Gra roku 2023 nie zawsze zapowiadała się tak idealnie, jak znamy ją po premierze. Pierwsza prezentacja przebiegła wyjątkowo niefortunnie.
Za sukcesem trzeciej odsłony serii Baldur’s Gate stoi sześć lat ciężkiej pracy oraz entuzjazm, który kierował Swenem Vincke do samego końca. To właśnie założyciel Larian Studios wpadł na pomysł wskrzeszenia klasyka z lat 90., co wbrew pozorom stanowiło nie lada wyzwanie – w końcu prawa do marki wciąż znajdowały się w rękach Wizards of the Coast.
Vincke zebrał się na odwagę i skontaktował z wydawnictwem, które zgodziło się na spotkanie. To niestety nie do końca przebiegło po myśli CEO Lariana, o czym opowiedział na łamach IGN.
Sytuacja, o której mowa miała miejsce 14 września 2017 roku. Wizards of the Coast umówiło się ze Swenem na „audiencję”, podczas której deweloper miał przedstawić projekt nowego Baldura. Szczęście w nieszczęściu, na ten sam dzień przypadła premiera Divinity: Original Sin 2, czyli innej gry od Larian Studios.
Nic zatem dziwnego, że Vincke najpewniej nie mógł w stu procentach skupić się na prezentacji w wydawnictwie. Nie znamy co prawda szczegółów niefortunnego spotkania, niemniej Swen do tej pory jest nim zawstydzony.
To było najlepsze, co mogliśmy pokazać. [Wizards of the Coast] powiedzieli: „To nie jest zbyt dobre”, na co my odpowiedzieliśmy: „Wiemy. Dajcie nam więcej czasu”. I faktycznie nam go dali.
- Swen Vincke dla IGN
Z perspektywy czasu wiemy, że kolejna prezentacja przebiegła znacznie lepiej, dając Larianowi zielone światło na tworzenie BG3. W 2020 roku udostępniono grę we wczesnym dostępie, dając fanom grunt do pozostawienia po sobie feedbacku – a tego było co nie miara. Opinie graczy zmotywowały studio do całkowitego przepisania niektórych rzeczy, włączając w to wstęp, charakter postaci czy nawet system DnD.
Taki system, choć wymagał dużo czasu i cierpliwości, sprawdził się znakomicie. Z drugiej strony jednak, Vincke nie jest pewien, czy zdecydowałby się na tę samą metodę w przyszłych grach Larian Studios.
[Wczesny dostęp] posiada ogrom zalet, jednak każda gra ma swoją własną strukturę – swój własny język – dlatego powinniśmy oceniać je osobno.
- Swen Vincke dla IGN
Od oficjalnej premiery Baldur’s Gate 3 minął już ponad rok, a gra niedługo doczeka się siódmego patcha dodającego kolejne smaczki do zakończeń i fabuły – kto wie, co pokaże przyszłość względem innych tytułów od Swena?
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.