Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 31 maja 2014, 16:40

Prey 2 od Arkane Studios w 2016 roku

Do sieci wyciekła dokumentacja szczegółowo opisująca projekt gry Prey 2 od studia Arkane. Będziemy mieli do czynienia z duchowym spadkobiercą System Shocka 2, a więc hybrydą gatunków FPS i cRPG w realiach science-fiction. Tytuł ma oferować wyłącznie zabawę dla jednego gracza i wyjsć na PC, Xboksa One i PlayStation 4 w trzecim kwartale 2016 roku.

Prey 2 w skrócie:
  • Producent: Arkane Studios
  • Gatunek: hybryda gatunków FPS i cRPG w realiach science-fiction
  • Cechy szczególne: duchowy spadkobierca System Shocka 2, tylko tryb singleplayer, swoboda rozwoju postaci (skradanie się, moce etc.), silne elementy survivalowe
  • Technologia: CryEngine 3 (?)
  • Platformy sprzętowe: PC, XOne, PS4
  • Termin premiery: III kwartał 2016

Choć jeszcze kilkanaście miesięcy temu Prey 2 wzbudzał sporo emocji za sprawą licznych i często sprzecznych ze sobą pogłosek, jakie co i rusz wypływały, po ostatnich doniesieniach – potwierdzających, że gra jest w rękach studia Arkane (twórców Dishonored) – temat przycichł. Dziś wraca on z całą mocą, jako że do sieci właśnie wyciekła dokumentacja z Arkane Studios, która dość szczegółowo omawia założenia omawianej gry. Mowa tu o dwóch prezentacjach multimedialnych, które możecie zobaczyć tutaj i tutaj. Wskazują one, że mówimy o projekcie w bardzo wczesnej fazie rozwoju, lecz nie wiadomo, z jak świeżymi materiałami mamy do czynienia – możliwe, że pochodzą one sprzed ponad roku (sądząc po nazewnictwie konsol). Mimo to nie ulega większym wątpliwościom, że otrzymamy duchowego spadkobiercę gry System Shock 2 – hybrydę FPS-a i cRPG-a w realiach science-fiction, cechującą się nieliniową strukturą rozgrywki i oferującą wyłącznie tryb jednoosobowy. Gra powstaje z myślą o pecetach i konsolach ósmej generacji (Xbox One, PlayStation 4), a jej premiera była planowana na trzeci kwartał 2016 roku.

Choć nie jest to jeszcze oficjalna zapowiedź, możemy już z niemal całą pewnością powiedzieć, że Prey 2 powstaje. - Prey 2 od Arkane Studios ujawniony – gra ma być duchowym spadkobiercą System Shock 2 i wyjść w 2016 roku - wiadomość - 2014-05-31
Choć nie jest to jeszcze oficjalna zapowiedź, możemy już z niemal całą pewnością powiedzieć, że Prey 2 powstaje.

Fabuła

Jedyną w miarę pewną rzeczą, jaką można powiedzieć na temat fabuły, jest to, że historia prawdopodobnie nie będzie miała nic wspólnego z grą Prey z 2006 roku. Według informacji zawartych w prezentacjach, twórcy rozważali cztery podejścia do kwestii realiów omawianej produkcji:

  • Prequel System Shock – wydarzenia osadzone w roku 2072, na miesiąc przed tymi ze wspomnianej gry. Istotnym elementem zabawy byłaby relacja bohatera ze stworzonym przez siebie robotem o aparycji młodej dziewczyny. Gracz budzi się w laboratorium na terenie tajemniczego kompleksu, zbudowanego, jak ma się okazać, na wraku olbrzymiego statku kosmicznego obcej rasy, którą ludzie wykorzystali do eksperymentów (oczywiście nieudanych).
  • Retrofuturyzm – akcja toczy się w mieście przyszłości stylizowanym na metropolię z lat 50. XX wieku. Gracz jest ścigany przez odziane na czarno widma o rozmazanych twarzach, a w toku ucieczki trafia na statek obcej rasy ukryty pod ulicami miasta.
  • Wizja inspirowana Matriksem – gracz wciela się w agenta rządowego wysłanego z misją przechwycenia danych dotyczących istnienia obcych. W międzyczasie nawiązuje z nim łączność tajemnicza kobieta, informując bohatera, że był oszukiwany, a świat, w którym żyje, to fikcja. W końcu protagonista trafia na pokład statku kosmicznego, gdzie ludzie prowadzą eksperymenty, mieszając cechy swojej i obcej rasy.
  • Tropikalna wyspa – gracz trafia do starego bunkra, który okazuje się kryć tajną placówkę badawczą. Jest ona opanowana przez sztuczną inteligencję, stworzoną przez ludzi przy wykorzystaniu technologii z rozbitego statku obcych.

Niestety, nie wiemy, na które z wymienionych podejść zdecydowali się w końcu twórcy. Istnieje też prawdopodobieństwo, że odrzucono wszystkie cztery lub wybrano któreś z nich, lecz poważnie je potem zmodyfikowano.

Choć omawiane prezentacje są pełne obrazków, nie wiadomo, czy którykolwiek z nich faktycznie powstał z myślą o Preyu 2 (jak chociażby ta grafika koncepcyjna).

Mechanika i technologia

Bez względu na powyższą decyzję, fabuła i realia będą musiały odpowiadać ściśle określonym założeniom mechanicznym, które zostały nakreślone w drugiej prezentacji. Jak wspomniano we wstępie, będziemy mieli do czynienia z miksem FPS-a i cRPG-a. Twórcy chcą pozostawić graczowi sporą swobodę, jeśli chodzi o jego podejście do rozwiązywania problemów – grę będzie można przejść, kładąc nacisk na hakowanie, skradanie się, korzystanie z mocy psionicznych lub po prostu otwieranie sobie drogi siłą. Jednak starcia mają być wymagające i utrudniane dodatkowo przez niewielką ilość znajdowanej amunicji do broni palnej i laserowej (często trzeba będzie polegać na walce wręcz).

Swobodę wyboru zapewni także otwarta struktura lokacji. Deweloper chce je skonstruować w taki sposób, aby uniknąć schematu „sala-korytarz-sala”. Jeśli chodzi o elementy typowe dla gier fabularnych, przyjdzie nam usprawniać bohatera poprzez rozwijanie jego cech, nabywane wspomnianych mocy psionicznych oraz dokonywanie na sobie mutacji genetycznych (np. przez pobieranie próbek DNA obcych). Nie zabraknie też dozy nieliniowości w kwestii kolejności wykonywania zadań i odwiedzania lokacji, podejmowania misji pobocznych czy dokonywania wykluczających się wzajemnie wyborów. Fabuły ma wystarczyć na 10-20 godzin zabawy, lecz zważywszy na powyższe, gra ma zachęcać do wielokrotnego przechodzenia.

Tak Prey 2 wyglądał na screenach, które wyciekły w sierpniu 2013 roku, ale najpewniej nie mają one nic wspólnego z tym, jak gra będzie teraz wyglądała.

Bardzo istotne znaczenie będą miały elementy survivalowe. Bohaterowi przyjdzie zapewnić sobie pożywienie i miejsce do spania, ponadto jego życiu będą zagrażały czynniki takie jak trucizny, choroby czy promieniowanie. Znajdzie się też miejsce dla systemu rzemiosła, pozwalającego nie tylko na wytwarzanie broni i pancerza (np. ze skóry zabitych potworów), ale również produkcję żywności i lekarstw. Kolejna interesująca kwestia to pomysły na przeciwników – na naszej drodze staną m.in. zmiennokształtni przybierający postać różnych obietków lub innych istot oraz stworzenia, które otrzymując rany i atakując, prowadzą do powstawania korozji w otoczeniu (czego można użyć np. do otwierania drzwi).

Jeśli chodzi o wspomniane moce, to protagonistę wyposażymy w zdolności takie jak miotanie obiektami, manipulowanie grawitacją, kontrolowanie przeciwników, przyklejanie się do ścian, nakładanie na siebie kamuflażu czy zapewnianie sobie różnych odporności. Na koniec warto dodać, że gra powstaje prawdopodobnie na silniku CryEngine 3.

Rzecz jasna, wiele spośród wymienionych koncepcji może jeszcze ulec zmianie (np. moce, przeciwnicy), jednak rdzeń – gatunek, platformy sprzętowe etc. – zapewne pozostanie nienaruszony. Nie wiemy też, czy podany termin premiery jest jeszcze aktualny. Nie pozostaje nam więc nic innego, tylko czekać na oficjalną zapowiedź gry Prey 2.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej