Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 kwietnia 2023, 15:00

Bohemia Interactive zapowiada Silica - intrygujący miks RTS/FPS

Arma 4 i Arma Reforger to nie wszystko, nad czym pracuje studio Bohemia Interactive. Czesi właśnie zapowiedzieli Silica, ciekawy miks gatunków RTS i FPS.

Źródło fot. Bohemia Interactive.
i

Studio Bohemia Interactive zapowiedziało Silica – intrygujące połączenie RTS-a i strzelanki. To kolejny tytuł czeskiego dewelopera (obok nowych odsłon serii Arma), który powstaje na autorskiej technologii Enfusion Engine.

Tytuł będzie dostępny „wkrótce” w ramach Steam Early Access, w którym pozostanie przez 9-12 miesięcy. Przez ten czas gra będzie kosztować 19,99 euro (około 94 złote), a po wyjściu z wczesnego dostępu cena wzrośnie do 24,99 euro (ok. 117 zł) Zwiastun projektu zamieściliśmy poniżej.

Historia Silica miała rozpocząć się jeszcze w… 2008 roku w postaci pomysłu jednego człowieka. Pomysł na grę zrodził się w głowie Martina „Dram” Melicháreka prawie dekadę przed tym, jak Bohemia Interactive wydała pierwszy projekt stworzony pod jego nadzorem – symulator Take on Mars.

Dopiero powołanie oddziału Bohemia Incubator (zajmującego się eksperymentalnymi grami) pozwoliło na zrealizowanie tego nietypowego pomysłu.

Walka o surowiec w formatach FPS lub RTS

Akcja Silica rozegra się w przyszłości (ponad 300 lat od teraz), na planecie znajdującej się tysiące lat świetlnych od Ziemi. To tu odkryto Balterium – niezwykle wydajny surowiec, który może być kluczem do dalszego podboju kosmosu. Tyle tylko, że powierzchnia Balterusa skrywała jeszcze jeden (wyjątkowo nieprzyjazny) sekret. Do tego dotychczasowa jedność ludzkości zostaje zburzona, gdy przychodzi do podziału zasobów Balterium.

Ta historia ma być tłem dla rozgrywki, na którą będą składać się 3 tryby gry – każdy pozwalający na zabawę w trybie strategicznym lub FPS-owym jako ludzie lub insektoidalni kosmici. W Silica znajdziemy ponad 20 jednostek i wszystkimi będziemy mogli dowodzić niczym w typowym RTS-ie lub też kierować osobiście (zwykle z perspektywy pierwszej osoby, ale część oddziałów wykorzysta widok TPP).

Bohemia Interactive zapowiada Silica - intrygujący miks RTS/FPS - ilustracja #1

Coś dla fanów strategii…Źródło: Bohemia Interactive.

Twórcy zdecydowali się też zrezygnować z „odłączonego” drzewka technologicznego – w trybie strategicznym dostępne dla ludzi jednostki są powiązane z tym, co mamy na mapie. Jeśli więc wróg zniszczy budynek powiązany z ulepszeniem ciężkozbrojnej piechoty, to stracimy do niej dostęp w koszarach do czasu odbudowania danej konstrukcji.

Dotyczy to obu grywalnych stronnictw, aczkolwiek dzieli je też wiele różnic. Inne są nie tylko jednostki, ale też budynki (mniejsze i łatwiejsze do ukrycia u obcych, bardziej odporne u ludzi) i wykorzystywane surowce.

Jak wspomniano, Silica oferuje trzy tryby rozgrywki: Strategy, Prospector oraz Arenę. Ten pierwszy to flagowy wariant hybrydowy, pozwalający graczom włączyć się w konflikt maksymalnie trzech stronnictw (obcych oraz dwóch ludzkich frakcji) jako RTS-owy dowódca lub szeregowy żołnierz rodem z FPS-a (lub TPS-a w przypadku niektórych jednostek).

Bohemia Interactive zapowiada Silica - intrygujący miks RTS/FPS - ilustracja #2

…i coś dla fanów FPS-ów.Źródło: Bohemia Interactive.

Dwa pozostałe tryby są stricte strzelankowe. Prospector stawia na kooperację ludzi, a Arena to bezpardonowa i – cytujemy – „niezbalansowana” rozwałka „każdy-na-każdego”, w której wybieramy dowolną z ponad 20 jednostek i dajemy popalić innym graczom (a przynajmniej próbujemy).

Pomysł połączenia strategii ze strzelanką nie jest zupełnie nowy. Już stareńki Dungeon Keeper (oraz, choć w mniejszym zakresie, pierwszy SpellForce) pozwalał rzucić okiem na planszę z perspektywy szeregowych sługusów, a koncepcja wieloosobowego miksu RTS-a z FPS-em została zrealizowana m.in. w Natural Selection 2 oraz w jeszcze starszym Savage: The Battle for Newerth (w tym w rozwijanym przez fanów Savage XR).

Jak zespół Bohemia Interactive poradzi sobie z tym zadaniem, przekonamy się „wkrótce”. 20 kwietnia odbędzie się też pierwsza prezentacja rozgrywki Silica.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej