Prey 2 od Arkane Studios w 2016 roku
Do sieci wyciekła dokumentacja szczegółowo opisująca projekt gry Prey 2 od studia Arkane. Będziemy mieli do czynienia z duchowym spadkobiercą System Shocka 2, a więc hybrydą gatunków FPS i cRPG w realiach science-fiction. Tytuł ma oferować wyłącznie zabawę dla jednego gracza i wyjsć na PC, Xboksa One i PlayStation 4 w trzecim kwartale 2016 roku.
- Producent: Arkane Studios
- Gatunek: hybryda gatunków FPS i cRPG w realiach science-fiction
- Cechy szczególne: duchowy spadkobierca System Shocka 2, tylko tryb singleplayer, swoboda rozwoju postaci (skradanie się, moce etc.), silne elementy survivalowe
- Technologia: CryEngine 3 (?)
- Platformy sprzętowe: PC, XOne, PS4
- Termin premiery: III kwartał 2016
Choć jeszcze kilkanaście miesięcy temu Prey 2 wzbudzał sporo emocji za sprawą licznych i często sprzecznych ze sobą pogłosek, jakie co i rusz wypływały, po ostatnich doniesieniach – potwierdzających, że gra jest w rękach studia Arkane (twórców Dishonored) – temat przycichł. Dziś wraca on z całą mocą, jako że do sieci właśnie wyciekła dokumentacja z Arkane Studios, która dość szczegółowo omawia założenia omawianej gry. Mowa tu o dwóch prezentacjach multimedialnych, które możecie zobaczyć tutaj i tutaj. Wskazują one, że mówimy o projekcie w bardzo wczesnej fazie rozwoju, lecz nie wiadomo, z jak świeżymi materiałami mamy do czynienia – możliwe, że pochodzą one sprzed ponad roku (sądząc po nazewnictwie konsol). Mimo to nie ulega większym wątpliwościom, że otrzymamy duchowego spadkobiercę gry System Shock 2 – hybrydę FPS-a i cRPG-a w realiach science-fiction, cechującą się nieliniową strukturą rozgrywki i oferującą wyłącznie tryb jednoosobowy. Gra powstaje z myślą o pecetach i konsolach ósmej generacji (Xbox One, PlayStation 4), a jej premiera była planowana na trzeci kwartał 2016 roku.

Fabuła
Jedyną w miarę pewną rzeczą, jaką można powiedzieć na temat fabuły, jest to, że historia prawdopodobnie nie będzie miała nic wspólnego z grą Prey z 2006 roku. Według informacji zawartych w prezentacjach, twórcy rozważali cztery podejścia do kwestii realiów omawianej produkcji:
- Prequel System Shock – wydarzenia osadzone w roku 2072, na miesiąc przed tymi ze wspomnianej gry. Istotnym elementem zabawy byłaby relacja bohatera ze stworzonym przez siebie robotem o aparycji młodej dziewczyny. Gracz budzi się w laboratorium na terenie tajemniczego kompleksu, zbudowanego, jak ma się okazać, na wraku olbrzymiego statku kosmicznego obcej rasy, którą ludzie wykorzystali do eksperymentów (oczywiście nieudanych).
- Retrofuturyzm – akcja toczy się w mieście przyszłości stylizowanym na metropolię z lat 50. XX wieku. Gracz jest ścigany przez odziane na czarno widma o rozmazanych twarzach, a w toku ucieczki trafia na statek obcej rasy ukryty pod ulicami miasta.
- Wizja inspirowana Matriksem – gracz wciela się w agenta rządowego wysłanego z misją przechwycenia danych dotyczących istnienia obcych. W międzyczasie nawiązuje z nim łączność tajemnicza kobieta, informując bohatera, że był oszukiwany, a świat, w którym żyje, to fikcja. W końcu protagonista trafia na pokład statku kosmicznego, gdzie ludzie prowadzą eksperymenty, mieszając cechy swojej i obcej rasy.
- Tropikalna wyspa – gracz trafia do starego bunkra, który okazuje się kryć tajną placówkę badawczą. Jest ona opanowana przez sztuczną inteligencję, stworzoną przez ludzi przy wykorzystaniu technologii z rozbitego statku obcych.
Niestety, nie wiemy, na które z wymienionych podejść zdecydowali się w końcu twórcy. Istnieje też prawdopodobieństwo, że odrzucono wszystkie cztery lub wybrano któreś z nich, lecz poważnie je potem zmodyfikowano.

Choć omawiane prezentacje są pełne obrazków, nie wiadomo, czy którykolwiek z nich faktycznie powstał z myślą o Preyu 2 (jak chociażby ta grafika koncepcyjna).
Mechanika i technologia
Bez względu na powyższą decyzję, fabuła i realia będą musiały odpowiadać ściśle określonym założeniom mechanicznym, które zostały nakreślone w drugiej prezentacji. Jak wspomniano we wstępie, będziemy mieli do czynienia z miksem FPS-a i cRPG-a. Twórcy chcą pozostawić graczowi sporą swobodę, jeśli chodzi o jego podejście do rozwiązywania problemów – grę będzie można przejść, kładąc nacisk na hakowanie, skradanie się, korzystanie z mocy psionicznych lub po prostu otwieranie sobie drogi siłą. Jednak starcia mają być wymagające i utrudniane dodatkowo przez niewielką ilość znajdowanej amunicji do broni palnej i laserowej (często trzeba będzie polegać na walce wręcz).
Swobodę wyboru zapewni także otwarta struktura lokacji. Deweloper chce je skonstruować w taki sposób, aby uniknąć schematu „sala-korytarz-sala”. Jeśli chodzi o elementy typowe dla gier fabularnych, przyjdzie nam usprawniać bohatera poprzez rozwijanie jego cech, nabywane wspomnianych mocy psionicznych oraz dokonywanie na sobie mutacji genetycznych (np. przez pobieranie próbek DNA obcych). Nie zabraknie też dozy nieliniowości w kwestii kolejności wykonywania zadań i odwiedzania lokacji, podejmowania misji pobocznych czy dokonywania wykluczających się wzajemnie wyborów. Fabuły ma wystarczyć na 10-20 godzin zabawy, lecz zważywszy na powyższe, gra ma zachęcać do wielokrotnego przechodzenia.

Tak Prey 2 wyglądał na screenach, które wyciekły w sierpniu 2013 roku, ale najpewniej nie mają one nic wspólnego z tym, jak gra będzie teraz wyglądała.
Bardzo istotne znaczenie będą miały elementy survivalowe. Bohaterowi przyjdzie zapewnić sobie pożywienie i miejsce do spania, ponadto jego życiu będą zagrażały czynniki takie jak trucizny, choroby czy promieniowanie. Znajdzie się też miejsce dla systemu rzemiosła, pozwalającego nie tylko na wytwarzanie broni i pancerza (np. ze skóry zabitych potworów), ale również produkcję żywności i lekarstw. Kolejna interesująca kwestia to pomysły na przeciwników – na naszej drodze staną m.in. zmiennokształtni przybierający postać różnych obietków lub innych istot oraz stworzenia, które otrzymując rany i atakując, prowadzą do powstawania korozji w otoczeniu (czego można użyć np. do otwierania drzwi).
Jeśli chodzi o wspomniane moce, to protagonistę wyposażymy w zdolności takie jak miotanie obiektami, manipulowanie grawitacją, kontrolowanie przeciwników, przyklejanie się do ścian, nakładanie na siebie kamuflażu czy zapewnianie sobie różnych odporności. Na koniec warto dodać, że gra powstaje prawdopodobnie na silniku CryEngine 3.
Rzecz jasna, wiele spośród wymienionych koncepcji może jeszcze ulec zmianie (np. moce, przeciwnicy), jednak rdzeń – gatunek, platformy sprzętowe etc. – zapewne pozostanie nienaruszony. Nie wiemy też, czy podany termin premiery jest jeszcze aktualny. Nie pozostaje nam więc nic innego, tylko czekać na oficjalną zapowiedź gry Prey 2.

GRYOnline
Gracze
Komentarze czytelników
zanonimizowany939625 Generał
Już naprawdę trzeba mieć klapki na oczach aby pisać, że Bioshock jest lepszą grą od SS2. Rozumiem, ze może się bardziej podobać ale nie zmienia to faktu, że względem SS2 jest tak koszmarnie okrojona ze wszystkiego, że głowa boli. Wszelkie porównania będą samobójcze dla Bioshocka.
Co do newsa to na pewno będę śledził losy tej gry. Arkane robi bardzo fajne tytuły:)
zanonimizowany943726 Generał
Ty i Twoja zdanie jak zawsze nic nie znaczycie co zawsze wychodzi prędzej czy później.
Za to twoje wiele znaczy. Gdziekolwiek byś nie pojawił tam wojenki z innymi ludźmi XD
twierdzi że gry słabo wyglądają teraz
Jak zwykle jesteś śmieszny. Nigdzie nie pisałem, że wyglądało słabo i na dodatek TERAZ.
Jeśli coś do czegoś porównuję to z gry z tych samych lat np. GOW3 wygląda porównywalnie z multiplatformową Castlevanią (ten sam rok!)
. Albo płaczący że nie umie grać w Silent Hill 2 bo Homecoming było łatwiejsze więc jest LEPSZE
Kolejny GENIALNY ARGUMENT. SH2 ssie bo jest niedziejsze. Sterowanie jest do bani, walka jest do bani.
Poziom trudności nie ma tu nic do rzeczy, problem jest taki, że granie w tą grę w dzisiejszych czasach nie daje po prostu żadnej przyjemności więc tyle w temacie.
ROZWIĄZANIE ZAGADKI : To, że coś jest uproszczone nie oznacza że jest gorsze, ba moze być wręcz przeciwnie!
Taaa a WD pozamiatał inne sandboxy
Bywa, Ubisoft jest nieobliczalny po nich można sie wszystkiego spodziewać
Ogame_fan Legend

Za to twoje wiele znaczy. Gdziekolwiek byś nie pojawił tam wojenki z innymi ludźmi
Ale przynajmniej znam różnicę pomiędzy 'moja opinia' i 'prawda objawiona', Ty nie znasz. Później wychodzi że nie masz racji i piszesz pierdoły, ale i tak jestem zaskoczony że po premierze WD nie zmieniłeś nicku.
SH2 ssie bo jest niedziejsze.
Hahahahha
Sterowanie jest do bani, walka jest do bani.
Jakoś ja gram daje rade, forum SH codziennie odwiedza mnóstwo nowych osób które grają po raz pierwszy, wielu znajomych zagrało pierwszy raz w SH2 i 3 dwa lata temu, jakoś nie ześwirowali ani palców sobie nie połamali.
Poziom trudności nie ma tu nic do rzeczy, problem jest taki, że granie w tą grę w dzisiejszych czasach nie daje po prostu żadnej przyjemności więc tyle w temacie.
Hmmm jak to jest, że kiedyś ta sama gra sprawiała przyjemność, zebrała mnóstwo dobrych ocen, a teraz płacz że się grać nie da? Ano tak jak mówię, gra nie jest zła tylko trzeba umieć w nią grać, a jak jesteś przyzwyczajony do bezmyślnego latania od skryptu do skryptu no to takie są efekty że nie potrafisz ogarnąć czegoś starszego. Współczuje.
To, że coś jest uproszczone nie oznacza że jest gorsze, ba moze być wręcz przeciwnie!
Genialna logika. A jakiś argument? poza tym że uproszczone to dobre bo mózg może odpoczywać.
Bywa, Ubisoft jest nieobliczalny po nich można sie wszystkiego spodziewać
Wow, wiec nie wciskaj ludziom kitu że wiesz coś i głosisz prawdę absolutną, podczas gdy tak na prawdę bajdurzysz.
zanonimizowany943726 Generał
Ale przynajmniej znam różnicę pomiędzy 'moja opinia' i 'prawda objawiona'
Nie no spoko jak ty sobie coś wmówisz to już koniec, finito.
Bez odbioru
A.l.e.X Legend

dobrze że przynajmniej jest data która jak znam życie i tak przeskoczy na '17-'18