Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 listopada 2022, 21:14

Utnij liczbę fps, zaoszczędź energię - Microsoft myśli o walce z kryzysem

Microsoft rozważa funkcje, które pozwolą graczom zmniejszyć zużycie energii w trakcie grania. Oczywiście kosztem rozdzielczości, liczby fps i ustawień graficznych.

Źródło fot. Microsoft.
i

Od lat Microsoft deklaruje, że stawia na redukcję emisji dwutlenku węgla. Ba, do 2050 roku firma chce całkowicie wyeliminować swój tzw. ślad węglowy, czyli zanieczyszczenia spowodowane przez spółkę od początku jej istnienia (tj. 1975 roku).

Zresztą gigant z Redmond nie poprzestaje na sobie. W nowej ankiecie dla uczestników programu Xbox Insider Hub Microsoft zapytał swoich klientów o kwestie związane z oszczędzaniem energii kosztem wydajności w grach (via Windows Central).

Utnij liczbę fps, zaoszczędź energię - Microsoft myśli o walce z kryzysem - ilustracja #1

Ankieta Microsoft sugeruje, że gigant z Redmond chce ułatwić graczom oszczędzanie energii.Źródło: Windows Central.

Kwestionariusz uwzględnia punkty dotyczące zużycia energii w trakcie grania i opłat za nią. Po tym pojawia się pytanie, czy użytkownik byłby zainteresowany opcjami optymalizującymi ustawienia graficzne w celu oszczędniejszego gospodarowania energią. Uwzględniałoby to m.in. zmianę rozdzielczości, wyłączenie pewnych efektów wizualnych oraz ograniczenie płynności animacji.

W ankiecie poruszono też kwestię zmniejszania rozdzielczości lub liczby klatek na sekundę, gdy gra pozostaje nieaktywna, oraz tego, czy tego typu zmiany wpłynęłyby negatywnie na odczucia użytkownika z rozgrywki.

Oczywiście nie musi się to przełożyć na konkretne działania Microsoftu. Niemniej te pytania pokazują, że firma jest zainteresowana podobnym rozwiązaniem. Nie dziwi to w kontekście kryzysu energetycznego, który dotyka całą Europę (na przykład Niemcy).

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat, ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GOL-em rozpoczął w 2015 roku, pisząc w newsroomie growym, a następnie również filmowym i – o zgrozo! – technologicznym (nie zabrakło też udziału w encyklopedii gier). Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Nie pytać o kwestie związane z grafiką – po kilku godzinach autor potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej