„Nie chcę co roku płacić Unity 500 tys. dolarów”. Twórca Garry's Mod stawia wszystko na jedną kartę, jaką jest nowy silnik

Po zeszłorocznej aferze z Unity twórca Garry's Mod nie zamierza wracać do tego silnika i przyszłe projekty oprze na innej technologii.

Adrian Werner

„Nie chcę co roku płacić Unity 500 tys. dolarów”. Twórca Garry's Mod stawia wszystko na jedną kartę, jaką jest nowy silnik, źródło grafiki: Facepunch Studios.
„Nie chcę co roku płacić Unity 500 tys. dolarów”. Twórca Garry's Mod stawia wszystko na jedną kartę, jaką jest nowy silnik Źródło: Facepunch Studios.

Jedną z najgłośniejszych spraw w branży gier ubiegłego roku była afera związana ze zmianami warunków korzystania z Unity. Ostatecznie, pod wpływem powszechnej krytyki, twórcy tego silnika wycofali się z tych pomysłów, ale wielu deweloperów straciło do nich zaufanie i zaczęło szukać alternatywnych rozwiązań.

Wśród nich był Garry Newman, czyli ojciec m.in. Garry’s Mod, który ogłosił wtedy, że Rust 2 powstanie na innym silniku. Teraz twórca zdradził trochę na temat planów założonego przez siebie studia Facepunch w tej kwestii.

  1. Newman wraz ze współpracownikami tworzy własną technologię, zbudowaną na fundamentach Source 2. Zadebiutuje ona w S&box, czyli powstającej od wielu lat produkcji pomyślanej jako następca Garry’s Mod.
  2. Twórcy zdecydowali się na ten krok, bo chcą mieć pełną kontrolę nad technologią leżącą u podstaw ich gier. Jak stwierdził Newman:

Byłoby świetnie, gdyby nasza praca została spożytkowana na ulepszanie własnej technologii. Nie chcę co roku dawać Unity 500 tys. dolarów, by potem płacić własnym pracownikom za optymalizowanie i naprawianie cudzego silnika.

Ambitne plany twórców

Nie jest to jednak jedyna motywacja autorów. W założeniach S&box ma być bowiem czymś znacznie więcej niż tylko grą. Ambicją autorów jest stworzenie czegoś w rodzaju Robloxa, czyli platformy, za pomocą której gracze mogliby nie tylko budować własne gry, ale również zarabiać na tych kreacjach.

  1. Jak tłumaczy Newman, obecnie gdy ktoś opracuje jakąś ciekawą koncepcję w oparciu o Garry’s Mod i chce ją potem przerobić na komercyjny projekt, musi porzucić istniejącą wersję oraz grającą w nią społeczność i opracować odrębną produkcję na innym silniku, takim jak Unity czy Unreal. S&box ma to zmienić. Stworzone w nim gry fani będą mogli potem wyeksportować do samodzielnych produkcji i np. rozdawać je za darmo czy umieścić je na Steamie.
  2. Co ciekawe, Facepunch Studios nie zamierza pobierać za to żadnych opłat, ani domagać się udziału w przychodach. W warunkach użytkowania będą także zawarte mocne postanowienia, gwarantujące, że w przyszłości nie ulegnie to zmianie, aby uniknąć powtórki sytuacji z Unity.
  3. Aby zrealizować ten plan, Facepunch Studios będzie potrzebowało zgody Valve (bo S&box bazuje na Source 2), ale twórcy nie spodziewają się, że będą z tym jakiekolwiek problemy.
  4. Studio zamierza również wszystkie swoje gry (więc np. Rust 2) budować na S&box. Twórcy chcą też regularnie organizować tzw. Gamejamy, czyli konkursy z nagrodami, w których w krótkim czasie fani będą musieli opracować nowe gry bazując na jakimś wspólnym motywie.
Na razie nie wiemy, kiedy pełna wersja S&box zadebiutuje na rynku. - „Nie chcę co roku płacić Unity 500 tys. dolarów”. Twórca Garry's Mod stawia wszystko na jedną kartę, jaką jest nowy silnik - wiadomość - 2024-08-06
Na razie nie wiemy, kiedy pełna wersja S&box zadebiutuje na rynku.

Potencjalne problemy

Newman przyznaje, że problemem może być monetyzacja. W przypadku Robloxa zdecydowanie zbyt wiele kreacji graczy jest projektami typu pay-to-win. Facepunch Studios chce pozwolić fanom zarabiać na swoich kreacjach, ale musi to być zrobione sensownie, bez naciągania użytkowników. Tutaj na razie brak konkretów. Newman przynajmniej początkowo chce jedynie świecić przykładem w tej kwestii i ma nadzieję, że to wystarczy.

Potencjał S&box jest duży, zwłaszcza że projekt jest bardzo przyjazny twórcom, co dobrze pokazuje fakt, że grupa fanów była w stanie w krótkim czasie przenieść na niego CS:GO. Roblox jest bardzo popularny, ale na PC przydałaby się alternatywa dla bardziej hardkorowych graczy i projekt studia Facepunch ma szanse stać się dokładnie tym.

Warto wspomnieć, że pod koniec lipca S&box zostało udostępnione do testowania wszystkim zainteresowanym.

  1. Garry's Mod na Steamie
  2. Oficjalna strona S&box
Garry's Mod

Garry's Mod

PC
po premierze

Data wydania: 29 listopada 2006

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.7

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

3

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2024-08-06
13:42

Great_Ca3imir Konsul

Great_Ca3imir
😂

Ciekawe ile wyda na stworzenie silnika a następnie na maintenance.

Komentarz: Great_Ca3imir
2024-08-06
23:31

Felipesku Konsul

Source 2 nie jest zły, tylko wejdź na assetstore Unity i masz praktycznie wszystko czego potrzebujesz, jest gotowe do użycia... Source nie ma tego i nie ma szans dogonić Unity pod tym względem... A może ma?

Komentarz: Felipesku
2024-08-07
11:27

Mqaansla Generał

Mqaansla

Great_Ca3imir
Ciekawe ile wyda na stworzenie silnika a następnie na maintenance.
Na pewno mniej niż kwota wyssana z d* która mógłby mu zaśpiewać unity: "bo czemu by nie" ...

Zresztą, nie budują od podstaw tylko na source2, a skoro nikt nie dyktuje im jak bardzo maja go rozbudowywać czemu miało by to kosztować cokolwiek więcej niż oni sami maja ochotę zapłacić?

Pomijając już to że wydawanie w ten sposób kasy jest inwestycja, ładowanie kasy w unity okazało się długofalowo mniej korzystne niż zrobienie ogniska i smażenie na nim kiełbasek...

Komentarz: Mqaansla
2024-08-08
10:42

szlekjacob Legionista

Drama z Unity została rozdmuchana do gigantycznych rozmiarów. Cały czas korpo odwalają jakiś chory szajs, ale z jakiejś racji to Unity nie można ufać, bo niby nie wiadomo kiedy powtórzą taką akcje. A czemu mieliby? Zrobili restrukturyzacje firmy, insiderzey mówią, że focus przeniósł się na to by zapewnić jak najlepsze narzędzie dla devów, ustalili jasne reguły monetyzacji. Jak ktoś ma płacić 500k rocznie Unity to znaczy, że obecnie zarabia horrendalnie dużo hajsu. Umówmy się, 99% devów nigdy nie zapłaci nawet dolara Unity, bo nie przekroczą progu 200k.

Komentarz: szlekjacob
2024-08-08
12:30

Szefoxxx Senator

Szefoxxx

To fajnie dla nich, ale wielu nie miało tyle farta co on, wielu nie może sobie pozwolić na takie rozwiązania, rynek jest trudny.

Komentarz: Szefoxxx

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl