Microsoft Auto SR przetestowany. Nie jest rewolucją w działaniu gier, ale dla graczy może być przydatny
Skalowanie obrazu Microsoftu ujrzało światło dzienne. W testach wypada całkiem przyzwoicie i co ważne, działa niezależnie od układu graficznego, oraz jego sterowników.

Automatic Super Resolution (Auto SR) to technologia opracowana przez Microsoft. To konkurencyjne rozwiązanie względem Nvidia NIS i AMD RSR, które nie używają sztucznej inteligencji. Jednak w odróżnieniu od nich Auto SR jest w stanie korzystać z AI, robiąc użytek z układów NPU (Neural Processing Unit). Ponieważ pierwsze komputery z procesorami Snapdragon X Elite i układami Intela z generacji Lunar Lake trafiły do klientów, w sieci pojawiają się testy i porównania. Oto jedna z pierwszych analiz działania Auto SR.
Auto SR w praktyce
W swoim materiale Digital Foundry podkreśla, dla kogo jest przeznaczone Auto SR i jakie są różnice w stosunku do podobnych technologii. To funkcja obecna domyślnie na komputerach z certyfikatem CopilotPlus, a więc konieczne jest posiadanie chipu NPU do jej działania. Mimo tego ograniczenia, widać tutaj automatyczną przewagę – nie trzeba niczego instalować ani kupować określonego układu graficznego. Auto SR działa niezależnie od sprzętu graficznego i sterowników, robi to po prostu w ekosystemie Windowsa.
Wykorzystywanie NPU objawia się też w sposobie działania ASR. W teście z bazowej rozdzielczości 720p obraz był rozszerzany do 1080p, 1440p i 2160p. Co ciekawe, niezależnie od ustawienia docelowego, liczba klatek na sekundę była taka sama. Ponieważ obliczeniami nie zajmuje się GPU, złożoność upscallingu nie ma wpływu na wydajność. Można powiedzieć, że w pewnym sensie mamy znacznie bardziej szczegółowy obraz „za darmo”.
AutoSR nie działa w ten sam sposób, jak np. DLSS. Technologia oparta na konwolucyjnej AI analizuje obraz i dodaje brakujące szczegóły na podstawie wyuczonych schematów. Aby jednak przeskalować go do pożądanej rozdzielczości, są wykorzystywane dodatkowe algorytmy szybkiej zmiany rozmiaru. Jeśli skalujemy np. z 720p do 4K, nie oznacza to, że wynik pracy AutoSR to właśnie 4K – ostateczny rezultat jest „dociągany” przy pomocy filtrów.
Efekty są dość przyzwoite, a szczegóły wyraźniejsze i dostosowane do ustawionej rozdzielczości. Auto SR ma drobny problem z tekstem. Zdarza się, że napisy w wynikowym obrazie wyglądają dość osobliwie, a czcionki nie zachowują swojego kroju. Co jednak jest dość ciekawe, technologia Microsoftu dobrze współpracuje ze swoimi rywalami. Nie ma problemu, aby jednocześnie był aktywny FSR od AMD i Auto SR. Ewentualne artefakty tej pierwszej technologii zostają naprawione przez ASR i rezultat będzie jeszcze lepszy niż efekt działania tylko jednej z nich.
Technologia skalowania Microsoftu to atut komputerów z CopilotPlus i zarazem jeden z argumentów, które można poruszyć rozważając zakup. Szczególnie tych modeli, które nie dysponują zbyt mocnym GPU. Auto SR ratuje wtedy sytuację i pozwala na uruchomienie nowszych gier z komfortowymi parametrami fps. Pierwsze urządzenia z Core Ultra 200 mogą się pojawić we wrześniu, a z Ryzenami AI 300 już są na rynku, lecz póki co funkcja jest dostępna na laptopach z układami Qualcomma (według podanych wymagań sprzętowych).
Komputery z układami Snapdragon X Elite w RTV Euro AGD
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:Nowa umowa OpenAI na 10 gigawatów pokazuje, jak kosztowna energetycznie jest sztuczna inteligencja