Humanoidalne roboty zastąpią wykwalifikowanego pracownika w fabryce BMW
Największa fabryka BMW w Stanach Zjednoczonych ogłosiła nawiązanie współpracy z Firmą Figure. Celem jest zautomatyzowanie procesu produkcji samochodów w zakładzie zatrudniającym aż 11000 pracowników.

Firma Figure, specjalizująca się w produkcji robotów humanoidalnych, nawiązała współpracę z zakładem produkcyjnym BMW w Karolinie Południowej. Celem jest identyfikacja procesu produkcji pod kątem czynności, w których człowiek mógłby zostać zastąpiony przez maszynę w najbliższej przyszłości. Głównym obiektem zainteresowań są „trudne, niebezpieczne lub żmudne” czynności. Jeżeli okaże się, że roboty są w stanie sprostać stawianym im wyzwaniom, BMW będzie stopniowo je wdrażać w swoich zakładach.
W ocenie dyrektora generalnego firmy Figure Bretta Adcocka, robotyka jest kolejnym kamieniem milowym w drodze do polepszenia wydajności produkcji: „Robotyka jednofunkcyjna od dziesięcioleci zasila rynek komercyjny, ale jej generalny potencjał nie został jeszcze całkowicie wykorzystany. Roboty Figure umożliwiają firmą zwiększenie produktywności, oraz stwarzają bezpieczniejsze i bardziej przyjazne miejsce pracy”.
Figure 01
Robot humanoidalny Figure 01, który będzie poddawany analizom przez pracowników BMW, ma 170 cm wzrostu i waży 60 kg. Według producenta jest w stanie udźwignąć do 20 kg bagażu i przemieszczać się z prędkością 1,2 metra na sekundę, co daje wartość ponad 4 km na godzinę. Wytrzymałość baterii pojedynczego robota wynosi obecnie pięć godzin.
Obecnie nie ma żadnych oficjalnych informacji dotyczących rozmieszczenia robotów Figure oraz zadań, które mają wykonywać. Brett Adcock potwierdził serwisowi Reuters, że współpraca rozpocznie się od drobnych czynności, a ich częstotliwość będzie stopniowo zwiększania wraz z poprawną realizacją zleconych zadań. Jeżeli okaże się, że roboty Figure mają faktycznie zastosowanie w polepszeniu procesu produkcji, ich pełne zintegrowanie z fabryką BMW potrwa od 12 do 24 miesięcy.
Zakład produkcyjny BMW w Karolinie Południowej to jedyna fabryka niemieckiego koncernu na terenie Stanów Zjednoczonych, w którym codziennie montuje się około 1500 pojazdów serii X i XM. Ogromna manufaktura zatrudnia około 11000 pracowników i zajmuje pierwsze miejsce w kraju pod względem wartości eksportu samochodowego, wynoszącą 9,6 miliarda dolarów rocznie.
Roboty przejmują produkcję
W ostatnich latach tacy producenci samochodów, jak Honda czy Hyundai, coraz bardziej angażują swój wysiłek w zintegrowaniu robotów humanoidalnych ze swoją linią produkcyjną. Także Tesla nie poprzestaje na nowych rozwiązaniach, prezentując w grudniu ubiegłego roku drugą generację ich własnego robota Optimus. Z kolei Amazon ściśle współpracuje z Agility Robotics, która dostarcza roboty Digit do swoich magazynów na terenie Stanów Zjednoczonych.
Więcej:Tryb AI od Google jest już w Polsce
- roboty / drony
- tech
- motoryzacja