Microsoft Auto SR przetestowany. Nie jest rewolucją w działaniu gier, ale dla graczy może być przydatny

Skalowanie obrazu Microsoftu ujrzało światło dzienne. W testach wypada całkiem przyzwoicie i co ważne, działa niezależnie od układu graficznego, oraz jego sterowników.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Microsoft Auto SR przetestowany. Nie jest rewolucją w działaniu gier, ale dla graczy może być przydatny, źródło grafiki: Digital Foundry, YouTube.
Microsoft Auto SR przetestowany. Nie jest rewolucją w działaniu gier, ale dla graczy może być przydatny Źródło: Digital Foundry, YouTube.

Automatic Super Resolution (Auto SR) to technologia opracowana przez Microsoft. To konkurencyjne rozwiązanie względem Nvidia NIS i AMD RSR, które nie używają sztucznej inteligencji. Jednak w odróżnieniu od nich Auto SR jest w stanie korzystać z AI, robiąc użytek z układów NPU (Neural Processing Unit). Ponieważ pierwsze komputery z procesorami Snapdragon X Elite i układami Intela z generacji Lunar Lake trafiły do klientów, w sieci pojawiają się testy i porównania. Oto jedna z pierwszych analiz działania Auto SR.

Auto SR w praktyce

W swoim materiale Digital Foundry podkreśla, dla kogo jest przeznaczone Auto SR i jakie są różnice w stosunku do podobnych technologii. To funkcja obecna domyślnie na komputerach z certyfikatem CopilotPlus, a więc konieczne jest posiadanie chipu NPU do jej działania. Mimo tego ograniczenia, widać tutaj automatyczną przewagę – nie trzeba niczego instalować ani kupować określonego układu graficznego. Auto SR działa niezależnie od sprzętu graficznego i sterowników, robi to po prostu w ekosystemie Windowsa.

Skalowanie Auto SR w różnych rozdzielczościach.Źródło: Digital Foundry, YouTube

Wykorzystywanie NPU objawia się też w sposobie działania ASR. W teście z bazowej rozdzielczości 720p obraz był rozszerzany do 1080p, 1440p i 2160p. Co ciekawe, niezależnie od ustawienia docelowego, liczba klatek na sekundę była taka sama. Ponieważ obliczeniami nie zajmuje się GPU, złożoność upscallingu nie ma wpływu na wydajność. Można powiedzieć, że w pewnym sensie mamy znacznie bardziej szczegółowy obraz „za darmo”.

AutoSR nie działa w ten sam sposób, jak np. DLSS. Technologia oparta na konwolucyjnej AI analizuje obraz i dodaje brakujące szczegóły na podstawie wyuczonych schematów. Aby jednak przeskalować go do pożądanej rozdzielczości, są wykorzystywane dodatkowe algorytmy szybkiej zmiany rozmiaru. Jeśli skalujemy np. z 720p do 4K, nie oznacza to, że wynik pracy AutoSR to właśnie 4K – ostateczny rezultat jest „dociągany” przy pomocy filtrów.

Efekty są dość przyzwoite, a szczegóły wyraźniejsze i dostosowane do ustawionej rozdzielczości. Auto SR ma drobny problem z tekstem. Zdarza się, że napisy w wynikowym obrazie wyglądają dość osobliwie, a czcionki nie zachowują swojego kroju. Co jednak jest dość ciekawe, technologia Microsoftu dobrze współpracuje ze swoimi rywalami. Nie ma problemu, aby jednocześnie był aktywny FSR od AMD i Auto SR. Ewentualne artefakty tej pierwszej technologii zostają naprawione przez ASR i rezultat będzie jeszcze lepszy niż efekt działania tylko jednej z nich.

Technologia skalowania Microsoftu to atut komputerów z CopilotPlus i zarazem jeden z argumentów, które można poruszyć rozważając zakup. Szczególnie tych modeli, które nie dysponują zbyt mocnym GPU. Auto SR ratuje wtedy sytuację i pozwala na uruchomienie nowszych gier z komfortowymi parametrami fps. Pierwsze urządzenia z Core Ultra 200 mogą się pojawić we wrześniu, a z Ryzenami AI 300 już są na rynku, lecz póki co funkcja jest dostępna na laptopach z układami Qualcomma (według podanych wymagań sprzętowych).

Komputery z układami Snapdragon X Elite w RTV Euro AGD

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Podobało się?

0

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
3
4
10
17
18
24
31

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl