Nawet płatny wczesny dostęp nie odstraszył graczy, którzy ochoczo rzucili się do zabawy w Path of Exile 2.
Problemy z serwerami (zresztą przewidziane i zapowiadane przez twórców) nie przeszkodziły nowemu dziełu studia Grinding Gear Games. Path of Exile 2 już ponad dwukrotnie przebiło rekord jedynki na Steamie: w szczytowym momencie w grze przebywało ponad 539 tysięcy użytkowników jednocześnie. Pierwsze PoE najwięcej graczy przyciągnęło pod koniec lipca, a i wtedy grę uruchomiło mniej niż 230 tysięcy osób (via SteamDB).
Nieco gorzej wypada stosunek pozytywnych i negatywnych opinii, ale 80% „plusów” przy prawie 27 tysiącach recenzji raczej nikt nie nazwie porażką. Zwłaszcza że mówimy o płatnym wczesnym dostępie tytułu, który ostatecznie ukaże się jako produkcja free-to-play. W tym kontekście fakt, że drugie Path of Exile już teraz wypadło znacznie lepiej od „jedynki”, wypada uznać za ogromny sukces.
Oczywiście wczesny dostęp to tylko przedsmak tego, co zaoferuje pełna wersja gry. Nikt nie miał też wątpliwości, że – nawet pomijając problemy z serwerami, wywołane przez ponad milion graczy próbjących dołączyć do zabawy – PoE 2 będzie potrzebować dalszych szlifów. Także w kwestii balansu, co potwierdza pierwszy nerf w early access.
Jak podało studio Grinding Gear Games w serwisie X, zdolność Supercharged Slam zadawała „nieco” zbyt wielkie obrażenia. Dlatego szybko wprowadzono hotfix, mający znacznie osłabić „damage” tego „skilla”. W przyszłości deweloper planuje także nieco spowolnić tempo zdobywania kolejnych ładunków tego ataku.
Jak zwykle część graczy nie jest zachwycona rychłym osłabieniem mocnej zdolności, i to po mniej niż 2 dniach od rozpoczęcia wczesnego dostępu. Jednakże wielu innych internautów bynajmniej nie dziwi się decyzji twórców. Głównie w kontekście poczyań streamera Michaela „Alkaizera”, który z pomocą Supercharged Slam rozprawiał się z bossami dwoma atakami lub nawet jednym ciosem.
To bynajmniej nie jedyny problem z balansem wykryty przez weekend. Na celowniku Grinding Gear Games znalazł się teź Magnetic Salvo, a to bynajmniej nie jedyna zdolność, której przyglądają się twórcy (via serwis X).
Jeszcze przed premierą deweloperzy mówili o inspiracjach Elden Ringiem, a gracze ochoczo porównywali Path of Exile 2 z Diablo 4 (zwykle po to, by wykazać wyższość tej pierwszej gry nad dziełem Blizzarda). Również w recenzjach (w tym naszego serwisu) pojawiały się porównania do soulslike’ów.
Najwyraźniej podobnego zdania jest Elon Musk, który nazwał PoE 2 „nieślubnym dzieckiem” Elden Ringa i Diablo 4 (via serwis X). Zdanie to podziela też sporo graczy: w sieci nie brakuje osób, które opisują Path of Exile 2 jako „Dark Souls aRPG”.
Co zabawne, nie dla wszystkich jest to komplement. Wracając do tematu walki wręcz, cześć osób pół-żartem, pół-serio wskazuje, że „melee” czesto sprowadza się do schematu znanego z soulslike’ów, tj. ciągłego wykonywania przewrotów, by uniknąć wrogich ataków. Dla niektórych graczy to wada, aczkolwiek mechanika „rollowania” ma też swoich fanów. Podobnie jak wysoki poziom trudności (choć i tu wśród graczy nie ma zgody w ocenie tego elementu).
Oczywiście to dopiero pierwsze dni wczesnego dostępu, który nawet przy ograniczonej zawartości oferuje ogromną liczbę opcji. Dlatego na razie lepiej patrzeć krytycznym okiem zarówno na zachwyty, jak i narzekania graczy Path of Exile 2.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
2

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).