Premiera serialu Wiedźmin na platformie Netflix, a także poprzedzająca ją kampania promocyjna, wpłynęły bardzo pozytywnie na sprzedaży Wiedźmina 3 na Steamie. Tylko w ciągu ostatnich 6 miesięcy produkcja CD Projekt RED trafiła w ręce 2 mln klientów. Łącznie po Dziki Gon sięgnięto w sklepie Valve przeszło 8 mln razy.
Bartosz Świątek

Zgodnie z informacjami serwisu SteamSpy, na Steamie sprzedało się już 8,18 mln egzemplarzy Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu. Co ciekawe, prawie 25% wspomnianych „Wieśków” trafiło do klientów w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Tak szybko hit studia CD Projekt RED nie rozchodził się nawet zaraz po premierze - do pokonania granicy 2 mln egzemplarzy potrzeba było wówczas siedemnastu miesięcy (i to z uwzględnieniem sprzedaży przedpremierowej, oczywiście nadal mowa tylko o Steamie).
Skąd bierze się wzmożona popularność Wiedźmina 3? Analiza tego tematu pozwala wyciągnąć kilka ciekawych wniosków.
Przede wszystkim poprawa sprzedaży nie jest bezpośrednio powiązana z dużymi obniżkami ceny. W zeszłym roku pierwsza promocja miała miejsce w lutym, kiedy produkcję można było nabyć za 11,99 dolara (około 46 złotych). W tygodniu, który nastąpił zaraz po rozpoczęciu tej akcji promocyjnej nie zaobserwowano nagłego skoku sprzedaży. Podobny scenariusz powtórzył się kilkukrotnie na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Bardzo wyraźnie widoczny jest natomiast związek pomiędzy wzmożoną sprzedażą Wiedźmina 3 i... pojawianiem się w sieci informacji na temat serialu Netfliksa. Stopniowy wzrost zainteresowania tytułem CD Projekt RED rozpoczął się niemal równocześnie ze startem kampanii promocyjnej wspomnianej platformy streamingowej.

W omawianym okresie możemy też zauważyć kilka wyraźnych, nagłych skoków liczby sprzedanych egzemplarzy. Przykładowo, 1 lipca otrzymaliśmy pierwsze zdjęcia z dzieła Lauren S. Hissrich (to showrunnerka Wiedźmina), a w kolejnym tygodniu na Steamie po tytuł CD Projekt RED sięgnęło pół miliona klientów.

Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia zaraz po premierze serialu, czyli po 20 grudnia zeszłego roku. Wzmożone zainteresowanie widać zresztą już od końca października, kiedy to podano datę premiery, a także zaprezentowano pełny zwiastun produkcji. 31 października Wiedźmin 3 mógł się pochwalić 6,84 mln sprzedanych kopii na Steamie. Siedem tygodni później wynik ten wzrósł do 7,63 mln egzemplarzy.

Wniosek nasuwający się po analizie danych jest taki, że Netflix pomógł Wiedźminowi 3 wspiąć się na niespotykany dotychczas poziom popularności (warto pamiętać, że dane SteamSpy uwzględniają tylko jedną platformę i sklep, a tytuł jest dostępny także na PlayStation 4, Xboksie One oraz Nintendo Switch). Serial, wraz z towarzyszącą mu kampanią promocyjną, wpłynął także na popularność poprzednich dwóch odsłon serii CD Projekt RED, choć w mniejszym stopniu. To wszystko skutkuje z kolei świetnymi wynikami polskiej firmy na warszawskiej giełdzie, gdzie CDPR pobiło ostatnio historyczne rekordy, stając się piątą największą spółką (wartą więcej od banku Pekao).
Na koniec warto odnotować, że wpływ na sprzedaż Dzikiego Gonu prawdopodobnie miało też zamieszanie wokół kolejnego tytułu studia, czyli Cyberpunka 2077, który w minionym roku niejednokrotnie wzbudzał bardzo duże emocje (m.in. dzięki zaangażowaniu w produkcję aktora Keanu Reevesa). Pozostaje tylko mieć nadzieję, że to sprzężenie zadziała w drugą stronę i wzmożona popularność Wiedźmina 3 odbije się pozytywnie na sprzedaży CP2077.
The Witcher 3: Wild Hunt
Data wydania: 19 maja 2015
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
147