Firma Hooded Horse w 2025 roku nie znalazła hitu na miarę Manor Lords, ale prezes Tim Bender nie narzeka na popularność gier spółki.
„Wydawca Manor Lords” – ten tytuł to nie jedyny powód do dumy dla firmy Hooded Horse, która ma za sobą bardzo udany rok dzięki wielu grom.
Teksańska spółka działa na rynku od 2019 roku, ale umówmy się: od 2 lat kojarzono ją głównie z jedną grą. Ten fakt mógł bawić i/lub irytować, ale gdy po małych hitach z rekordową aktywnością na poziomie „ledwie” kilkunastu tysięcy użytkowników Steama jednocześnie wydawca wzbogaca swoją ofertę o grę osiągającą takie wyniki każdego dnia po spadku zainteresowania, a w „peaku” dzierżącą rekord ponad 173 tys. graczy, to naprawdę trudno nie przypiąć spółce łatki „wydawcy hitu X”.
Niemniej, choć żadna inna pozycja z katalogu Hooded Horse nawet nie zbliżyła się do wyniku Manor Lords, wydawca nie narzeka na wyniki swoich mniejszych hitów.
Tim Bender opublikował kolejny wpis w serwisie LinkedIn, w którym pochwalił się sprzedaniem 4,5 milionów gier w 2025 roku na wszystkich pecetowych platformach. Do tego gracze dodali pozycje z katalogu HH do swoich list życzeń 8,5 miliona razy.
Taki wynik może wyglądać jak porażka dla wydawcy. Battlefield 6, Hollow Knight: Silksong oraz Clair Obscur: Expedition 33 – każda z tych gier zdołała osiągnąć taki wynik samodzielnie, i to w znacznie krótszym czasie. Jednakże Bender nie tylko chwali się takim rezultatem, ale też podziękował graczom oraz „niesamowitym deweloperom” za tak udany 2025 rok.
Liczba mnoga jest tu o tyle wskazana, że Hooded Horse udało się uzyskać identyczny wynik jak rok temu – tyle że tym razem była to zasługa nie tylko Manor Lords. W 2024 roku dzieło studia Slavic Magic stanowiło 60% wszystkich sprzedanych gier wydawcy, podczas gdy w minionych 12 miesiącach żadna gra nie miała więcej niż 18% udziałów w całkowitej sprzedaży HH.
Poniżej zamieściliśmy statystyki dotyczące popularności wybranych tytułów wydanych przez Hooded Horse w 2025 roku.
Tytuł gry | Deweloper | Liczba graczy jednocześnie („peak” na Steam) |
Heroes of Might and Magic: Olden Era Demo | Unfrozen | 24 157 |
9 Kings | Sad Socket | 13 905 |
Super Fantasy Kingdom | Super Fantasy Games | 12 672 |
Endless Legend 2 | Amplitude Studios | 4 295 |
Menace Demo | Overhype Studio | 3 952 |
Blacksmith Master | Untitled Studios | 3 715 |
Whiskerwood | Minakata Dynamics | 3 320 |
Cataclismo | Digital Sun | 3 152 |
Jest to o tyle istotne, że Bender od dawna krytykował branżę gier za usilne szukanie wielkich hitów – kosztem deweloperów i tych tytułów, które wypadają „tylko” względnie dobrze. Szef Hooded Horse powtórzył to przekonanie w najnowszym wpisie:
Jestem głęboko przekonany, że wydawca wykazuje swoją wartość poprzez stałą wydajność we wszystkich grach. Wydawcy istnieją po to, aby służyć deweloperom, zapewniając jak największe rozłożenie ryzyka i ogólny wzrost, i powinni być oceniani na podstawie tego, jak dobrze świadczą swoje usługi, biorąc pod uwagę średnią wydajność, a nie wyjątkowe sukcesy.
Bender wskazał, że choć w zestawieniu strony Gamalytic HH nie ma żadnych szans w starciu z wielkimi wydawcami, to już pod względem mediany dla firm z co najmniej 20 grami spółka zajmuje 8. miejsce. Oczywiście średnie i całkowite przychody flagowych wydawców zostawiają Hooded Horse daleko w tyle, ale dla Bendera to wciąż ważny sukces. Do tego podkreślił, iż wiele gier firmy dopiero „dojrzewa” we wczesnym dostępie, a więc najlepsze okresy sprzedaży potencjalnie wciąż mają przed sobą.
Dlatego też szef Hooded Horse, choć cieszy go „zaufanie” ze strony Grzegorza Stycznia, podkreślił, że rok temu byli „wydawcą Manor Lords”, lecz w 2025 r. byli „czymś więcej”. Innymi słowy: wydawca utwierdził się w przekonaniu, że wspieranie wszystkich deweloperów – nie tylko tych tworzących największe hity – było dobrą decyzją.
Wypada przy tym przypomnieć, że 2026 rok przyniesie kolejny potencjalny hit wczesnego dostępu w postaci Heroes of Might & Magic: Olden Era. To bodajże pierwsza tak uznana marka w katalogu HH, a choć przez ostatnie lata (czy wręcz dekadę) była ona niemal zapomniana, to sam tytuł niewątpliwie przyciągnie uwagę graczy.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Steam

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).