STALKER 2 wzięty w obronę. „Metacritic zachęca deweloperów do tworzenia bezpiecznych, nudnych gier”, twierdzi weteran Arkane Studios

Założyciel Arkane Studios skrytykował średnie ocen w serwisie Metacritic, utrzymując, że cierpią przez nie znakomite gry, które w dniu premiery borykają się z błędami. Kontrowersyjne wpisy dewelopera podzieliły graczy.

Krzysztof Kałuziński

Komentarze

STALKER 2 wzięty w obronę. „Metacritic zachęca deweloperów do tworzenia bezpiecznych, nudnych gier”, twierdzi weteran Arkane Studios, źródło grafiki: GSC Game World..
STALKER 2 wzięty w obronę. „Metacritic zachęca deweloperów do tworzenia bezpiecznych, nudnych gier”, twierdzi weteran Arkane Studios Źródło: GSC Game World..

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ma za sobą bardzo udany debiut, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę liczbę sprzedanych egzemplarzy. Niestety, dzieło studia GSC Game World ma wiele problemów technicznych, nasuwających skojarzenia ze słynną premierą naszego rodzimego Cyberpunka 2077. W obronie wyczekiwanej gry akcji stanął Raphaël Colantonio – założyciel studia Arcane, znanego z takich tytułów, jak Dishonored oraz Prey. Weteran branży skrytykował serwis Metacritic.

Ekosystem serwisu Metacritic zachęca deweloperów do tworzenia bezpiecznych, nudnych gier. Jeśli produkcja jest dopracowana w momencie premiery, masz gwarantowane 80%, niezależnie od tego, jak nudna może być. Tymczasem S.T.A.L.K.E.R. 2 ma 73%, ponieważ jest nieco niedopracowany na premierę. Nieuczciwe, wprowadzające w błąd... – napisał Raphaël Colantonio, obecnie reżyser kreatywny oraz prezes WolfEye Studios.

W kolejnych wypowiedziach producent podkreślił, że średnia ocen nie jest uczciwą miarą gry, ponieważ nie uwzględnia poprawek, które pozwalają wyeliminować większość błędów w kilka miesięcy po premierze. Pierwsze recenzje prześladują więc tytuły pełne problemów, nawet wtedy, gdy twórcy pozbędą się wszystkich usterek. Zyskują na tym relatywnie proste, mało innowacyjne gry – można je łatwiej dopracować, a tym samym otrzymać lepsze noty.

Wypowiedzi prezesa WolfEye Studios wzbudziły mieszane emocje wśród odbiorców, których spora część utrzymuje, że producenci oraz wydawcy powinni dbać o to, by ich gry były w 100% gotowe na premierę. Jednak zdaniem Colantonio moglibyśmy wtedy nie otrzymać takich perełek, jak Fallout: New Vegas czy The Elder Scrolls V: Skyrim.

Ponadto deweloper zasugerował, by w przypadku błędów utrudniających zabawę odczekać kilka tygodni, dając tym samym twórcom czas na ich naprawienie. Odnosi się to także do recenzentów, którzy powinni wstrzymywać się z krytycznymi opiniami lub aktualizować je w późniejszym czasie. Sam Colantonio musiał jednak zdać sobie sprawę, że jego wypowiedzi wzbudziły wiele emocji i postanowił je złagodzić.

Mój poprzedni wpis był dość kontrowersyjny. Mam nadzieję, że ten zostanie lepiej przyjęty: 70% na Metacritic może oznaczać albo przeciętną grę, albo niesamowitą grę, która ma błędy w momencie premiery i wymaga łatania. Nie sądzę, by Metacritic pomagał w dostrzeżeniu różnicy między nimi.

Abstrahując od słuszności słów Colantonio, zapewne doceniłby on fakt, że w naszej recenzji S.T.A.L.K.E.R.-a 2: Heart of Chornobyl Dariusz Matusiak powstrzymał się, póki co, przed wystawieniem ostatecznej noty. Nie zapomniał przy tym jednak o błędach, z jakimi musiał się borykać.

Na koniec krótka informacja – obecnie średnia ocen w serwisie Metacritic dla S.T.A.L.K.E.R.-a 2 wynosi 74% dla wersji na PC oraz 77% dla wydania na Xboxy Series S/X.

  1. S.T.A.L.K.E.R. 2 – poradnik do gry
6.7

GRYOnline

6.2

Gracze

8.0

Steam

7.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

2

Krzysztof Kałuziński

Autor: Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

Niemal wszystkich kompanów z jednego z najlepszych RPG wszech czasów stworzył w niecały dzień niedoświadczony deweloper. Był „niczym da Vinci” Planescape: Torment

Następny
Niemal wszystkich kompanów z jednego z najlepszych RPG wszech czasów stworzył w niecały dzień niedoświadczony deweloper. Był „niczym da Vinci” Planescape: Torment

„To była długa droga, ale myślę, że to może być jej koniec”. Ambitny projekt, który miał przenieść część Fallout: New Vegas do Fallouta 4, wywołał spore zamieszanie

Poprzedni
„To była długa droga, ale myślę, że to może być jej koniec”. Ambitny projekt, który miał przenieść część Fallout: New Vegas do Fallouta 4, wywołał spore zamieszanie

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl