Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 29 kwietnia 2019, 18:05

Morawiecki o grach na Game Jam Square: „Jesteśmy w bardzo wzrostowej fazie”

W weekend po raz pierwszy odbyły się zawody w tworzeniu gier Game Jam Square. Na imprezie pojawił się premier Mateusz Morawiecki, który zapewnił o wsparciu polskich deweloperów oraz wyraził słowa uznania dla rodzimych twórców.

Największy game jam w Polsce dobiegł końca. - Morawiecki o grach na Game Jam Square: „Jesteśmy w bardzo wzrostowej fazie” - wiadomość - 2019-04-29
Największy game jam w Polsce dobiegł końca.

W miniony weekend na warszawskim Służewcu odbyła się pierwsza edycja Game Jam Square – zawodów w projektowaniu gier na czas. Przez 40 godzin bez przerwy niewielkie zespoły zapaleńców tworzyły swoje produkcje zgodnie z tematem ujawnionym w trakcie wydarzenia („Czym dla ciebie jest odpowiedzialność?”). W rywalizacji wzięło udział około dwustu twórców, podzielonych na zespoły złożone z nie więcej niż sześciu uczestników. Największym zwycięzcą okazała się drużyna Color Fuel, która rytmiczną strzelanką Honey Beat zdobyła najwyższe wyróżnienie oraz wygrała w kategorii „najlepsze udźwiękowienie”. Zespół otrzymał 60 tysięcy złotych z łącznej puli nagród o wartości 250 tysięcy złotych, przygotowanych przez organizatorów, a wręczonych przez Marka Zagórskiego, ministra cyfryzacji.

To jednak nie obecność Zagórskiego wywołała najwięcej szumu w mediach. Na Game Jam Square pojawił się bowiem premier Mateusz Morawiecki, który zapewnił o wsparciu rodzimego rynku elektronicznej rozrywki przez rząd. Wyraził też aprobatę dla twórców, którzy – jak stwierdził – nie zapomnieli o promowaniu polskiej kultury w swoich dziełach.

Jesteśmy w fazie wzrostowej, jeśli chodzi o branżę gamingową. Mamy tutaj wspaniałe talenty. […] Staramy się jako rząd wspierać branżę na różne możliwe sposoby, począwszy od odpowiednich programów na uniwersytetach, a skończywszy na bezpośrednim wsparciu i promocji tego typu zagadnień jak hackathony i imprezy gamingowe, e-sportowe albo game jamy, jak tutaj. To wspaniały sposób na promocję Polski i polskiej kultury, historii. Cieszę się, że wszyscy, którzy tworzą gry, pamiętają o promocji Polski. Mamy wspaniałą historię i rzeczywistość naszą dzisiaj, i innowacyjną przyszłość - jest co promować.

To nie pierwszy raz, kiedy obecny rząd deklaruje wsparcie dla polskiego rynku gier. Niedawno donosiliśmy o powołaniu przez prezydenta Andrzeja Dudę Narodowej Drużyny E-sportu, mającej rywalizować w rozgrywkach w grach z serii FIFA. Natomiast w zeszłym roku dowiedzieliśmy się o planowanej uldze podatkowej dla deweloperów, co wraz z niemałą pomocą w ramach programu Rozwój Sektorów Kreatywnych miało pokazywać, że rządzący doceniają potencjał elektronicznej rozrywki.

Zwycięzca Grand Prix

  • Honey Beats (Color Fuel)

Najlepszy gameplay

  • Catocalypse (Japka)

Najlepsza fabuła

  • Uniki (Lazy Peppers)

Najlepszy niewielki zespół

  • ARK (ArkONa)

Najlepsze udźwiękowienie

  • Honey Beats (Color Fuel)

Najlepszy multiplayer

  • From Stink to Blling (Tvoya Stara)

Najlepsza grafika 3D

  • camBOOM (RK Kids)

Najlepsza grafika 2D

  • The Chief (Wonder Barabasz)

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej