Data wydania: 22 września 2015
Odświeżona edycja kultowej gry System Shock z 1994 roku, która zdobyła uznanie dzięki unikalnemu – jak na swoje czasy – połączeniu strzelaniny FPP z elementami gier przygodowych i fabularnych.
Gracze
Steam
System Shock: Enhanced Edition to odświeżone wydanie kultowej przygodowej gry akcji z elementami RPG System Shock, która ukazała się pierwotnie na komputerach PC w 1994 roku. Odświeżone po ponad 20 latach od premiery dzieło studia Looking Glass Technologies, znanego później m.in. z tak bestsellerowych marek, jak Thief czy Flight Unlimited, ujrzało światło dzienne za sprawą Night Dive Studios. Gra wydana została na platformie PC, a nad całością prac czuwali sami twórcy oryginału pod wodzą weterana branży i współzałożyciela studia Looking Glass – Paula Neuratha.
W grze wcielamy się w postać doświadczonego hakera i jednego z najbardziej poszukiwanych cyberprzestępców świata, który zostaje aresztowany i przewieziony do tajnego ośrodka badawczego korporacji TriOptimum, celem poddania przymusowej hospitalizacji i wszczepienia specjalnego implantu. Po wybudzeniu się ze śpiączki nasz protagonista odkrywa, że większość z personelu została zamordowana, a kontrolę nad stacją przejął potężny, inteligentny komputer o nazwie Shodan. Odtąd stawiając czoła bezdusznym cyborgom, robotom i innym mutantom, zaprogramowanym po to, by służyć morderczej sztucznej inteligencji, nasz haker będzie musiał wykorzystać swe umiejętności, aby przeciwstawić się największemu jak dotąd wrogowi.
Mimo że System Shock reklamowany był jako największy konkurent Dooma, fabuła gry została znacznie bardziej rozbudowana, a w mechanice rozgrywki znajdziemy całą masę elementów zaczerpniętych z gier przygodowych oraz RPG. W grze nie zabrakło oczywiście otwartej wymiany ognia, w której wykorzystamy całkiem spory arsenał broni oraz wachlarz ruchów, znacznie większy niż we wspomnianym Doomie. Główny nacisk położono tu jednak na hakowanie kolejnych systemów oraz rozwiązywanie zagadek, z którymi nasz protagonista radzi sobie dzięki wszczepionemu implantowi, pozwalającemu na instalowanie rozmaitych ulepszeń wspomagających zdolności bohatera.
Wydany na PC System Shock: Enhanced Edition różni się od pierwowzoru głównie pod względem technicznym. W grze wprowadzono obsługę nieco wyższych rozdzielczości (do 1024x768 lub 854x480 w trybie szerokoekranowym), możliwość rozglądania się za pomocą myszy oraz trzy niezależne schematy sterowania (oryginalny, indywidualny oraz przeznaczony dla graczy leworęcznych). Poprawiono też sporo błędów technicznych, stanowiących główną bolączkę pierwowzoru. Mimo że gra dostępna jest wyłącznie w dystrybucji cyfrowej, twórcy reedycji zadbali też o całą masę zawartości dodatkowej, takiej jak oryginalna instrukcja i poradnik z podpowiedziami, projekty map, oficjalna ścieżka dźwiękowa oraz pierwotna, telewizyjna reklama gry.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Nightdive Studios
Wydawca: Nightdive Studios
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
6GIER
Seria przygodowych gier akcji łączących w sobie elementy RPG i FPS. Wszystkie odsłony cyklu utrzymano w cyberpunkowej stylistyce. Za ich powstanie odpowiadały różne studia deweloperskie, składające się jednak w znacznej mierze z tych samych pracowników.
Dziś piszemy m.in. o wypuszczeniu gry System Shock na GOG.com, publicznych testach Armored Warfare, opóźnieniu premiery The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut, zapisach do testów Battleborn oraz ciekawostkach dotyczących scenariusza Until Dawn. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
23 września 2015 13:43
Popularne pliki do pobrania do gry System Shock: Enhanced Edition.
Wymagania sprzętowe gry System Shock: Enhanced Edition:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Pentium III 1.0 GHz, 128 MB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 1 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Pentium III 1.5 GHz, 256 MB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 1 GB HDD, Windows 10.
Średnie Oceny:
Średnia z 159 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 1694 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Rysiekk Junior
Zgadzam się z kazdym słowem marcinho01... nie mogę uwierzyć ze mozna było stworzyć cos tak zaawansowanego w 1994r, praktycznie na samym początku gier FPP- to musiał być ogrom pracy... Pamiętam ze gra była wtedy dla mnie po prostu za trudna... 320x200, 14 cali monitor, klawiatura... ale miałem jakieś przeczucie ze to cos wyjątkowego.. teraz po 27 latach wróciłem tam z 49" monitorem i 16x wyższą rozdzielczoscią i odleciałem z wrażenia... POLECAM
Wiedźmin Legend
Rysiekk...marcinho01...SpecShadow
Origin Systems to są geniusze (cała seria Ultima i Wing Commander), ale przy SS1 byli wydawcą, a producentem Looking Glass Studios, którzy pokazali talent przy SS1 oraz Thief 1 i 2. Trudno powiedzieć na ile Origin Systems jako wydawca miał wpływ na ostateczny kształt SS1.
System Shock 1 to gra jest przełomowa i wybitna. A jej nieliniowość rozgrywki budzi podziw. Ale była nieprzystępna dla większości, bo zawsze lepiej sprzedawały się łatwiejsze gry więc odeszła trochę w zapomnienie, gdy przytoczone Doom 1 i 2 są ponadczasowe. SS2 z kolei do dziś ogrywa nawet sporo osób. Nawet w poprzednim roku kilku moich znajomych chwaliło się tym.
Wcześniej ponad 20 lat temu, gdy przechodziłem SS1 uszkodził się mi system i przepadły zapisy, gdy miałem ponad 3/4 gry za sobą.
Wreszcie przeszedłem całość przed nadchodzącym System Shock 1 remake więc będę miał porównanie :)
Na najnowszej wersji SS1EE z GOG działa spolszczenie z polskimi znakami z linka podanego przez "tom34" z forum GOG.
Staram się zaszczepiać synowi miłość do klasyków. Ale różnie bywa. Czasem podobają się mu, a innym razem mniej.
Pozdrawiam serdecznie
Mr.Tax Chorąży
Klasyk. Obowiązkowa pozycja dla wszystkich graczy. Niezależnie od wieku młodszego czy to starszego. Gra ma zaimplementowaną szczątkową fizykę, poziomu w 3D i różnorodnych przeciwników. A remake poza tym już niebawem w marcu.
marcinho01 Pretorianin
Wiecie co? Mam taką ciekawostkę...
Właśnie ogrywam po raz 2 w życiu SS: EE (wersja GOG) i mam pewne różnice w porwnaniu do ogrania tej wersji w 2021 roku. Mianowicie dwie rzeczy:
1. Za pierwszy razem musiałem ręcznie wpisać kod do Reaktora na podstawie 6 cyfr z poprzednich poziomów Cytadeli (a więc jak ich nie zapamiętałem lub nie zapisałem, jazda na dół). Ogrywam teraz grę i jak już mam teoretycznie wszystkie cyfry to udaje się do Reaktora i wystarczy kliknąć w panel, aby kod został zaakceptowany.
2. Podczas ogrywania w 2021 r. miałem quest z zepsutym przekaźnikiem potrzebnym do wystrzelenia gaju beta. Gram obecnie i tego questa po prostu nie ma- wystrzelam gaj beta bez żadnych komplikacji; dalej gra fabularnie normalnie gna do przodu.
Czy ktoś spotkał się z podobną sytuacją?
marcinho01 Pretorianin
Właśnie ukończyłem klasycznego SS po raz drugi w życiu. Zrobiłem to tak naprawdę świeżo po ukończeniu System Shock Remake, żeby porównać sobie obydwie gry.
Na wstępie powiem tak: wspaniale było wrócić na Cytadelę w klasycznym System Shock. Jest to gra genialna pod każdym względem, grafika mi nie przeszkadza bo oczywiście nie miała prawa przetrwać próby czasu, ale brakowało mi tej oprawy muzycznej z pierwszego SS. W Remake jest to oprawa mroczna, mniej dynamiczna, bardziej nowoczesna i pasująca do mrocznego klimatu.
SS Remake ma bardziej rozbudowane poziomy pod względem wielkości niż SS1- to główna różnica, którą zauważyłem. Ale grywalność pierwszego SS, pod warunkiem zaakceptowania topornego interfejsu, jest wciąż na wysokim poziomie. Oj wspaniała gra, wspaniała... Remake lepszy pod względami graficzno- dźwiękowo- technicznymi, co oczywiste, ale o klasyku należy pamiętać! :)