Możliwy następca EU4 pozwoli poprowadzić Piastów na podbój Europy

Project Caesar nie skupi się na władcach tak bardzo, jak Crusader Kings 3, ale kwestie dynastyczne będą ważną częścią nowej strategii Paradoxu.

Jakub Błażewicz

Możliwy następca EU4 pozwoli poprowadzić Piastów na podbój Europy, źródło grafiki: Paradox Interactive..
Możliwy następca EU4 pozwoli poprowadzić Piastów na podbój Europy Źródło: Paradox Interactive..

Paradox nadal nie spieszy się z potwierdzeniem tożsamości swojego kolejnego projektu. Nie przeszkadza to jednak wydawcy w dzieleniu się wieściami. Nowy wpis na temat Project Caesar pokazuje kolejna mapę – tym razem z przedstawieniem dynastii wirtualnej Europy w nowej grze twórców serii Europa Universalis.

Użyteczne postacie Project Caesar

Grafika towarzyszy omówieniu mechanik związanych z dynastiami. Jak podkreślił Johan Andersson, menadżer studia Paradox Tinto, nie będą one działać na podobnej zasadzie jak w Crusader Kings III (mimo portretów „nie do końca inspirowanych CK3, ale lepszych niż w Europa Universalis IV”). Szczegóły omówił na oficjalnym forum firmy Paradox Interactive.

Postacie nie będą grały tak wielkiej roli jak w „krucjatowej” strategii Paradoxu – władcy i ich rody będą jedynie „blokami”, „narzędziami” wykorzystywanymi w polityce. I tak, uwzględni to małżeństwa w interesie państwa. Nie będzie za to żadnych wydarzeń w grze powiązanych z postaciami ani konieczności zarządzania nimi.

Niemniej, w przeciwieństwie do EU4, w Project Caesar mariaż będzie wymagał związku faktycznych postaci. Każdy członek rodu będzie też miał 3 atrybuty: administracyjne, dyplomatyczne i militarne. Po „urodzeniu” każdy z nich będzie na poziomie zerowym, ale z upływem czasu będą mogły rozwinąć się, osiągając wartość od 0 do 100 punktów.

Władcy będą też zdobywać cechy (traits), maksymalnie 3. Anderson wspomniał również o tych „unikalnych”, ale kontekst został niejako ocenzurowany – twórcy nie chcą jeszcze zdradzać wszystkiego na temat Project Caesar.

Mapa dynastyczne Europy w Project Caesar pokazana przez twórców.Źródło: Paradox Interactive.

Polska piastowska

Pomijając kwestie dotyczące pochodzenia, wiary i pokrewieństw postaci (oraz zablokowania małżeństw między zbyt bliskimi krewnymi; via Reddit), gracze zwrócili też uwagę na niektóre dynastie. Nie, nie tzw. placeholdery – fikcyjne rody wygenerowane przez samą grę o tak szlachetnych mianach, jak „ekspercki uczony” (Expert Scholar). Bardziej chodzi o dynastie, które tym razem dostaną szansę na objęcie władzy w wielkich państwach.

Na mapie widać choćby polskich Piastów. W teorii w EU4 istnieje Mazowsze jako wasal Polski i jest nawet osiągnięcie za „utworzenie państwa polskiego” (Back to the Piast, czyli „Powrót do Piastów”) po rozpoczęciu rozgrywki jako mazowiecki władca. Tyle że nie wymaga ono utrzymania tej samej dynastii, lecz de facto… podbicia polskich ziem (oczywiście po odzyskaniu niezależności przez Mazowsze). W samej Polsce nie ma opcji wyboru piastowskiego władcy.

Najwyraźniej zmieni się to w nowej grze Paradox Tinto. Dla przypomnienia: kampania Project Caesar rozpocznie się ponad 100 lat wcześniej niż w Europa Universalis 4: w 1337 roku zamiast w 1444 roku. Tak więc gracze zapewne będą mogli wybrać nikogo innego, jak samego Kazimierza III Wielkiego jako przywódcę narodu polskiego.

  1. Europa Universalis IV – poradnik do gry
Europa Universalis V

Europa Universalis V

PC
przed premierą

Data wydania: 4 listopada 2025

Informacje o Grze
Przed premierą
61
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
2
8
15
30

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2024-06-06
21:00

Fasola Jasio Generał

Fasola Jasio

EU4 każda kampania wygląda tak samo
Ja mam zupełnie inne wrażenia. Miałem rozgrywki, w których Francja dostała wpierdziel od Burgundii, Hiszpania nigdy nie powstała bo Aragonia dojechała Kastylię przez co kolonizowanie Ameryk było dużo łatwiejsze bo odpadł z wyścigu jeden z kolonizatorów. Jedynie Turcja praktycznie zawsze szła jak walec zwłaszcza jak pierwszą idee wzięła Quantity ale też miałem rozgrywkę, że ją na początku Węgry pojechały konkretnie. Przy robieniu WC zawsze się zastanawiałem co zastanę w Indiach i przede wszystkim w Chinach bo jak nie doszło do rozpadu Ming to podbój Chin trwał dużo dłużej.

Komentarz: Fasola Jasio
2024-06-06
20:42

Dagorad Pretorianin

"Możliwy następca EU5 pozwoli poprowadzić Piastów na podbój Europy"

Nie wydali jeszcze EU5, a już mowa o jego następcy? Mają rozmach

Komentarz: Dagorad
2024-06-06
20:00

zanonimizowany1369590 Pretorianin

Inquerion zawsze mogliby to zrobić jako opcję. Dać na starcie gry wybór historycznych celi dla państw i za pomocą bonusów i innych wydarzeń popychać do odtwarzania historii w sposób bardziej historyczny. I jednocześnie dać opcję wyłączenia tego i dać danym państwom tylko bardzo ogólne cele wynikające z ich kultury i niech się dzieje nieograniczony chaos.

Bordergore też można poprawić dodając ukryty cel, który by premiował posiadanie terenów, które sąsiadują z resztą kraju. Dość skomplikowany to był system i wymagałby mnóstwa testów, ale wykonalne.

Komentarz: zanonimizowany1369590
2024-06-06
19:12

Inquerion Generał

Balgruuf
Generalnie się zgadzam, ale total sandbox w stylu EU3 też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Border gore w tamtej grze był wręcz absurdalny.

Komentarz: Inquerion
2024-06-06
17:23

zanonimizowany1346132 Konsul

Mam nadzieję że ograniczą to do minimum, dość mam tego jak w EU4 każda kampania wygląda tak samo. EU3 było pod tym względem znacznie lepsze.

Komentarz: zanonimizowany1346132

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl