Kolejny pozew sądowy dla Rockstar Games – tym razem za rzekomy plagiat w GTA: Vice City

Zespół Rockstar Games otrzymał kolejny pozew sądowy. Tym razem rolę poszkodowanego odgrywa firma Psychic Readers Network, która twierdzi, że deweloperzy dopuścili się plagiatu, tworząc postać Auntie Poulet, która wystąpiła… w Grand Theft Auto: Vice City.

Krystian Pieniążek

Pamiętacie jeszcze Grand Theft Auto: Vice City? Nawet jeśli nie, to o piętnastoletnim hicie pamięta firma Psychic Readers Network. Jej przedstawiciele pozwali do sądu zespół Rockstar Games. Powód? Bezprawne wykorzystanie postaci Miss Cleo, czyli wróżbitki granej przez zmarłą w zeszłym roku Yourie Harris, która w produkcji opowiadającej o przygodach Tommy’ego Vercettiego wcieliła się w jasnowidzącą Auntie Poulet. Krótko mówiąc – rzekomy plagiat.

Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, w wypromowanie postaci Miss Cleo zainwestowano sto milionów dolarów – na domniemanym plagiacie Rockstar Games zarobiło natomiast ponad pół miliarda. Co więcej, „poszkodowani” zwracają uwagę na fakt, że Rockstar nadal zarabia na tej postaci – wszak Grand Theft Auto: Vice City wciąż można nabyć, choćby w rozmaitych bundle'ach. Na swoją obronę twórcy Miss Cleo mają również to, że chcą wyłącznie dbać o bezpieczeństwo swojej własności intelektualnej – nic poza tym.

Auntie Poulet z Grand Theft Auto: Vice City w całej okazałości. - Kolejny pozew sądowy dla Rockstar Games – tym razem za rzekomy plagiat w GTA: Vice City - wiadomość - 2017-08-01
Auntie Poulet z Grand Theft Auto: Vice City w całej okazałości.

A co na to deweloperzy? Cóż, oficjele Rockstara stwierdzają bez ogródek, że przedstawione powyżej zarzuty są „absurdalne”, toteż bez strachu zamierzają bronić się w sądzie.

Mając w pamięci aferę związaną z pozwem złożonym przez Lindsey Lohan, który ostatecznie został oddalony, śmiało można stwierdzić, że działania Psychic Readers Network są skazane na niepowodzenie. Z drugiej strony… kto wie? Wszak niezbadane są wyroki sprawiedliwości… Inna sprawa, że koncepcja stojąca za pomysłem pracowników Rockstar Games najpewniej miała na celu ośmieszenie trendów panujących w mediach, z czego przecież od lat słyną twórcy serii Grand Theft Auto.

Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: Vice City

PC PlayStation Xbox Mobile
po premierze

Data wydania: 27 października 2002

Informacje o Grze
8.6

GRYOnline

8.7

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

20

Krystian Pieniążek

Autor: Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2017-08-02
06:47

yadin Legend

yadin

To pewnie jakaś dziennikarska bzdura. Nie bardzo wierzę w takie powództwo po kilkunastu latach. Trzeba jednak pamiętać, że prawa do wizerunku są w USA zabezpieczone bardziej rygorystycznie niż w UE. Sąd zapewne oddali takie powództwo, ponieważ w przypadku postaci, zapożyczeń, podobieństw nie można posuwać się do absurdu. Pamiętamy sprawę Ellen Page, która chciała zaskarżyć Naughty Dog za rzekome podobieństwo Ellie do niej samej? Ja tego podobieństwa nigdy nie widziałem i takie rzeczy są zawsze czymś niemierzalnym i subiektywnym.

Pecety? Nie nazywajmy szamba perfumerią!

Komentarz: yadin
2017-08-02
13:28

Yaboll Generał

Rychło wczas z tym pozwem wyskoczyli. Jak zwykle pewnie chodzi o kase.

Komentarz: Yaboll
2017-08-05
14:33

berial6 Legend

berial6

Szczerze- przeszedłem piątkę i nawet nie wiem, o jaką postać chodzi

Komentarz: berial6
2017-08-05
22:57

Marvin Pretorianin

Nie znam się, więc się wypowiem. W amerykańskim prawie własności intelektualnej istnieje taka zasada, że właściciel praw musi agresywnie bronić swojej własności pod groźbą utraty rzeczonych praw nawet, jeśli sprawa najpewniej rozejdzie się po kościach.

O ile wiem, to polega to na tym, że jeśli właściciel, w tym przypadku Psychic Readers Network, nie podjąłby żadnych działań przeciwko Rockstar Games, to w przyszłości będąc w sytuacji, gdzie łamanie ich praw autorskich byłoby już bardziej oczywiste, prawnicy firmy skarżonej mogliby wskazać na Vice City i powiedzieć "Ale jak Rockstar zrobił sobie postać wzorowaną bezpośrednio na waszej własności, to nic nie zrobiliście. A nas się teraz czepiacie! Kanalie!" i wedle ichniejszego prawa mogłoby to być wystarczające do oddalenia pozwu. Dziwne, wiem, ale teraz przynajmniej mogą powiedzieć, że coś próbowali robić.

"To je amerykańskie prawo, tego nie ogarniesz", chciałoby się rzec, ale szczerze mówiąc, to nie wiem, czy tak bardzo różni się od naszego.

Komentarz: Marvin
2017-08-06
09:39

Destroyer_with_vodka Junior

Ja tu problemu nie widzę...

Komentarz: Destroyer_with_vodka

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl