Switch 2 i brutalne zderzenie z optymalizacją. Gra, która nie „pali” kart na PC, zadziała tylko w 1080p przy 30 FPS
Nowa konsola Nintendo zapowiada się na krok naprzód, ale nie wszystkie gry będą w stanie wykorzystać jej pełnię możliwości. Tytuł od studia Koei Tecmo uruchomi się trybie zadokowanym tylko w 1080p i 30 FPS – mimo że na PC działa płynnie nawet na sprzęcie sprzed dekady.

Nadchodzący Nintendo Switch 2 ma być potężnym skokiem technologicznym względem poprzednika, ale już pierwsze tytuły ujawniają pewne ograniczenia platformy. Choć sprzęt ma obsługiwać gry w rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę w trybie zadokowanym, nie każdemu tytułowi uda się te liczby osiągnąć. I to nawet wtedy, gdy na PC działa bez problemu na 9-letniej karcie graficznej.
Tylko 1080p i 30 FPS
Studio Koei Tecmo odpowiedzialne za grę NOBUNAGA’S AMBITION: Awakening Complete Edition, przyznało w rozmowie z Wccftech, że próby uruchomienia gry na Switchu 2 w 4K przy 60 FPS zakończyły się niepowodzeniem. Jak wyjaśnił reżyser i producent gry, Michi Ryu:
Gra działa w rozdzielczości Full HD i 30 klatkach na sekundę. Eksperymentowaliśmy również z 4K i 60 klatkami na sekundę, ale moc wymagana do renderowania japońskiego archipelagu z taką grafiką jest większa niż można sobie wyobrazić i trudna do utrzymania stabilności, więc musieliśmy się poddać. Mamy nadzieję powrócić do tego wyzwania w przyszłości, jeśli nadarzy się okazja
Co więcej, studio nie korzysta z technologii skalowania NVIDIA DLSS, która mogłaby pomóc w osiągnięciu wyższej rozdzielczości przy niższym obciążeniu sprzętu. W efekcie gra zadziała na Switchu 2 w 1080p i 30 FPS.
Zaskakuje fakt, że mówimy tu o grze, która nie należy do najbardziej wymagających nawet na PC. Według oficjalnych zalecanych wymagań, do komfortowego grania wystarczy m.in. procesor i7 trzeciej generacji oraz karta pokroju GeForce GTX 1060, czyli układy dobrze znane jeszcze z czasów premiery pierwszego Switcha.
To rodzi pytanie, czy optymalizacja gier na Switcha 2 okaże się bolączką nowej konsoli? Nintendo Switch 2 trafi do sprzedaży już 5 czerwca i choć oczekiwania są ogromne, pierwsze sygnały mogą budzić niepokój co do skali kompromisów, jakie czekają graczy. Ale wiadomo – czas pokaże.
Komentarze czytelników
Kuba_3 Generał
Klucz - pobór mocy, ten układ musi być energooszczędny, a że jest produkowany w mocno przestarzałym procesie 8nm (topowe dziś układy mobilne powstają w 3nm) to wydajność nie może być zbyt duża, już nie mówiąc że używa architektury GPU sprzed ponad 4 lat, rdzenie A78 w CPU też najnowsze już nie są.
kacperb2562932353841 Junior
Dlatego jadę kupić SteamDecka OLED żeby takich ,,ekscesów,, growych uniknąć i tych cen gier. Najnowszy Mario gorszy od poprzednika z nużącymi trasami będzie kosztować 280, kogoś na prawdę powaliło...
maciekk258 Junior
Sprzedałem Switcha na pniu i nie wracam do tej marki, bo jednak moje przewidywania spełniły się w 101% - ta seria to Gameboye na słabych sterydach z absurdalnie drogimi grami first-party, sklepem pełnym chałupniczych śmieci i tytułami dla 5-10 latków.
Marky Konsul

To co oni odwalili przy portowaniu?
Przecież to jest tytuł wyglądający jak Europa Universalis IV czy inne gry Paradoxu, a w zbliżeniach na miasta i bitwach to w ogóle jak Rome Total War z 2004.