Pokolenie Z odsuwa się od telewizji i streamingu, bo woli dwuminutowe seriale na YouTube

Dla pokolenia Z nawet usługi streamingowe tracą swoją atrakcyjność. Badania pokazują, że preferują oni rozrywkę na YouTube lub na TikToku.

futurebeat.pl

Zbigniew Woźnicki

Pokolenie Z odsuwa się od telewizji i streamingu, bo woli dwuminutowe seriale na YouTube, źródło grafiki: Vitaly Gariev; Unsplash.com; 2025.
Pokolenie Z odsuwa się od telewizji i streamingu, bo woli dwuminutowe seriale na YouTube Źródło: Vitaly Gariev; Unsplash.com; 2025.

Trendy oraz przyzwyczajenia wśród młodych osób wciąż się zmieniają i cierpią na tym już nie tylko zarobki klasycznej telewizji. Sposób konsumowania rozrywki przez pokolenie Z sprawia, że także usługi streamingowe cieszą się mniejszą popularnością, a zyskują na tym YouTube oraz TikTok. Dotyczy to zwłaszcza bardzo krótkich materiałów, trwających często zaledwie kilka minut.

Pokolenie Z wypełnia godziny kilkuminutowymi „serialami”

Variety przekazało, że według opublikowanego przez Activate Consulting raportu Technology & Media Outlook 2026, trendy dotyczące konsumowania rozrywki wciąż przesuwają się w kierunku bardzo krótkich treści. Odbija się to między innymi na telewizji, ponieważ według przewidywań do 2029 roku średni czas przeznaczony na jej oglądania spadnie do 1 godziny i 17 minut, a przychody obniżą się o około 5% rok do roku.

Stoi za tym pokolenie Z i 43% zbadanych wybiera YouTube oraz TikToka jako podstawową formę konsumowania rozrywki. Na obu platformach największą popularnością mają cieszyć się tak zwane mikro-dramy, czyli serializowane krótkie filmy trwające do około 2 minut. Według statystyk aż 52% osób w wieku od 18 do 43 roku życia ogląda tego typu materiały (około 28 milionów osób w Stanach Zjednoczonych).

Activate Consulting przewiduje, że między innymi z tego powodu zyski usług streamingowych będą rosły ze względu na coraz większy przychód z reklam oraz abonamentów. Do 2029 roku średni czas na streamingu miałby wzrosnąć do ponad 4 godzin i przynieść zarobki na poziomie 388 miliardów dolarów, co daje roczny wzrost o około 18-19%.

Pochłanianie krótkometrażowych nagrań sprawia, że mniejszą popularnością cieszy się telewizja oraz streaming, na którym znajdują się dłuższe materiały z serialami, których odcinki trwają przeciętnie godzinę. To widocznie zbyt wiele dla pokolenia Z, które ma prowadzić styl życia trwający „32 godziny i 17 minut na dzień”. Tyle mniej więcej zajmuje łącznie czas poświęcony na rozrywkę, którą pochłaniają w tym samym momencie z różnych źródeł, przez co godzinowo wychodzi ponad 24 godziny standardowej doby.

Podobało się?

1

Zbigniew Woźnicki

Autor: Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

One Piece Netflixa wreszcie znalazło swojego Ace'a i fani są zachwyceni tym wyborem

Następny
One Piece Netflixa wreszcie znalazło swojego Ace'a i fani są zachwyceni tym wyborem

W pięć miesięcy odtworzył całą wyprawę Frodo w Lord of the Rings Online. Fan pokazał film długi jak trylogia Petera Jacksona

Poprzedni
W pięć miesięcy odtworzył całą wyprawę Frodo w Lord of the Rings Online. Fan pokazał film długi jak trylogia Petera Jacksona

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl