Porsche 911 w 2025 roku dostępne tylko z automatem - fani marki mogą być zawiedzeni
Porsche stawia na hybrydy. W 2025 roku po raz pierwszy w historii model 911 nie będzie oferować manualnej skrzyni biegów.

Przyszły rok będzie kamieniem milowym dla Porsche 911, choć nie takim, który wielu fanów będzie świętować. Niemiecki producent po raz pierwszy w 60-letniej historii tego modelu nie zaoferuje żadnej opcji z manualną skrzynią biegów. Na obecną chwilę wiadomo, że przyszłoroczne 911 będą dostępne jedynie z system PDK - Porsche Doppelkupplungsgetriebe – w tłumaczeniu z niemieckiego, oznaczającym dwusprzęgłową skrzynię biegów Porsche.
Aby zrozumieć powody stojące za taką decyzją, musimy się zagłębić w szeroką gamę wyposażenia 911. Przyszłoroczne odświeżenie rozpocznie się od standardowej Carrery w wersjach Coupe, Cabriolet i Targa, a także hybrydowego GTS. Istniejące modele Turbo i GT3 RS nie dostaną nowych wersji ani nie przejdą większych aktualizacji.

W podstawowym modelu Porsche 911 już od jakiegoś czasu nie było możliwości wyboru manualnej skrzyni biegów, natomiast istniejące wersje Carrera S, T, 4S i GTS miały taką opcję. Wiemy już, że GTS będzie hybrydowy, więc odtąd dostępny będzie jedynie z systemem PDK. Modele S, T i 4S nie zostały zapowiedziane przez Porsche i wydaje się, że dopóki nie powrócą one do oferty niemieckiego producenta, to w przyszłym roku nie będzie możliwości wyboru siedmiobiegowej manualnej skrzyni biegów.
The Drive wystosowało zapytanie odnośnie do niezapowiedzianych trzech wersji 911 do Franka Wiesmanna, Menedżera ds. Komunikacji Produktowej Porsche w Ameryce Północnej, który udzielił następującej odpowiedzi:
Cieszymy się, że dla rocznika modelowego możemy zaoferować 911 Carrera GTS w trzech wersjach nadwozia i dwóch konfiguracjach napędu (napęd na tył i na wszystkie koła) oraz zaktualizowane modele 911 Carrera Coupe i Cabriolet, a także pełną gamę obecnych modeli Turbo i GT3 RS.
Wszystko wskazuje na to, że pożegnanie z manualnymi modelami 911 nie będzie na zawsze i Porsche pozostawia otwarte drzwi dla ich powrotu w przyszłości.
Oczywiście, jedną z wielu mocnych stron 911 zawsze była różnorodność modeli w gamie i będziemy komunikować o potencjalnych, dalszych wariantach w odpowiednim czasie - dodał Wiesmann.
W Porsche 911 Carrera GTS, manualna skrzynia biegów ustępuje miejsca 54-konnemu silnikowi elektrycznemu w obudowie PDK, generującemu 149 niutonometrów momentu obrotowego, dając łącznie 532 konie mechaniczne i 449 Nm. Nawet z komponentem hybrydowym masa własna pojazdu wzrasta jedynie o niecałe 47 kilogramów.

Porsche już wcześniej wypuszczało hybrydowe modele swoich pojazdów, jednak do tej pory nie znalazło rozwiązania odpowiedniego do umieszczenia w modelach 911. Zmieni się to w 2025 roku, miejmy nadzieję jednak, że długoterminowo nie będzie to kosztem uwielbianych przez wszystkich manualnych skrzyni biegów.