Specyfikacja PS6 robi wrażenie. Wyciek wskazuje, że PlayStation 6 będzie trzy razy wydajniejsze od PS5 i tańsze od PS5 Pro
Mamy nowe przecieki dotyczące PlayStation 6. Opublikowane dane zdradzają, że konsola będzie kilkukrotnie wydajniejsza od PS5, ale tańsza od PlayStation 5 Pro.

Sony ma plan, aby przyciągnąć graczy, którzy wciąż korzystają z PlayStation 4. Pomoże w tym PlayStation 6, a strategia firmy ma stać w kontrze do tego, czego spodziewała się część graczy. Dodatkowo leaker Tom z kanału Moore’s Law is Dead pokazał, jakiej specyfikacji możemy spodziewać się po nowej konsoli, a dane rzekomo zostały wyciągnięte z dokumentacji AMD.
PlayStation 6 znacznie wydajniejsze od poprzedniczki
Ujawniane są kolejne informacje dotyczące PS5. W najnowszym filmie na kanale Moore’s Law is Dead możemy zobaczyć, jaką specyfikację dla PlayStation 6 proponowało AMD. Tyczy się to zarówno stacjonarnej konsoli o kryptonimie Orion, jak i handhelda o kryptonimie Canis. W obu przypadkach wydajność konsol porównywano do podstawowego PlayStation 5.
W przypadku wersji Orion nowy sprzęt miałby mieć trzy razy większą wydajność w rasteryzacji, a przy ray tracingu – nawet dziesięć razy większą. Procesor miałby korzystać z ośmiu rdzeni w architekturze Zen 6 (lub nowszej), a układ graficzny byłby oparty na architekturze Navi 5.
Konsola miałaby także korzystać z najnowszej pamięci GDDR7 o przepustowości 160-bitowej lub 192-bitowej. Istotnym elementem jest kompatybilność wsteczna, która dotyczyłaby gier z PS5 i PS4. Niestety, brakuje informacji o PS3. Co ciekawe, nowa konsola miałaby być bardziej energooszczędna, z TBP na poziomie 160 W, podczas gdy PS5 ma ten wskaźnik na poziomie powyżej 200 W.
Handheldzie będzie słabszy od PlayStation 5
Natomiast jeśli chodzi o handhelda Canis, dokumentacja zdradza, że wydajność będzie w nim o połowę mniejsza niż w przypadku PS5, co wydaje się potwierdzać cel dodania trybu oszczędzania energii w nowej konsoli. Powtórzyła się także informacja sprzed kilku miesięcy dotycząca mocy 15 W dla przenośnej konsoli. Dodatkowo, również Canis ma obsługiwać ten sam poziom kompatybilności wstecznej.
W ostateczności handheld będzie wydajniejszy od ROG Ally X, ale wciąż nie dorówna mocą stacjonarnym sprzętom. Jednocześnie konsola będzie posiadała złącze USB-C do HDMI, żeby można było ją podłączyć do telewizora lub monitora i w ten sposób grać.
Patrząc na powyższe informacje należy pamiętać o jednej rzeczy. Leaker podał, że dane techniczne pochodzą z prezentacji AMD dla Sony jeszcze z 2023 roku. To propozycja, jak mogłoby wyglądać PlayStation 6, a nie potwierdzona specyfikacja. Jednocześnie Tom uważa, że nawet jeśli pewne elementy mogły ulec zmianie, to filozofia Sony już nie, dlatego przeciek daje nam obraz tego, czego spodziewać się po PS6.
PlayStation 6 specyfikacja
- Chiplety Navi 5;
- 8 rdzeni Zen 6 lub nowszych;
- Do 48 jednostek obliczeniowych RDNA 5, 3 GHz lub więcej;
- Pamięć GDDR7 o prędkości transferu 32 GT/s;
- 160-bitowa lub 192-bitowa przepustowość pamięci;
- Większa energooszczędność od PS5 z TBP 160 W;
- Wydajność rasteryzacji około 3x większa od PS5;
- Kompatybilność wsteczna gier z PS5 i PS4.
Nowa konsola ma przyciągnąć graczy PS4
Ciekawym elementem jest polityka cenowa Sony. Po premierze PlayStation 5 Pro pojawiły się opinie, że PlayStation 6 będzie musiało kosztować naprawdę sporo. Leaker uważa jednak, że Sony patrzy na tę sytuację inaczej. Według jego informacji PS6 ma kosztować maksymalnie 500 dolarów, ponieważ firmie zależy na zachowaniu przystępności cenowej.
Wersje Orion i Canis miałyby być na tyle tanie, żeby przyciągnąć graczy wciąż korzystających z PlayStation 4. PS6 byłoby wreszcie konsolą, dla której mogliby oni porzucić kilkunastoletni sprzęt. Na to jednak przyjdzie nam jeszcze poczekać. Produkcja obu konsol miałaby się rozpocząć w połowie 2027 roku, a co za tym idzie, najwcześniejsza możliwa premiera to jesień 2027 lub początek 2028 roku.