Nintendo opatentowało własną wersję DLSS; upscaling AI będzie można włączyć samemu lub zostawić wybór automatowi
Następca Nintendo Switcha, może nie korzystać ani z DLSS, ani z FSR. Zamiast tego japoński gigant może postawić na własne skalowanie obrazu.

Nintendo Switch 2 rozpala wyobraźnię graczy. Konsola od japońskiego giganta jeszcze przed zapowiedzią cieszy się olbrzymim zainteresowaniem wśród społeczeności. Nic więc dziwnego, że fani poszukują wszelkich dostępnych przecieków na temat nowego handhelda. Wczoraj do sieci wyciekły zdjęcia rzekomo przedstawiające płytę główną od nadchodzącej konsoli. Mogliśmy na nich zauważyć, procesor od Nvidii. Sugerowałoby to, że Nintendo postawi całkowicie na rozwiązania „zielonych” w kwestii oprogramowania. Jak się jednak okazuje, firma pracuje nad własnymi technologiami.
Nowy patent japońskiego giganta
Jak donosi serwis Notebookcheck, Nintendo złożyło patent na nową technologię skalowania obrazu. Podobnie jak DLSS, ma się ona opierać na uczeniu maszynowym. Dodatkowo wykorzysta rdzenie Tensor firmy Nvidia. To z kolei sugeruje to, że nowa technika opracowywana przez japońskiego giganta będzie opierać się na DLSS, najprawdopodobniej wersji DLSS 2.0.
Jak mogłoby działać skalowanie obrazu Nintendo?
Omawiany patent omawia dwie różne opcje skalowania obrazu. Pierwsza z nich miałaby zaoferować zwiększenie rozdzielczości z 540p na 1080p. Druga zaś pozwoliła by na skalowanie z 720p na 4K. Z podobnych ustawień korzysta wspomniany wcześniej DLSS 2,0. W obu wersjach skalowanie miałoby odbywać się przy pomocy wytrenowanej sieci neuronowej.
Z patentu możemy się dowiedzieć także, że omawiana technika nie byłaby cały czas włączona. W trybie automatycznym, konsola miałaby uruchamiać skalowanie obrazu jedynie gdy znajdowała by się ona w doku. W przypadku pracy na baterii Switch 2 nie mógłby z niej standardowo korzystać. Użytkownicy mogliby jednak w opcjach wymusić uruchomienie omawianej techniki. Takie rozwiązanie ma na celu zmniejszenie zużycia baterii, poprzez ograniczenie ilość dodatkowych obliczeń związanych z grafiką.
Czy Switch 2 skorzysta z nowej technologii?
Warto na koniec zaznaczyć, że choć Nintendo złożyło wniosek o patent to jednak nie jest pewne czy japoński gigant doda własną wersję skalowania obrazu do nadchodzącej konsoli. Zdarza się, że firmy starają się o uzyskanie praw do konkretnych rozwiązań, z których później nie korzystają. Możliwe także, że nowa technika zadebiutuje dopiero przy okazji premiery kolejnych wersji konsoli. Na taki ruch zdecydowało się Sony, które własną technologię PSSR udostępniło wraz z premierą PS5 Pro.