Jeden z twórców potęgi PlayStation odchodzi z Sony po 31 latach. Shuhei Yoshida pozostanie jednak w branży, gdyż „kocha gry indie”

Jeden z twórców pierwszego PlayStation opuszcza Sony. Shuhei Yoshida pracował w japońskiej firmie przez niemal 31 lat, a po odejściu chce skupić się na grach indie.

Marcin Bukowski

Jeden z twórców potęgi PlayStation odchodzi z Sony po 31 latach.  Shuhei Yoshida pozostanie jednak w branży, gdyż „kocha gry indie”, źródło grafiki: X; PlayStation.
Jeden z twórców potęgi PlayStation odchodzi z Sony po 31 latach. Shuhei Yoshida pozostanie jednak w branży, gdyż „kocha gry indie” Źródło: X; PlayStation.

Shuhei Yoshida po ponad 30 latach pracy w Sony podjął decyzję o odejściu z japońskiej firmy. Ostatnie kilka lat spędził jako szef działu PlayStation Indies Initiative, jednak w przeszłości – w czasach PS3 i PS4 – zajmował stanowisko prezesa Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios.

Powód odejścia

Weteran branży ogłosił, że opuści szeregi firmy 15 stycznia 2025 r., a decyzję tę podjął jeszcze w zeszłym roku. W ostatnim podcaście PlayStation opowiedział m.in. o swojej karierze i planach na przyszłość. Podczas rozmowy wyjawił również powód odejścia.

Jestem z PlayStation od samego początku i to już mój 31. rok tutaj. Kiedy dotarłem do 30. Roku, pomyślałem: hmm, może to już najwyższy czas, abym ruszył dalej. Wiesz, firma radzi sobie świetnie. Kocham PS5, uwielbiam gry, które wychodzą na tę platformę. Mamy nowe pokolenia kadry zarządzającej, którą szanuję i podziwiam. Jestem podekscytowany przyszłością PlayStation.

Więc wiesz, PlayStation jest naprawdę w dobrych rękach. Pomyślałem: okej, to jest mój czas.

Początki w Sony

Yoshida jest związany z Sony od lutego 1993 roku, kiedy to dołączył do zespołu Kena Kutaragiego, aby rozwijać pierwsze PlayStation. Był on wówczas jego pierwszym nietechnicznym członkiem. Do jego zadań należało m.in. przekonywanie wydawców i deweloperów do nadchodzącej konsoli. Wspomina, że był to bardzo trudny, ale zarazem fajny okres.

Kiedy dołączyłem do zespołu Kena, moim zadaniem było rozmawianie z wydawcami i deweloperami w Japonii. Jako lider ds. zarządzania kontami dzwoniłem do wielu firm, wydawców i deweloperów – od Hokkaido do Kiusiu – i umawiałem się na spotkania. Zabierałem ze sobą grupę osób z kadry kierowniczej, w tym samego Kena Kutaragiego, aby odwiedzić wydawcę i porozmawiać o PlayStation, mając nadzieję, że będą tworzyć gry na tę konsolę.

Miłość do gier indie

Yoshida na swoim profilu w serwisie X przekazał, że nie zamierza przechodzić na emeryturę i nadal chce aktywnie pomagać w rozwoju gier indie (via Automaton-West). Jak sam przyznaje, uwielbia ten rodzaj produkcji i uważa, że wspieranie ich jest bardzo ważne, gdyż często dają początek innowacyjnym pomysłom.

Wsparcie niezależnych twórców jest ważne w tym biznesie. Ostatnio tytuły AAA były siłą napędową biznesu, ale ponieważ stały się tak duże, trudno jest próbować nowych rzeczy. To społeczność indie tworzy nowe gatunki i daje początek innowacjom. Dlatego tak ważne jest dla PlayStation, jednego z głównych graczy w branży, wspieranie gier niezależnych.

Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że Japończyk wybrał też jeden moment w całej swojej karierze, który najbardziej zapadł mu w pamięci. Było to zdobycie przez Journey nagrody gry roku. Przyznał, że chociaż tytuły, z którymi był związany otrzymywały nominacje niemal co roku, to właśnie tamta chwila pozostała dla niego wyjątkowa.

Podobało się?

1

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

ETS 2 już oficjalnie w wersji 1.53. Aktualizacja upiększa Niemcy i usprawnia kamerę

Następny
ETS 2 już oficjalnie w wersji 1.53. Aktualizacja upiększa Niemcy i usprawnia kamerę

Ubisoft pracuje ponoć nad tajemniczą grą, która ma być inspirowana wielkim hitem Nintendo

Poprzedni
Ubisoft pracuje ponoć nad tajemniczą grą, która ma być inspirowana wielkim hitem Nintendo

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl