Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 23 sierpnia 2010, 10:44

autor: Jakub Wencel

Magazyny komputerowe wciąż tracą czytelników

Po raczej niezbyt dobrych danych zestawiających sprzedaż magazynów o szeroko pojętej tematyce komputerowej w kwietniu, ich czytelnicy i redaktorzy znów nie mają wielu powodów do zadowolenia. Z kolejnych informacji Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że sprzedaż prasy o tej tematyce sukcesywnie spada i tylko nieliczni wciąż mogą pochwalić się dobrymi wynikami.

Po raczej niezbyt dobrych danych zestawiających sprzedaż magazynów o szeroko pojętej tematyce komputerowej w kwietniu, ich czytelnicy i redaktorzy znów nie mają wielu powodów do zadowolenia. Z kolejnych informacji Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że sprzedaż prasy o tej tematyce sukcesywnie spada i tylko nieliczni wciąż mogą pochwalić się dobrymi wynikami.

Porównując sprzedaż w maju bieżącego i poprzedniego roku, niemal wszystkie magazyny odnotowały znaczące spadki. Jedynym wyjątkiem – i zarazem liderem rankingu – pozostaje CD Action, które potrafiło nie tylko uchronić się przez coraz mniejszym popytem na prasę komputerową, ale nawet poprawić swoje wyniki. Czasopismo wydawnictwa Bauer zanotowało 84 925 sprzedanych egzemplarzy, co jest prawie ośmioprocentową poprawą w stosunku do poprzedniego roku (wtedy 78 759 sprzedanych egzemplarzy). Zajmujące kolejno drugie i trzecie miejsce PC Format i Komputer Świat (jedyny dwumiesięcznik w zestawieniu) nie uchroniły się już od spadków. Szczególnie PC Format, czyli drugi najpopularniejszy magazyn Bauera – różnica między majem 2010 a majem 2009 wynosi w jego przypadku aż 14 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Stawkę zamykają Chip, PC World i Play!.

Sprzedaż w maju

Magazyn

2010

2009

CD Action

84 925

78 759

PC Format

76 646

90 583

Komputer Świat

47 662

56 084

Chip

34 748

42 370

PC World

33 012

47 699

Play!

12 614

14 694

O ile w perspektywie całorocznej CD Action pozostaje zieloną wyspą, to w porównaniu sprzedaży magazynów z miesiąca na miesiąc już wszystkie czasopisma, bez żadnych wyjątków, idą w dół. Najbardziej drastyczny spadek, bo aż o 62,5% (spadek z 88 tysięcy do 33 tysięcy sprzedanych egzemplarzy), zanotował PC World, którego cena wzrosła z 9.90 zł do 19.90 zł.

Sprzedaż w 2010

Magazyn

maj

kwiecień

CD Action

84 925

92 070

PC Format

76 646

85 037

Komputer Świat

47 662

58 630

Chip

34 748

35 670

PC World

33 012

88 040

Play!

12 614

16 761

Tendencje na polskim rynku prasy komputerowej wydają się być oczywiste. Coraz mniej ludzi jest gotowych płacić za informacje i artykuły z zakresu tej tematyki w wersjach drukowanych. Nie oznacza to oczywiście, że zniknie on całkowicie, ale żeby zapobiec dalszym spadkom mogą być potrzebne gruntowne zmiany - tymczasem wiele polskich czasopism prezentuje te same informacje, w ten sam sposób jak dziesięć lat temu, nie zwracając uwagi, jak bardzo Internet zmienił priorytety czytelników, zapewniając błyskawiczny dostęp do materiałów w rodzaju testów sprzętu i poradników.