Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 maja 2025, 10:50

autor: Adrian Werner

Oblivion Remastered i Clair Obscur: Expedition 33 to najgłośniejsze premiery ostatnich tygodni. Analitycy przeanalizowali sprzedaż hitowych RPG-ów

W sieci pojawiły się ciekawe dane dotyczące sprzedaży The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered oraz Clair Obscur: Expedition 33, czyli dwóch wielkich RPG-ów, które zadebiutowały pod koniec kwietnia.

Źródło fot. Sandfall
i

Końcówka ubiegłego miesiąca okazała się wyjątkowo owocna dla fanów gier RPG. Wpierw 22 kwietnia na rynku zadebiutowało The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, a dwa dni później ukazało się Clair Obscur: Expedition 33. Według najnowszych doniesień obie gry okazały się wielkimi sukcesami kasowymi.

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered trzecim największym przebojem roku w USA

Zacznijmy od The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, które radzi sobie wprost wyśmienicie.

  1. Znany analityk Mat Piscatella zdradził, że tydzień od premiery wystarczył, aby w Stanach Zjednoczonych The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered stało się trzecim największym bestsellerem tego roku. Chodzi o sprzedaż zarówno pudełkową, jak i cyfrową. Do tego wyniku nie są wliczane egzemplarze pobrane w ramach Game Passa.
  2. Obecnie w USA tegorocznym liderem sprzedaży pozostaje Monster Hunter: Wilds, a na drugim miejscu plasuje się Assassin's Creed: Shadows. 21 maja grupa analityczna NPD udostępni dane za cały kwiecień, więc ciekawi nas, czy do tego czasu remaster Obliviona pokona najnowszą grę Ubisoftu, czy też asasyni obronią swoją pozycję.
  3. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wszystkie gry w top 3 są produkcjami RPG, co dobrze pokazuje jak mocna jest obecnie pozycja tego gatunku na rynku.

Niestety ani analitycy, ani sama Bethesda nie podali na razie dokładnych wyników sprzedaży The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered. Wiemy jedynie, że do tej pory w tytuł zagrało ponad 4 mln osób, ale nie wiemy, ile z nich kupiło tę grę, a ilu bawi się nią w ramach abonamentu Game Pass.

  1. Oblivion Remastered - poradnik do gry
  2. The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered na Steamie

Clair Obscur: Expedition 33 to także wielki hit

Niespodziewana premiera The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered wzbudziła obawy o losy Clair Obscur: Expedition 33, ale na szczęście okazały się one nieuzasadnione. Wiemy już, że gra sprzedała się w milionie egzemplarzy w trzy dni od premiery, a teraz dzięki raportowi przygotowanemu przez grupę Alinea Analytics dowiedzieliśmy się nieco więcej.

  1. Do tej pory szacowana sprzedaż samych tylko wersji na PC i PlayStation 5 przekroczyła milion egzemplarzy. Z tego 785 tys. sztuk przypada na wersję pecetową (sprzedawaną przez Steam), a 350 tys. na wydanie na PS5.
  2. Ponadto w Clair Obscur: Expedition 33 zagrało już ponad 1,3 mln posiadaczy konsol Xbox Series X oraz Xbox Series S. Nie wiemy niestety, ilu z nich kupiło tę grę, a ilu pobrało ją w ramach Game Passa.
  3. Dużą rolę w sukcesie gry miała odegrać relatywnie niska cena (179 zł na Steamie). Dane gromadzone z rynku przez Alinea Analytics pokazują bowiem, że wielu graczy decyduje się na zakup wysokobudżetowych produkcji dopiero, gdy ich cena zejdzie poniżej 50 dolarów.
  4. Grze mocno pomogła duża popularność w Chinach – na tej kraj przypada ok. 33% sprzedaży na Steamie.

AKTUALIZACJA (6 maja, godz. 12:59): Według najnowszych informacji Clair Obscur: Expedition 33 znalazło już 2 miliony nabywców.

Clair Obscur: Expedition 33 bije gigantów jRPG na ich własnym poletku

Clair Obscur: Expedition 33 opracował francuski zespół, którego członkowie nie kryją, że mocno inspirowali się klasycznymi produkcjami jRPG (np. The Lost Odyssey pod kątem mechaniki walki). Jednocześnie twórcom udało się osiągnąć na Steamie znacznie większy sukces niż innym głośnym japońskim RPG-om ostatnich lat.

Gra:

Liczba egzemplarzy sprzedanych w ciągu pierwszego tygodnia od premiery:

Clair Obscur: Expedition 33

785,2 tys.

Metaphor: ReFantazio

346,6 tys.

Final Fantasy VII Rebirth

334,4 tys.

Persona 5 Royal

234,6 tys.

Persona 3 Reload

199,7 tys.

Like a Dragon: Infinite Wealth

194 tys.

Jak widać, Clair Obscur: Expedition 33 sprzedaje się znacznie szybciej na Steamie niż największe tuzy gatunku jRPG. Oczywiście, w przypadku Persona 5 Royal oraz Final Fantasy VII Rebirth nie jest do końca sprawiedliwe porównanie, bo obie gry ukazały się na PC znacznie później niż na konsolach. Jednakże tak nie było w przypadku Metaphor: ReFantazio, Persona 3 Reload oraz Like a Dragon: Infinite Wealth, a mimo to te przeboje zostały z łatwością pobite przez Clair Obscur: Expedition 33.

Natomiast na PS5 wciąż liderami są Japończycy. W pierwszym tygodniu od premiery Final Fantasy VII Rebirth znalazło 1,4 mln nabywców, czyli sprzedawało się czterokrotnie szybciej niż Clair Obscur: Expedition 33. Jednak Francuzi pokonali w tej kategorii na PlayStation 5 Metaphor: ReFantazio, Persona 3 Reload oraz Like a Dragon: Infinite Wealth, co jest niesamowicie imponującym wyczynem.

  1. Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu
  2. Expedition 33 – poradnik do gry

Clair Obscur: Expedition 33 kontra Oblivion Remaster

W raporcie grupy Alinea Analytics znalazło się również porównanie wyników obu tych RPG-ów. Poniższe dane obejmują pierwsze sześć dni od premiery.

  1. Na Steamie Oblivion Remaster sprzedał się w 1,4 mln egzemplarzy, a Expedition 33 w 708,2 tys. Co jednak ciekawe, siódmego dnia po premierze Clair Obscur: Expedition 33 znalazło na Steamie dodatkowych 77 tys. nabywców, podczas gry remaster Obliviona o połowę mniej. Ten trend utrzymuje się do dzisiaj, więc nie jest wykluczone, że Francuzi w przyszłości dogonią Bethesdę.
  2. Na PlayStation, w pierwszych sześciu dniach, Oblivion Remastered sprzedał się w 590 tys. egzemplarzy, a Expedition 33 w 343,9 tys.
  3. Na Xboxach, gdzie obie gry pojawiły się w ramach Game Passa, Oblivion Remaster trafił do 3,2 miliona graczy, a Expedition 33 do 1,3 miliona.

Według analityków Clair Obscur: Expedition 33 sprzedało się słabo na Xboksie Series X/S, gdyż większość posiadaczy tych konsol pobrała grę przez Game Passa. Jednak obecność gry w tej usłudze pomogła ją rozsławić i wzmocniła sprzedaż na innych platformach sprzętowych.

Abonament Game Pass kupisz tutaj

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej