Utnij liczbę fps, zaoszczędź energię - Microsoft myśli o walce z kryzysem

Microsoft rozważa funkcje, które pozwolą graczom zmniejszyć zużycie energii w trakcie grania. Oczywiście kosztem rozdzielczości, liczby fps i ustawień graficznych.

Jakub Błażewicz

Utnij liczbę fps, zaoszczędź energię - Microsoft myśli o walce z kryzysem, źródło grafiki: Microsoft..
Utnij liczbę fps, zaoszczędź energię - Microsoft myśli o walce z kryzysem Źródło: Microsoft..

Od lat Microsoft deklaruje, że stawia na redukcję emisji dwutlenku węgla. Ba, do 2050 roku firma chce całkowicie wyeliminować swój tzw. ślad węglowy, czyli zanieczyszczenia spowodowane przez spółkę od początku jej istnienia (tj. 1975 roku).

Zresztą gigant z Redmond nie poprzestaje na sobie. W nowej ankiecie dla uczestników programu Xbox Insider Hub Microsoft zapytał swoich klientów o kwestie związane z oszczędzaniem energii kosztem wydajności w grach (via Windows Central).

Utnij liczbę fps, zaoszczędź energię - Microsoft myśli o walce z kryzysem - ilustracja #1

Ankieta Microsoft sugeruje, że gigant z Redmond chce ułatwić graczom oszczędzanie energii.Źródło: Windows Central.

Kwestionariusz uwzględnia punkty dotyczące zużycia energii w trakcie grania i opłat za nią. Po tym pojawia się pytanie, czy użytkownik byłby zainteresowany opcjami optymalizującymi ustawienia graficzne w celu oszczędniejszego gospodarowania energią. Uwzględniałoby to m.in. zmianę rozdzielczości, wyłączenie pewnych efektów wizualnych oraz ograniczenie płynności animacji.

W ankiecie poruszono też kwestię zmniejszania rozdzielczości lub liczby klatek na sekundę, gdy gra pozostaje nieaktywna, oraz tego, czy tego typu zmiany wpłynęłyby negatywnie na odczucia użytkownika z rozgrywki.

Oczywiście nie musi się to przełożyć na konkretne działania Microsoftu. Niemniej te pytania pokazują, że firma jest zainteresowana podobnym rozwiązaniem. Nie dziwi to w kontekście kryzysu energetycznego, który dotyka całą Europę (na przykład Niemcy).

Podobało się?

13

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
19
26

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-11-08
17:27

realsolo Generał

Vie
ilosc dobrych programistow jest skonczona .rekruterzy tez czesto nie ogarniaja. widza, ze koles plynnie sie porusza po UE5 i dewej go.

dlatego Gotham Knight dyn.resolution 30 fps, a gra od Kill the Justice League od Rocksteady 4k@60fps, wygladajac ladniej, a na ekranie sie dzieje masa rzecz. O systemie walki w ou grach nawet nie wspomne.

Komentarz: realsolo
2022-11-08
16:53

Wicih Konsul

Wicih

Przecież współczesny gracz dostanie wylewu jak gra spadnie powyżej 60 fps, o 30 nie mówiąc XD

Komentarz: Wicih
2022-11-08
12:21

Vie Pretorianin

Optymalizacji nie zawalają przez nieuwagę czy brak umiejętności, to zwyczajnie biznesowa kalkulacja. Nie opłaca się zanadto optymalizować, bo to się nie przekłada na zyski. Taniej jest zatrudnić kogoś jako social media managera, żeby grzmiał o ekologii na profilach społecznościowych firmy, niż zapłacić grupie programistów, by końcowy produkt był mniej zasobożerny. Tylko tyle i aż tyle :(

Komentarz: Vie
2022-11-08
12:03

Jerry_D Senator

😂

Dziś MS: W trosce o środowisko dajemy ci, kochany użytkowniku, możliwość zmniejszenia rozdzielczości i ograniczenie liczby klatek w trybie eko.
Jutro producent dowolnej gry: Szanowny fraje... userze, w trosce o środowisko postanowiliśmy, że nasza nowa gra będzie działać wyłącznie w trybie eko. Wszystko to robimy z miłości do środowiska i wcale nie dlatego, że zawaliliśmy optymalizację i szybciej i tak nie pójdzie.

Komentarz: Jerry_D
2022-11-08
11:20

tosiekkeisot Generał

tosiekkeisot

Niech żyją eko limity klatków i vsync. A Microsoft niech zacznie od siebie i wyłączy serwery i usługi w systemie odpowiedzialne za odbieranie i analizowanie telemetrii, ściąganie danych użytkowników i inne cuda, które niepotrzebnie żrą prąd i na pewno nie są eco friendly.

Komentarz: tosiekkeisot

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl