Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 lipca 2020, 12:36

autor: Adrian Werner

Rozmiary gier na silniku UE5 mogą być astronomiczne

Unreal Engine 5 ma zaoferować niespotykany wcześniej poziom detali. Są jednak deweloperzy, którzy obawiają się, że skutkiem będą rekordowe rozmiary gier na dyskach konsol i pecetów.

Rozmiary gier na silniku UE5 mogą być astronomiczne - ilustracja #1
Poziom detail UE5 robi duże wrażenie, ale może on zostać okupiony większymi wymaganiami odnośnie miejsca na dysku.

Unreal Engine 5 zapowiada się na wyśmienity silnik, który pomoże deweloperom osiągnąć nowe wyżyny w jakości grafiki. UE5 może również przynieść rekordowe rozmiary gier.

Takie obawy ma Ryan Shah, czyli prezes i główny programista brytyjskiego studia Kitatus and Friends. Zwłaszcza martwi go system Nanite odpowiedzialny za geometrię obiektów. Pozwoli on wykorzystywać w grach modele o takim samym poziomie detali jak np. przy pracach koncepcyjnych lub w prerenderowanych filmach, bez konieczności tworzenia odrębnych uproszczonych wersji do rozgrywki. Silnik będzie w stanie sam skalować jakość modelu w czasie rzeczywistym, dbając o zachowanie odpowiedniej wydajności.

Obecnie deweloperzy najczęściej wpierw tworzą obiekty na najwyższym poziomie szczegółowości, a potem na ich podstawie opracowują mniej dokładne wersje, które widzimy podczas rozgrywki. Nanite uprości więc pracę deweloperów, pozwalając wykorzystać oryginalne modele. Problem w tym, że te zajmują bardzo dużo miejsca na dyskach. Do tej pory nie trzeba było ich zamieszczać w plikach gry, bo nie były wykorzystywane przez gameplay.

Dzięki UE5 deweloperzy nie będą już musieli się ograniczać, gdyż rozwiązania silnika zachęcać będą do opracowywania obiektów i tekstur na maksymalnym poziomie detali, jaki są w stanie osiągnąć ich twórcy.

Ryan Shah nie jest pierwszą osobą, która ma takie obawy. W maju tego roku Graham Wihlidal z firmy Epic Games potwierdził, że twórcy Unreal Engine 5 zdają sobie sprawę z tego zagrożenia i pracują nad technologiami, które mają ograniczyć ten problem. Jak tłumaczył, celem jest opracowanie silnika, który będzie napędzał gry, a nie dema techniczne, w przypadku których nikt nie martwi się o rozmiary plików. Nie zdradził jednak, na czym mają polegać te rozwiązania.

Ta kwestia zaprząta obecnie myśli wielu osób, gdyż gry zajmują coraz więcej miejsca. Głośno ostatnio było zwłaszcza o Call of Duty: Modern Warfare, którego rozmiar na PC po niedawnej aktualizacji przekroczył 235 GB. Dodatkowym problemem jest fakt, że konsole następnej generacji zaoferują szybkie, ale niezbyt obszerne dyski. Standardowo PS5 ma mieć 825 GB, a Xbox Series X – 1 TB.

  1. Oficjalna strona technologii Unreal Engine

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej