Square Enix traci w roku fiskalnym 2013. Koniec tytułów AAA na rzecz gier mobilnych?
W związku ze sporymi stratami odnotowanymi przez firmę Square Enix w roku fiskalnym 2013, wydawca może dość mocno zmienić swoją politykę wydawniczą. W sieci pojawiły się przypuszczenia, że koncern kojarzony dotąd głównie z wysokobudżetowymi produkcjami skupi się w większym stopniu na rynku gier mobilnych.
Marcin Skierski
Firma Square Enix odnotowała stratę netto w wysokości 13,7 miliardów jenów (ok. 134 milionów dolarów) w ubiegłym roku fiskalnym (1 kwietnia 2012 roku – 31 marca 2013 roku). Chcąc poprawić swoją sytuację finansową, japoński wydawca może w najbliższym czasie zupełnie zmienić swoją politykę wydawniczą. Niewykluczone, że skoncentruje się bardziej na rynku smartfonów i tabletów.
W komentarzu do powyższego wyniku firma Square Enix zdradziła, że „skupi się na znacznej poprawie zarobków poprzez reformę struktury biznesowej w celu ustalenia nowej bazy przychodów”. Jednocześnie zwróciła uwagę na fakt, że rynek jest obecnie w trakcie dużych zmian - na znaczeniu coraz bardziej zyskują smartfony i tablety. Łącząc ze sobą te dwie wypowiedzi można odnieść wrażenie, że Square Enix w najbliższej przyszłości położy większy nacisk na wydawanie gier na urządzenia mobilne. Pamiętajmy jednak, że firma nie powiedziała tego dosłownie.
Powyższe informacje zdają się pokrywać z niedawnymi plotkami na temat nowej odsłony serii Thief. Mówiły one o tym, że w wyniku rosnących kosztów produkcji, nad dziełem studia Eidos Montreal po raz kolejny miały zbierać się czarne chmury. Ekipa deweloperska podobno rozrosła się tak bardzo, że przekroczyło to wszelkie przewidywania i możliwości finansowe firmy Square Enix. Japońskiemu wydawcy nie są na rękę kolejne straty, więc pojawiła się obawa, że prace nad Thief mogą zostać przerwane lub zmieniona zostanie koncepcja tego tytułu.
Jeśli dzisiejsze doniesienia sprawdziłyby się, może to oznaczać koniec wysokobudżetowych produkcji wydawanych przez Square Enix, a przynajmniej znaczne ograniczenie ich liczby w portfolio wydawcy. Takie gry jak Tomb Raider, Hitman: Rozgrzeszenie, czy Sleeping Dogs mogą niedługo okazać się jednymi z ostatnich tytułów klasy AAA od Square Enix, choć w tej chwili jeszcze za wcześnie na tak drastyczne dywagacje. Mimo na ogół dobrych opinii na temat tych gier, ich sprzedaż była poniżej oczekiwań wydawcy. Doprowadziły do tego zapewne zbyt wygórowane przewidywania i zawyżone koszty produkcji, które nie zwróciły się na zadowalającym poziomie. Wydawanie tanich gier na urządzenia mobilne byłoby pod tym względem znacznie mniej ryzykowne.
- polityka
- Tomb Raider (marka)
- wyniki finansowe
- Square Enix
- gry mobilne
Komentarze czytelników
Martius_GW Generał

[2]
Raczej wielkością budżetów gier i oczekiwanej sprzedaży wziętej z kosmosu.
Scorpi_80 Generał

Dziwna polityka, wydają świetne gry jak Deus Ex,Sleeping Dogs, Tomb Raider. Wcześniej Just Cause 2 i wiele innych mniej lub bardziej znanych. Na pewno sprzedaż mają dobrą, więc problem chyba leży gdzie indziej.
wcogram Generał
Dziwne T2 z podobną ilość sprzedanych egzemplarzy swoich tytułów uważa za sukces a SquerEnix u siebie za porażkę.
Niech dalej pchają miliony w multi do gier gdzie jest on zbędny - na pewno więcej zarobią. Niech dalej pchają ułatwienie pokroju szóstego zmysłu i przystosowują mechanikę gry po do cudo, na pewno więcej ludzi kupi ich tytuły. No i niech pchają więcej QTE nawet do chodzenia (wciskasz sekwencje 30 przycisków aby zrobić krok) to na pewno polepszy ich sprzedaż.
Keb Pretorianin

[5]
Zgadzam się w 100%. Od pewnego czasu jak słyszę słowo analityk w tej branży to mnie zbiera na śmiech. Skąd oni biorą te przewidywania...
Mam nadzieję, że Square Enix nie skończy jednak robić gier AAA. Jakoś polubiłem tego wydawcę i osobiście ich ostatnie gry mi się podobały.
robert665 Pretorianin
Strata jak mniemam "wirtualna"? Ja w ten "wirtualny" sposób straciłem 100 miliardów sałaty.
EDIT: Będę musiał obniżyć oczekiwany zysk do jedynie 99 miliardów. SQUARE zejdź na ziemię.