Nowe przepisy Unii Europejskiej mogą spowodować koniec produkcji części projektorów i produktów zawierających rtęć.
Prywatne kino wyposażone w projektor starszego typu niedługo może pozostać tylko wspomnieniem. Nowe regulacje Unii Europejskiej, dotyczące produkcji i dystrybucji produktów zawierających rtęć, niedługo poskutkują zniwelowaniem wykorzystywania soczewek do projektorów, zawierających ten pierwiastek.
Mowa tutaj o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE, odnoszącym się do ograniczenia produkcji i dystrybucji produktów z dodatkiem rtęci, wchodzącym w życie 1 stycznia 2026 roku. W główniej mierze odnosi się ono do żarówek i oświetlenia wykorzystywanego prywatnie oraz komercyjnie, jednak jak zaznaczył portal Techradar, rtęć jest również wykorzystywana przy produkcji lamp w projektorach o ultrawysokiej wydajności (UHP). W momencie, gdy przepisy wejdą w życie, właściciele takich projektorów będą musieli wymienić swoje urządzenie na nowe.
Obecnie na rynku mamy dostęp do projektorów wyświetlających obraz w rozdzielczości 4K. Wykorzystują one lampy, dostarczające światło LED lub światło laserowe. Pomimo wprowadzenia regulacji, prawdopodobnie producenci sami prędzej czy później zrezygnowaliby z produkcji projektorów UHP, ze względu na konkurencje z nowszymi rozwiązaniami. Warto też pamiętać, że zmiany spowodują zablokowanie sprzedaży projektorów UHP na terenie UE nawet dystrybutorom z krajów, nie będących członkami Unii.
Artykuł opublikowany na stronie Techradar pochylił się nad analizą sytuacji, wynikającej z planowanych regulacji. Prawdopodobnie dzięki wytycznym UE, inne kraje też wdrożą takie rozwiązanie na swoim podwórku. Jest to ważne ze względu na dbanie o jakość środowiska, jednak należy pamiętać, że taka zmiana może spowodować produkcję kolejnych odpadów. Konieczność wymiany urządzeń nie jest też optymistyczną informacją dla osób, które niedawno weszły w posiadanie projektorów z lampą, wykorzystującą rtęć.
Więcej:Waydroid Valve ma swoją nazwę. Lepton może pomóc uruchomić gry z Androida na SteamOS

Autor: Anita Zych
Zainteresowanie technologią oraz światem gier komputerowych rozwijała od najmłodszych lat, rozpoczynając ją od największych klasyków w branży. Zafascynowana rozgrywką w Diablo II, przygodami Bezimiennego w Górniczej Dolinie oraz rozwijaniem cywilizacji w Age Of Empires, chciała kreować własne historie nieustraszonych bohaterów dzięki rysunkowi i pisaniu pierwszych komiksów. W późniejszych latach pogłębiała swoją wiedzę na temat technologii dzięki podjęciu studiów ściśle związanych z inżynierią oprogramowania. Dzięki temu poznała nowe możliwości, jeśli chodzi o gamedev – projektowanie modeli 3D, rysunki koncepcyjne oraz budowanie świata wirtualnego stały się dla niej bardziej przystępne dzięki zrozumieniu zasad programowania. W przyszłości chciałaby stworzyć własną grę.