bolączka gry - użytkownicy narzekają również na system zabezpieczeń antypirackich - Sony SecuROM oraz konieczność zainstalowania aż dwóch dodatkowych aplikacji - Rockstar Games Social Club i Games For Windows - Live. Choć ekipa Rockstar twierdzi, że wspomniane problemy ma jedynie 1% wszystkich nabywców gry, to jednak biorąc pod uwagę, iż Steam postanowił nawet zwrócić pieniądze niezadowolonym kupującym, skala zjawiska musi być znacznie większa niż sugerują twórcy.
W sieci pojawiły się opinie, że problemy z wydajnością dotykają w szczególności osób posiadających dwurdzeniowe procesory, gdyż GTA IV polega przede wszystkim na mocy CPU a nie GPU. Serwis Enthusiast postanowił sprawdzić tę tezę oraz przeprowadzić testy kart graficznych z różnych przedziałów cenowych właśnie pod kątem GTA IV. Na platformę testową wybrano mocny komputer z płytą główną ASUS Blitz Extreme, 4 GB DDR3 1600 MHz (OCZ Platinum Series) oraz procesorem Intel Core 2 Quad Extreme QX9770 przetaktowanym ze standardowych 3,2 GHz na 3,6 GHz. Na PC zainstalowany został Windows Vista z Service Packiem 1 oraz oczywiście GTA IV wraz z najnowszym patchem. Okazało się, że w trakcie zabawy użycie procesora wynosiło średnio 65%, a w dodatku wykorzystywane były wszystkie cztery rdzenie, co rzeczywiście może być potwierdzeniem wspomnianej wcześniej teorii. Poniżej przedstawiamy test kart przeprowadzony w trzech różnych rozdzielczościach oraz maksymalne ustawienia jakie udało się na nich uzyskać (i jednocześnie program pozostał grywalny).
Oczywiście jeżeli chcemy zagrać w najwyższej dostępnej rozdzielczości - 2560x1600, potrzebne będą najmocniejsze karty graficzne. Jednak nawet w wypadku Radeona HD 4870 X2 i GF 280 GTX nie możemy pozwolić sobie na ustawienie wszystkich opcji na maksimum. Pewnym zaskoczeniem może być natomiast fakt, iż GTA IV było praktycznie niegrywalne na Radeonie HD 4870 z 1 GB pamięci, z kolei nieco słabszy GF GTX 260 (192 rdzenie) pozwalał na komfortową zabawę w średnich ustawieniach. Niestety jak można się domyśleć słabsze testowane Radeony (HD 4870 512 MB i HD 4850) także poległy w boju.
Po zmniejszeniu rozdzielczości do częściej używanej - 1920x1200 GTA IV było grywalne na wszystkich wymienionych kartach. Niestety nawet dwie najmocniejsze nie były w stanie uciągnąć produkcji w tej rozdzielczości i wszystkich opcjach ustawionych na maksimum. Jedynie Radeon HD 4850 ledwie radził sobie z renderowaniem grafiki nawet przy praktycznie najniższych możliwych ustawieniach zaliczając znaczne spadki fps (do 16).
Ostatnią testowaną rozdzielczością była 1680x1050, a więc natywna dla szerokokątnych LCD 20'' i 22''. Tutaj już wszystkie karty radziły sobie całkiem nieźle, choć ponownie żadna z nich nie uciągnęła GTA IV w maksymalnych ustawieniach. Co ciekawe Radeon HD 4870 X2 wypadł nawet nieco gorzej niż w przypadku poprzedniej rozdzielczości.
Na koniec w ramach porównania dodajmy, że w Far Cry'u 2 przy rozdzielczości 1920x1200, ustawieniach ultra-high, 8x AA i 16x AF i DX10 na komputerze o bardzo zbliżonej konfiguracji GeForce GTX 280 osiąga średnio 33,5 fpsów (32,9 w GTA IV), a nie trzeba chyba dodawać, że różnica w jakości wyświetlanego obrazu jest ogromna.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic