W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty jak Aliens: Killing Floor, modyfikacje wzbogacające Far Cry 3, Portal 2 Memories, Legacy Era: Second Imperial Civil War, tryb DirectX10 do Aliens: Colonial Marines i fanowskie łatki do Vampire: The Masquerade – Bloodlines.
Witam w kolejnej odsłonie naszego odmienionego cyklu omawiającego najciekawsze mody i wieści z nimi związane. Przypomnijmy, że zmieniliśmy nieco jego formułę. Kolejne odsłony są mniej obszerne, ale za to pojawiają znacznie częściej.
Zniesmaczyła Was niska jakość Aliens: Colonial Marines? Jeśli tak, to dobrą odtrutką na to rozczarowanie może okazać się mod Aliens: Killing Floor, który właśnie doczekał się pierwszej grywalnej wersji. Zgodnie z nazwą jest to totalna konwersja przenosząca kooperacyjnego FPS-a Killing Floor do uniwersum filmowej serii Obcy. Modyfikacja oferuje nowe uzbrojenie, lokacje oraz oczywiście przeciwników, wśród których znajdziemy większość znanych z ekranu odmian ksenomorfów. Mechanika Killing Floor doskonale pasuje do tej marki i mam nadzieję, że twórcy będą dalej rozwijać ten projekt. Jego ręczna instalacja jest dosyć męcząca, dlatego polecamy zamiast tego skorzystanie z wersji na Warsztacie Steam.
Natomiast jeśli już nabyliście Aliens: Colonial Marines to warto, abyście chociaż ulepszyli grafikę tej produkcji. W takim wypadku z pomocą przyjdzie Wam zestaw modów, które wprowadzają obsługę bibliotek DirectX 10, dodają lepsze oświetlenie, poprawiają wygładzanie krawędzi i optymalizują silnik.

Po ponad trzech latach prac ukazała się wreszcie wersja 1.0 Legacy Era: Second Imperial Civil War. Jest to potężny mod do RTS-a Star Wars: Empire at War, który koncentruje się na odtworzeniu okresu w świecie Gwiezdnych Wojen znanego jako Druga imperialna wojna domowa. Był to konflikt pomiędzy siłami wygnanego Imperatora Roana Fela, a armiami Nowego Zakonu Sithów pod dowództwem Dartha Krayta. Modyfikacja wprowadza dwie nowe frakcje oraz kilkadziesiąt dodatkowych jednostek. Projekt nadaje się zarówno do trybu multiplayer, jak i samotnych starć przeciwko komputerowi. Tę drugą opcję uatrakcyjnia sztuczna inteligencja, która jest znacznie bardziej agresywna, niż to co oferowała podstawowa wersja gry. Zainteresowani znalezieniem chętnych do sieciowych starć powinni odwiedzić oficjalne forum.

Dynamicznie rozwija się społeczność moderska zorganizowana wokół gry Far Cry 3. Z najnowszych projektów warto polecić szczególnie dwa:
Ukazała się również finalna wersja MaLDoHD, czyli potężnego moda ulepszającego grafikę w grze Crysis 2. Projekt głównie podmienia tekstury na ostrzejsze wersje (nawet w porównaniu z najnowszymi oficjalnymi aktualizacjami), ale też poprawia sporo błędów wizualnych pozostawionych przez studio Crytek. Efekt jest świetny, choć gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, że do pełnego rozwinięcia skrzydeł wymaga peceta ze sporą ilością pamięci.

Społeczność zgromadzona wokół Mount & Blade: Warband nie zwalnia tempa. Wśród najnowszych modów godna polecenia są zwłaszcza:
Doskonałym pretekstem do ponownego zainstalowania Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm jest rosyjski mod White Scars, który wreszcie doczekał się angielskiej wersji. Projekt wprowadza do gry tytułową frakcję będącą jednym z najbardziej fanatycznych zakonów Kosmicznych Marines. Armia ta kładzie nacisk przede wszystkim ma mobilność, a w przeprowadzaniu błyskawicznych ataków korzysta głównie z motocykli bojowych. Mod dodaje nowe jednostki, bohaterów i mapy. Do tego dochodzi ulepszona sztuczna inteligencja przeciwników.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines miało potencjał, by stać się grą wybitną. Problem w tym, że produkcja została wydana zbyt wcześnie i roiło się w niej od błędów. Studio Troika nigdy nie zdążyło naprawić tych niedociągnięć, więc zadanie to wzięli na swoje barki sami gracze. Tak powstał projekt VTMB Unofficial Patch, czyli fanowska aktualizacja, która właśnie doczekała się nowej wersji opatrzonej numerkiem 8.5. Łatka stara się nie ingerować w wizję autorów i zamiast tego zajmuje się jedynie usunięciem problemów oraz lepszym dopracowaniem gry. W rezultacie po jej zainstalowaniu Vampire: The Masquerade – Bloodlines staje się tym, czym miało być według planów Troiki – wspaniały cRPG-iem, w którego powinien zagrać każdy fan gatunku. Dla żądnych nowości autorzy przygotowali opcję „Patch Plus”, która poza naprawieniem błędów technicznych ulepsza również niektóre mechanizmy rozgrywki i przywraca sporo zawartości, którą Troika wycięła, aby zdążyć z premierą.
Memories to modyfikacja do gry Portal 2, która wprowadza nową mini-kampanię, oferującą spory zestaw pomieszczeń testowych zapełnionych pomysłowymi zagadkami. Naszym celem jest zgromadzenie rdzeni z odrębnych sekcji laboratorium, a następnie dostarczenie ich do centralnego pomieszczenia, co pozwala odblokować dostęp do kolejnego rozdziału. Projekt pierwotnie ukazał się jako mod do pierwszego Portala, a teraz autor przeniósł go na silnik drugiej części i jednocześnie znacząco rozbudował jego zawartość.

Jednym z najbardziej ambitnych modów do Sonic Generations, jaki znajduje się obecnie w produkcji, jest The Heroes Project, którego celem jest odtworzenie wszystkich poziomów z Sonic Heroes. Do premiery pełnej wersji pozostał jeszcze szmat czasu, ale niedawno udostępniono pierwszą próbkę modyfikacji w postaci rekonstrukcji poziomu Sea Gate.

Black Mesa okazało się nie tylko świetnym modem, ale również dało innym zespołom bazę pod kolejne projekty. Najnowszym zapowiedzianym jest Black Mesa: Insecurity. Celem jego autorów jest odtworzenie w nowoczesnej oprawie graficznej dodatku Blue Shift, wydanego do pierwszej części Half-Life. Nie znamy jeszcze planowanej daty premiery. Mamy tylko nadzieję, że nie przyjdzie nam na nią czekać tak długo, jak w przypadku Black Mesa.
Studio Valve wypuściło tzw. Extended Mutation System, czyli nowy i znacznie ulepszony system skryptów do Left 4 Dead 2. Umożliwia on nieporównywalnie większą swobodę przy tworzeniu modyfikacji. Już teraz mody do tej gry często robią niesamowite wrażenie, więc aż miło pomyśleć co z nowymi narzędziami będzie w stanie osiągnąć społeczność fanowska.
W szybkim tempie postępują prace nad olbrzymim modem Enderal do The Ender Scrolls V: Skyrim. Poziomy zostały już w dużej części ukończone i autorzy zabrali się teraz za zapełnianie ich zadaniami. Najnowsza aktualizacja pokazuje system scenek przerywnikowych. Enderal to kontynuacja Nehrim: At Fate's Edge, czyli jednego z najlepszych modów do The Elder Scrolls IV: Oblivion. Akcja toczy się w świecie stworzonym przez autorów, a kampania ma starczyć na co najmniej kilkadziesiąt godzin zabawy.

W dzisiejszym przeglądzie pisałem już o fanowskiej aktualizacji Vampire: The Masquerade – Bloodlines. To świetny projekt, który usuwa błędy pozostawione przez studio Troika, ale nie wprowadza tak naprawdę za wiele nowego. Dla osób, które przechodzą grę np. po raz piąty świeżość przygodzie może przywrócić mod VTMB: Camarilla Edition, który drastycznie zmienia mechanikę rozgrywki. Zespół pod wodzą Zer0morpha m.in. kompletnie przebudował system dyscyplin, czyli wampirzych mocy, wprowadzając szereg nowych oraz modyfikując już istniejące. Zmieniono zbalansowanie uzbrojenia i wiele opcji dialogowych, poprawiono interfejs i dodano sporo nowych elementów graficznych. Wyraźnie wzmocniono też głód krwi, wymuszając częste polowanie na ludzi, co czyni utratę człowieczeństwa znacznie łatwiejszą. Wszystko to przybliża zabawę do stylu rozgrywki z papierowej wersji gry fabularnej Wampir: Maskarada. Ponadto Camarilla Edition zawiera większość ulepszeń z fanowskiej aktualizacji Bloodlines.
Dungeon Escape to nieliniowa przygodowa gra akcji stworzona na silniku Unreal 3.0. Jej akcja toczy się w rozległych lochach, a naszym zadaniem jest ucieczka z tego miejsca. Po drodze czeka masa pułapek, zagadek oraz ukrytych sekretów. Architektura podziemi ulega zmianie z każdą rozgrywką, więc całość można przechodzić wiele razy, zwłaszcza że gra przyznaje oceny punktowe za tempo ucieczki i ilość zebranych skarbów. Do tego autor oparł całość na zestawie UDK, dzięki czemu Dungeon Escape nie potrzebuje do działania żadnej innej gry.
Więcej:Diablo 1 DevilutionX z nową wersją i lepszą polską lokalizacją
GRYOnline
Gracze
Steam
0

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.