Dzięki Microsoftowi i Quantinuum, ilość błędów generowanych przez komputery ulegnie znacznemu zmniejszeniu. Oto technologia wirtualnych kubitów, które są znacznie bardziej niezawodne w działaniu.
Microsoft opublikował wiadomość, w której informuje o znalezieniu sposobu na uczynienie komputerów kwantowych bardziej niezawodnymi. Zaraz po odkryciu mocy kubitów, najważniejszą rzeczą stało się opracowanie odpowiedniej korekcji błędów. Kwantowe maszyny oferują wielkie możliwości, ale jak dotąd wyniki ich obliczeń są dość nieprzewidywalne. Nowe znalezisko inżynierów ma szansę zaadresować ten problem.
Firmy Microsoft i Quantinuum zaprezentowały efekty ponad 14 tys. indywidualnych eksperymentów. W ich toku nie wystąpił ani jeden błąd charakterystyczny dla wysokiego poziomu zakłóceń kubitów. Zysk niezawodności w materiałach jest określony jako 800-krotnie niższa wartość błędów. Jak udało się to osiągnąć?
Sposób polega na grupowaniu fizycznych kubitów w jednostki logiczne, zwane też wirtualnymi kubitami. Z każdego takiego nośnika ilość błędów jest nieporównywalnie mniejsza, ponieważ łączna średnia wartość informacji jest z reguły poprawna (pomyłki kubita stanowią mniejszość).

Wynik czerpany z pojedynczego kubita ma sporą szansę być nieprawidłowy, ale wyciągnięty z kubita wirtualnego już nie. W tym przypadku pewność informacji jest o wiele rzędów wielkości lepsza. Microsoft uważa, że osiągnął w ten sposób „drugi poziom” rozwoju obliczeń kwantowych. Pozbycie się większość szumu kwantowego jest zapewne całkiem sporym przeskokiem, lub mówiąc inaczej, krokiem milowym.
Tym samym gigant znany z systemów operacyjnych może wysunąć się na prowadzenie w technologii kwantowej. Naukowcy będą mogli spróbować niezawodnych obliczeń kwantowych firmy Microsoft za pośrednictwem usługi Azure Quantum Elements w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Udostępniona im zostanie specjalna wersja zapoznawcza tej usługi.
Więcej:RAM i SSD od Cruciala znikną z rynku. Micron podjął decyzuję o zakończeniu marki

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.