Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 marca 2017, 11:17

Remake gry System Shock wykorzysta silnik Unreal Engine 4; zobacz zwiastun

Jason Fader ze studia Night Dive ujawnił podczas tegorocznego Game Developers Conference, że deweloperzy gry System Shock zrezygnowali z silnika Unity na rzecz Unreal Engine 4.

Wyczekiwany reboot gry System Shock doczekał się zmiany silnika. O tym, że twórcy mogą przejść z Unity na Unreal Engine 4, mówiono już przy okazji wypuszczenia wersji demonstracyjnej latem ubiegłego roku. Teraz doniesienia te zostały potwierdzone przez Jasona Fadera, reżysera produkcji, w rozmowie z serwisem Polygon. Przy okazji ogłoszenia tej zmiany studio Night Dive wypuściło zwiastun, na którym możemy po raz pierwszy zobaczyć grę działającą na nowym silniku.

„Unity nie jest dobrym silnikiem do tworzenia FPS-ów na konsole” - stwierdził Fader, tłumacząc powody rezygnacji z popularnej technologii. Graczom ta decyzja powinna przypaść do gustu, bowiem wspomniana wcześniej wersja demonstracyjna, działająca właśnie na Unity, cierpiała na spore problemy z optymalizacją. To jednak nie koniec zmian w projekcie. Podczas tegorocznego Game Developers Conference Fader powtórzył również, że Night Dive nie tworzy remake’u, a „wierny reboot”. „Duch gry pozostanie taki sam, ale zaprezentujemy ją w inny sposób” - ujawnił deweloper. Zapewnił jednak przy tym, że historia pozostanie nietknięta – poza załataniem paru fabularnych dziur. „Wszystkie postacie, które znacie i kochacie, powrócą, i to z bardziej dopracowanymi dialogami”.

Zmiany dotkną więc przede wszystkim rozgrywki, która zostanie mocno „uwspółcześniona”. Pojawi się także zdecydowanie więcej otwartych przestrzeni. „System Shock miał sporo etapów, które można było eksplorować, jednak część z nich była bardzo ograniczona” - wyjaśnia Fader. „Nasz reboot widzimy z kolei jako grę z gatunku metroidvania. Kiedy tylko przejdziesz początkowe poziomy, stacja jest do twojej dyspozycji”. Takie zmiany nie powinny oczywiście dziwić: choć oryginałowi z 1994 roku bezsprzecznie należy się miano klasyka, mechaniki w nim wykorzystane bardzo się zestarzały i kopiowanie ich ponad dwie dekady później byłoby strzałem w kolano całego projektu.

Odświeżona wersja pierwszego System Shocka ma trafić na PC, Xboksa One oraz PlayStation 4 w okolicach drugiego kwartału przyszłego roku. Dla serii, która po finansowej klęsce drugiej części w 1999 roku nie cieszyła się zainteresowaniem wydawców, ostatnie lata to swoiste zmartwychwstanie. W 2015 roku otrzymaliśmy usprawnioną wersję oryginalnej gry, niedługo później studio Night Dive zapowiedziało jej reboot, a w końcu zespół OtherSide Entertainment, złożony z weteranów branży, ogłosił, że stworzy pełnoprawną trzecią część cyklu.

  1. Oficjalna strona internetowa gry System Shock
  2. Szok w systemie – trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej