Przełomowe ogniwa sodowo-jonowe już po testach. Będą powstawać w Polsce
Firma Northvolt stworzyła przełomowe ogniwa bez litu, które mogą rozwiązać wiele problemów, trapiących branżę producentów magazynów energii oraz samochodów elektrycznych. Te najnowocześniejsze baterie mogą być produkowane również w Polsce.

Firma Northvolt stworzyła przełomowe ogniwa bez litu, które mogą rozwiązać wiele problemów, trapiących branżę producentów magazynów energii oraz samochodów elektrycznych. Te najnowocześniejsze baterie mogą być produkowane również w Polsce.
W obliczu wzrostu udziału OZE w światowym miksie energetycznym, trwa gorączkowe poszukiwanie coraz bardziej efektywnych i opłacalnych metod magazynowania energii elektrycznej. Jednym z największych innowatorów w tej dziedzinie jest Northvolt z siedzibą w Sztokholmie, który posiada swoje zakłady także w naszym kraju.
Ten wiodący szwedzki producent akumulatorów ogłosił, że jego dział R&D Northvolt Labs z siedzibą w Västeras, przy współpracy z krajowym partnerem Altris, opracował ogniwo sodowo-jonowe, którego gęstość energii wynosi 160 Wh/kg.
Baterie sodowo-jonowe stanowią atrakcyjną alternatywę dla powszechnie stosowanych baterii litowo-jonowych, oferując lepszą dostępność, niższe koszty produkcji, a także większe bezpieczeństwo, dzięki szerszemu zakresowi temperatur roboczych, który dodatkowo zwiększa ich odporność na zmieniające się warunki środowiskowe.
Na chwilę obecną baterie sodowo-jonowe ustępują wydajnością, choćby aktualnie dostępnym na rynku ogniwom NMC (baterie litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe), które osiągają gęstość energii 250 Wh/kg, jednakże do ich wytworzenia nie wykorzystuje się litu czy kobaltu, dzięki czemu ich produkcja jest znacznie tańsza i bardziej przyjazna dla środowiska. Baterie sodowo-jonowe nowej generacji powstają z łatwo dostępnych minerałów, takich jak sód i żelazo, gdyż składają się z twardej anody węglowej i katody na bazie bieli pruskiej.
Według prezesa Northvolt Poland, Roberta Chryca-Gawrychowskiego, te innowacyjne baterie będą mogły być produkowane w fabryce Northvolt 2 w Gdańsku:
Wprowadzenie technologii sodowo-jonowej jest przełomowe dla działalności naszej firmy i ma szczególne znaczenie dla fabryki Northvolt w Gdańsku, która specjalizuje się w produkcji bateryjnych systemów magazynowania energii.
Celem Northvolt jest produkcja akumulatorów sodowo-jonowych o pojemności do 1 GWh rocznie, a pierwsze dostawy mają nastąpić już w 2024 r. Prioretytowo Northvolt zamierza wykorzystać je przy projektowaniu nowych magazynów energii, a w przyszłości gdy pojawią się ich nowsze generacje o zwiększonej gęstości, będzie można wykorzystać je również w pozostałych gałęziach gospodarki m.in. w elektromobilności.
Więcej:„To szaleństwo, jak szybko się wyczerpuje”. Gracze nie kryją rozczarowania baterią w Switchu 2