
Data wydania: 30 maja 2023
Pełnoprawny remake stworzonej przez studio Looking Glass w 1994 roku gry System Shock, która dzięki unikalnej hybrydzie gatunkowej strzelaniny FPS z grą fabularną w realiach cyberpunkowych weszła na stałe do kanonu swojego gatunku. Za nową wersję gry odpowiedzialne jest studio Night Drive, mające na swoim koncie także odświeżoną wersję oryginału z 2015 roku.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
System Shock Remake to wydana na platformę PC, PS4 i XONE odświeżona wersja klasycznej hybrydy gatunków FPS i RPG z 1994 roku. Pierwowzór opracował zespół Looking Glass Studios, a remake stworzyła firma Night Dive.
Akcja opracowanej myślą o platformie PC, PS4 i XONE gry System Shock Remake toczy się w 2072 roku, na pokładzie należącej do korporacji TriOptimum stacji kosmicznej znanej jako Cytadela. Gracz wciela się w hakera, który otrzymał zlecenie włamania się do kontrolującej placówkę sztucznej inteligencji Shodan i wykradzenia cennych danych o nowym typie broni biologicznej.
W nagrodę za wypełnienie zadania bohater otrzymuje neurologiczny implant najnowszej generacji. Operacja jest na tyle poważna, że wymusza półroczną śpiączkę, potrzebną do rekonwalescencji. Kampania rozpoczyna się sześć miesięcy później, gdy haker po przebudzeniu odkrywa, że w wyniku jego działań z Shodan zdjęto ograniczenia etyczne, a uwolniona w ten sposób SI przejęła kontrolę nad całą stacją, przeprogramowała wszystkie systemy bezpieczeństwa i zamieniła załogę w mutanty lub cyborgi.
Pod względem mechanizmów rozgrywki System Shock Remake stanowi skrzyżowanie gatunków FPS i RPG. Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, a zabawa polega na eksplorowaniu masywnych map, wykonywaniu zadań oraz walce z przeciwnikami. Potyczki odbywają się w czasie rzeczywistym, a ich rezultat w większym stopniu zależy od umiejętności samego gracza niż jego postaci. Jednocześnie podczas zabawy gromadzimy ulepszenia, pozwalające rozwijać talenty bohatera.
Dodatkową atrakcją jest rozbudowany system hakowania. W jego ramach przenosimy się do zamieszkanej przez programy strażnicze wirtualnej rzeczywistości, którą eksplorujemy z widoku FPP.
System Shock Remake odtwarza kampanię z pierwowzoru, ale jednocześnie unowocześnia wiele elementów, tak aby lepiej pasowały do współczesnych standardów. Największe zmiany zaszły w oprawie graficznej, którą opracowano na nowo od zera. Ponadto kompletnie przebudowano system sterowania i interfejs, tak aby przypominały dzisiejsze FPS-y.
Remake zbudowano w oparciu o silnik Unity, a w pracach brał udział Robb Waters, czyli artysta, który odpowiadał za projekty postaci i lokacji w pierwowzorze. Dzięki temu udało się zachować klimat oryginału z 1994 roku.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows 30 maja 2023Polskie napisy
Xbox One 21 maja 2024Polskie napisy
PlayStation 5 21 maja 2024Polskie napisy
PlayStation 4 21 maja 2024Polskie napisy
Xbox Series X/S 21 maja 2024Polskie napisy
Producent: Nightdive Studios
Wydawca: Prime Matter
Gry podobne:



6GIER
Seria przygodowych gier akcji łączących w sobie elementy RPG i FPS. Wszystkie odsłony cyklu utrzymano w cyberpunkowej stylistyce. Za ich powstanie odpowiadały różne studia deweloperskie, składające się jednak w znacznej mierze z tych samych pracowników.
Recenzja GRYOnline
System Shock Remake to bezpardonowy powrót do czasów, gdy wysoki poziom trudności oznaczał coś więcej niż trudnego bossa. U niektórych przywoła masę nostalgicznych wspomnień, ale dla nowicjuszy będzie hardcore’owym testem na zapomnianych dziś polach.
Aktualizacja: 30 maja 2023
System Shock Remake poradnik, solucja to pełny opis przejścia i najlepsze porady na start oraz do walki, eksploracji, ekwipunku, Security i kamer. Opisujemy wszystkie trofea i wymagania sprzętowe.
14 stycznia 2024
Czas na dobre zamknąć podsumowania minionych dwunastu miesięcy - oto przed Wami trzynaście najlepszych gier 2023 roku wybranych przez redakcję GRYOnline.pl. Jedziemy!
W Humble Choice na październik 2025 znalazło się kilka ciekawych gier, które dobrze przygotują graczy na zbliżające się Halloween.
gry
Maciej Gaffke
7 października 2025 20:42
Nabywcy System Shocka wreszcie otrzymali dawno obiecaną aktualizację 1.2, która przebudowuje finałową walkę oraz wprowadza kobiecą bohaterkę jako grywalną postać.
gry
Jakub Błażewicz
11 kwietnia 2024 22:46
Posiadacze konsol wkrótce zagrają w odświeżenie kultowej strzelanki wydanej na PC w zeszłym roku. Znamy datę premiery portu System Shock Remake na PS i Xboxy.
gry
Zuzanna Domeradzka
12 marca 2024 18:15
W sieci pojawił się ciekawy materiał wideo, porównujący System Shock Remake z pierwowzorem z lat 90. Pokazuje on, jak blisko oryginału trzymali się autorzy odświeżonej wersji.
gry
Adrian Werner
31 maja 2023 10:44
Dzisiaj na rynku zadebiutuje System Shock Remake. Gracze, którzy oczekiwali produkcji wiernej klasycznemu pierwowzorowi, będą zadowoleni.
gry
Adrian Werner
30 maja 2023 18:45
Premiera remake’u System Shocka już za rogiem, wielu fanów czekało na ten dzień od lat. Do sieci trafiają pierwsze recenzje gry, które są dosyć mieszane.
gry
Zuzanna Domeradzka
29 maja 2023 15:31
W tym tygodniu ns Steamie zadebiutuję takie gry, jak System Shock, Street Fighter 6, Frigato: Shadows of the Caribbean, Return to Grace, Mobile Suit Gundam Battle Operation 2, Stasis: Bone Totem czy We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie.
gry
Adrian Werner
29 maja 2023 08:58
Osoby, które zdecydują się zamówić przedpremierowo System Shock Remake w jednym z popularnych sklepów, mogą liczyć na sporą obniżkę ceny.
gry
Kamil Kleszyk
26 maja 2023 12:08
Już najpewniej nic nie przeszkodzi remake’owi kultowemu System Shocka. Twórcy poinformowali, że gra została ukończona i już tylko czeka na swoją premierę.
gry
Kamil Kleszyk
10 maja 2023 13:06
Gracze ostro zareagowali na opublikowanie wygenerowanego przez sztuczną inteligencję obrazu związanego z nadchodzącym remakiem System Shock. Ich niezadowolenie może wkrótce rozszerzyć się na kolejnych producentów.
gry
Kamil Kleszyk
5 maja 2023 13:00
Popularne pliki do pobrania do gry System Shock.
demo System Shock - - 29 czerwca 2016
trainer System Shock - v1.0.16944 +14 Trainer - 8 czerwca 2023
mod System Shock - Enable Unreal Engine's Native SSGI v.1.2 - 6 czerwca 2023
mod System Shock - Weapons Grid Size v.0.3 - 6 czerwca 2023
mod System Shock - More Cargo Lift Slots v.0.1 - 6 czerwca 2023
mod System Shock - Stackable Items v.0.1 - 6 czerwca 2023
mod System Shock - Items Grid Size v.0.1 - 5 czerwca 2023
mod System Shock - More Difficulty v.0.1 - 5 czerwca 2023
mod System Shock - Easy Dismemberment v.0.1 - 6 czerwca 2023
Wymagania sprzętowe gry System Shock:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2400 3.1 GHz / AMD FX-8320 3.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 670 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-3770 3.4 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 290 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 649 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 11574 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Dariusz Matusiak
Recenzent GRYOnline.pl
2023.05.29
System Shock Remake to bezpardonowy powrót do czasów, gdy wysoki poziom trudności oznaczał coś więcej niż trudnego bossa. U niektórych przywoła masę nostalgicznych wspomnień, ale dla nowicjuszy będzie hardcore’owym testem na zapomnianych dziś polach.
ereboss
Ekspert
2024.07.31
Jak bym miał tą grę opisać w jednym zdaniu, to brzmiało by ono tak. "System Shock to stara, nowa gra z masą archaizmów"Nigdy nie grałem w klasyczną wersje z 1994 roku. Widziałem kilka filmików na YT i tyle. Nie miałem potrzeby w to grać. Nie boję się retro gier, ale klasyczny System Shock jakoś mnie nie zachęcił. Ale doczekaliśmy się odnowienia w postaci remaku i jak zobaczyłem na YT gameplay to przyznam że chciałem spróbować w to zagrać heh.Nie chcę opisywać tutaj fabuły, w skrócie musimy pokonać złe IA na stacji i tyle. Historia nie jest jakaś oryginalna, ani zaskakująca. Całym "mięsem" System Shock jest eksploracja stacji która jest ogromna. Sama stacja ma kilka pięter, a na każdym piętrze jest wielka labiryntowa lokacja. Można się w tym pogubić na początku ale po jakimś czasie zaczynamy odnajdywać na tej stacji. Samo zwiedzanie stacji jest przyjemne twórcy postarali się aby piętra nie były monotematyczne i za to duży plus. Po stacji panoszą się wrogowe od cyborgów po roboty a skoczywszy na mutantach. Sama różnorodność przeciwników jest okej. Niektórzy są silniejsi a niektórzy słabsi, jest to dobrze zbalansowane. W grze są zagadki, polegające na przełączaniu kabelków. Ale są też zagadki "fabularne" i tutaj zaczyna się pierwszy problem i nie jedyny.Gra za bardzo nie mówi nam co mamy zrobić i tak jest to gra która nie prowadzi nas za rączkę. Nie ma punktu na mapie gdzie mamy się udać. Musimy sami czytać notatki, słuchać audiologów aby dowiedzieć się to trzeba zrobić. Twórcy mogli by chociaż dać jakieś małe menu, coś w stylu notatnika, aby postać nasza zapisywała sobie co musi zrobić. A tak musimy szukać po tych audiologach co musimy zrobić. Wiem że podbija to imersje ale po jakimś czasie zaczynamy błąkać się bez celu. Nie mam nic do gier które nie prowadzą nas za "rączkę" ale przydało by się tutaj jakieś tego typu menu z rozpisanymi zadaniami. Fallout 1 i 2 miał takie coś heh.Kolejny zarzut mam do naszego EQ a dokładnie zarządzania nim oraz skrzynki na przedmioty. Może dam przykład z innej gry. W grach z serii Resident Evil też mamy ograniczone miejsce na przedmioty, ale tam mamy skrzynkę do której możemy wkładać wszystko co znajdziemy. W System Shock też jest taka skrzynka ale problem z nią jest taki że wchodzi do niej bardzo mało przedmiotów. W Resident Evil jest ona duża, tutaj jest ona bardzo mała. A po drodze będziemy znajdywać dużo przedmiotów i już na początku gry będziemy załadowani na full. Samo sortowanie przedmiotów w naszym EQ też jest zepsute. Najlepiej ustawiać rzeczy ręcznie, więcej przedmiotów weźmiemy. Automatyczne sortowanie sprawia że przedmioty zawsze układają się od lewej do prawej. Przez co zbieranie przedmiotów które mają wysokość na 2 kratki staje się utrudnione.Kolejną głupotą jest sterowanie, grałem na XSX. Nie wiem kto wpadł na taki kretyński pomysł żeby zrobić sprint na trzymanie przycisku a nie kliknięcie. Należy trzymać cały czas L3 a nie kliknąć raz aby biec sprintem. Dobrze że chociaż można wyłączyć przycisk który odpowiada tylko za używanie baterii. To też frustruje kiedy chcemy coś zebrać a uruchamiamy baterie.Ostatni zarzut mam do cyberprzestrzeni. Jesteśmy tam jakąś kulką która strzela do kryształków. Średnie to i nie ciekawe. Są to najnudniejsze etapy w grze. Trochę ich jest, tak z 1-2 na piętro. Nie są one trudne ale irytują już za 2-3 razem.Trochę pomarudziłem ale gra ma jeszcze kilka fajnych elementów. Jest dużo broni, a każda z nich ma alternatywę strzały. Ulepszanie naszego bohatera też jest kej. Nie zbieramy żadnych XP tylko znajdujemy sobie ulepszenia. Klimat stacji cytadela jest fajny, czuć takie zaszczucie z każdej strony. Sama Shodan też dobrze wypada jako szalona SI. Faje jest to że przeciwnicy to nie gąbki na pociski i szybko się ich rozwala, ale tyczy się to również nas. W grze są fajne interakcje z otoczeniem np.: musimy ręcznie wrzucić monetę do automatu i kliknąć przycisk na klawiaturze aby coś sobie kupić. Grafika w grze jest fajna, to taki Pixel art w 3D. Naprawdę fajnie to wygląda. Muzyka też jest fajna szczególnie ta z windy xD. Jest tu również chyba "ikoniczny" poziom trudności wybieramy sobie od 1 do 3 jak ma wyglądać nasza rozgrywka. Ja miałem wszytko na 2 oprócz zagadek. Jest to kolejna gra która ma fajne ustawienia dostępności. Możemy sobie zmieniać kolor menu itd...Podsumowując "System Shock to stara, nowa gra z masą archaizmów”. Na pewno nie dla każdego, ale warto dać szanse bo jest to unikatowa gra na dzisiejsze czasy. Ja dobrze się bawiłem i na pewno wrócę jeszcze do cytadeli. Grałem na XSX i gra działa w 60 FPS. Gra nie posiada błędów i to mi się podoba :)
GoDlike
Ekspert
2024.05.26
Recenzja: System Shock Remake (PS5)Jeżeli nie jesteście starymi weteranami gamingu, to pewnie nie słyszeliście o tytule System Shock i tego, jaki wpływ miał na całą branżę. Wiele osób uważa System Shocka za coś unikalnego i świętego Graala gamingu, ale jest jeden problem... ta gra miała premierę w 1994 i nie da się w nią już praktycznie grać. Fani na prawowity remake gry czekali całe TRZYDZIEŚCI LAT! Tylko czy tak antyczny tytuł można w ogóle przystosować do nowych realiów? Okazuje się, że w dużej mierze tak!Moja ocena: 7,5/10+ Genialnie odświeżenie z przywiązaniem do szczegołów+ Mnóstwo broni i różnorodnych przeciwników+ Uczucie zaszczucia gracza oraz niesamowity klimat+ Znakomity przykład wciągających audiologów i notatek+ Ładna grafika i stabilna wydajność+ Solidna i ciekawa fabuła, jaka nie nudzi...- ...ale jest mocno pofragmentowana- Kiepskie sterowanie i interfejs- Karygodna walka z finałowym bossem- Schowek jest znacznie za mały- Mapy są zbyt duże i zagmatwane- Naprawdę można było dodać quest logTo bardzo skrócona recenzja. Niestety nie mogę podać linka do pełnej wersji, bo redakcja od razu usuwa mi wpis. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to na moim profilu na GOL jest link do YT i recenzja tej gry (ok. 20 minut), to będzie najpewniej najnowszy film na kanale. Jeśli macie pytania, czy chcielibyście dać znać, czy zgadzacie się z moją oceną, to walcie śmiało.
Bukary
Ekspert
2023.06.10
Ukończyłem SS Remake. Znakomita gra.Tutaj recenzja Digital Foundry, która dobrze oddaje moje odczucia:https://www.youtube.com/watch?v=LjQVf1vxQu0Remake, który nie uprościł rozgrywki, aby spełnić oczekiwania dzisiejszych graczy, tylko wręcz ją doszlifował.Dałbym 10/10, gdyby nie końcówka (ostatnia sekwencja w cyberprzestrzeni), która była po prostu nijaka. Przydałoby się również zwiększenie pojemności windy towarowej. Dlaczego? Bo każda broń w grze jest świetna, każda w pewnym momencie zyska szansę na modyfikację, więc szkoda cokolwiek zostawiać za sobą na niższych poziomach. Starałem się nosić jak najwięcej giwer w plecaku, ale nawet po jego dwukrotnej modyfikacji i tak musiałem zrezygnować z 3-4, żeby znaleźć miejsce na apteczki, dopalacze, przedmioty fabularne i granaty. (A propos tych ostatnich: dostarczają ogromnej frajdy w czasie rozgrywki.) To wszystko prowadzi również do konkluzji, że przydałaby się "Nowa Gra+". I, jak już pisałem, warto byłoby nieco inaczej zaprojektować przeciwników "zwierzęcych".Więcej grzechów nie pamiętam. Cyberprzestrzeń - niezła jazda. Grafika - zachwycające, nowoczesne retro. Atmosfera - mistrzowska. Udźwiękowienie - na wysokim poziomie (Terri Brosius powraca jako SHODAN!). Zagadki - na tyle ciekawe, że nie nużą. Projekt poziomów - jak w oryginale, ale "lepiej" (czyli bardziej logicznie). Broń - wyśmienita. Elementy RPG - dopracowane (każda modyfikacja broni czy ekwipunku jest sensowna i pożądana niczym woda na pustyni). Brawo również za wszechobecną "świadomość ciała" (gesty przy wykonywaniu różnych czynności).Czy gra jest trudna? Bawiłem się na średnim poziomie trudności (suwaki dotyczące wrogów, zagadek, cyberprzestrzeni na środku) i bywały trudne momenty związane z brakiem surowców, materiałów i nabojów. Ale ograniczały się właściwie do czterech pierwszych poziomów stacji. Potem się już wycwaniłem, wiedziałem, co zabierać do plecaka, jak walczyć z poszczególnymi przeciwnikami itp. Gra stała się łatwiejsza zwłaszcza po odnalezieniu lepszych broni energetycznych, które nie wymagają nabojów. Niemniej jednak w kość dała mi jedna sekwencja w cyberprzestrzeni (pierwsza z wiertłem). Trudność wynika też z braku podpowiedzi. Do wszystkiego trzeba dojść samodzielnie, co wymaga wnikliwej analizy maili i logów, gdzie znajdują się wskazówki. Często konieczny będzie powrót na inne poziomy stacji, żeby w pełni rozwikłać jakieś zagadki. Starałem się zawsze uważnie eksplorować otoczenie, więc dobrze zapamiętywałem mapy i dawałem sobie radę bez solucji. Skapitulowałem tylko przed problemem analizy zebranych danych i demodulatora interfejsu, więc musiałem zajrzeć do Internetu. Rozwiązanie było niby oczywiste, ale - jak wspominałem - czasem trudno odróżnić elementy interaktywne od otoczenia, więc utknąłem. Sam projekt poziomów też premiuje eksplorację. Jest wiele ukrytych pomieszczeń i zagadek "środowiskowych". Chociaż jednak próbowałem dokładnie zbadać wszystkie poziomy stacji, i tak zostawiłem za sobą kilka nieotwartych drzwi.Grałem ostatnio w dwa "rimejki" - SSR i "Resident Evil 4". Ten pierwszy był dla mnie ciekawszym doświadczeniem i dostarczył większych wrażeń. Dosłownie nie mogłem się oderwać od ekranu.
ereboss
Ekspert
2024.07.31
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (11 574)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
71% rekomendacji (114)
DualShockers
Robert Zak
VideoGamer
Finlay Cattanach
Guardian
Rick Lane
Metro GameCentral
Steve Boxer
Eurogamer
Kaan Serin