Gry single player popularne jak nigdy; tak wskazują badania Sony
Aktywności w PS5 to jedno z największych zaskoczeń systemu konsoli. Rozwiązanie to jest bezpośrednią reakcją na ciągle rosnącą popularność gier dla jednego gracza i rozwiązaniem ich najczęstszych problemów.

- Sony przeprowadzało badania, by sprawdzić, w jaki sposób gracze użytkują PS4. Wyniki wskazują, że gry singlowe cieszą się rosnącą popularnością.
- Zarysowano także problemy, jakie ma współczesny gracz. Odpowiedzią jest funkcja Aktywności w systemie PS5.
- Japońska firma widzi w niej ogromny potencjał.
Gry dla jednego gracza cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników Sony. Dokumenty, do których dotarła redakcja Vice z pomocą swojego informatora wskazują, że osoby grające na PS4 w znacznym stopniu preferują gry singlowe. Wnioski te wyciągnięto po wielu ankietach, wewnętrznych badaniach i analizie danych użytkowania konsoli.
Gdy Sony opracowało plan stworzenia PS5, podjęto szereg badań, by poznać jak najlepiej zachowanie użytkownika PlayStation 4. Wnioski poznali później deweloperzy, którym w formie prezentacji „sprzedawano” pomysł Aktywności, zaimplementowany w systemie PS5. Zaczęto od przedstawienia wyników sprzedaży, gdzie dominowały gry dla wielu graczy - GTA 5 i Call of Duty: Black Ops 3. Jednak już na następnej stronie przedstawiono wnioski z badań, sugerujące, że gry dla jednego gracza cieszą się ogromną popularnością i mają się coraz lepiej.

Nakreślono także najczęstsze problemy współczesnego fana gier singlowych:
- nie wiadomo, ile będzie potrzebował czasu, by zaliczyć coś w grze. Nie włącza konsoli, jeśli nie ma przynajmniej 2 godzin wolnego czasu;
- przejrzenie poradników wideo, gdy gdzieś utknie, zajmuje mu za dużo czasu;
- martwi się o spoilery w mediach społecznościowych;
- zapomniał co robił w grze po dłuższej przerwie i boi się do niej wracać.
Wnioski z badań i ankiet przeprowadzonych na 3000 ochotników podsumowano w następujący sposób:
W idealnym świecie każdy gracz ma kilka godzin dziennie na gry wideo. W rzeczywistości większość ludzi ma pracę, dzieci lub chodzi do szkoły. Albo wszystko jednocześnie. Często inne obowiązki wypełniają pozostały czas, pozostawiając kilkadziesiąt minut wolnego czasu między nimi. Taka osoba szuka godzinki przed snem, 30 minut między kolejnymi zajęciami lub paru minut, by zagrać jeden mecz w grze sieciowej.
Rozwiązaniem na wspomniane wcześniej problemy są Aktywności, które pozwalają w błyskawiczny sposób przełączać się między zadaniami w grze i wyświetlają, ile czasu nam one zajmą. Deweloperzy mają wolną rękę w implementacji tego rozwiązania, choć Sony zasugerowało, by mądrze łączyć możliwości z gatunkiem gry. W przypadku Demon’s Souls możemy w szybki sposób przełączać się między światami, Spider-Man: Miles Morales pozwala na wybór zadania i przeniesienie się do miejsca, w którym je zaczynamy, pokazując jednocześnie orientacyjny czas do jego ukończenia.
Jak zaznacza redaktor serwisu Vice, od momentu prezentacji do premiery PlayStation 5 minęło kilkanaście miesięcy i niektóre pomysły być może porzucono, albo ich jeszcze nie zaimplementowano. Co widać, gdy przejrzymy Aktywności w grach startowych. Fortnite pozwala na błyskawiczne uruchomienie gry samemu, w duecie lub większej grupie bez klikania w menu gry. Powodzenie opcji zależy od implementacji deweloperów, widać jednak, że ma ona ogromny potencjał i faktycznie wpisuje się w to, jak zmieniło się korzystanie z konsol do gier.
Osobiście nie korzystałem jeszcze szeroko z Aktywności, widzę jednak w tej opcji spory potencjał, zwłaszcza w grach z otwartym światem, gdzie zebranie wszystkiego często skutkowało bezsensownym jeżdżeniem/bieganiem/lataniem od jednego końca mapy do drugiego. Superszybki dysk SSD w PS5 był najmocniej reklamowany, ale to właśnie Aktywności mogą być najważniejszą nowością w PlayStation 5.
- gracze
- analizy i badania
- plotki i przecieki (gry)
- dziewiąta generacja
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 / PlayStation 5
- single vs multi
- PS5
Komentarze czytelników
zanonimizowany1340046 Centurion
no wlasnie widze, ze zadnych nie ma xD
zanonimizowany1342829 Generał
Z rynkiem singleplayerowym jest podobnie, nowe marki od nieznanych studiów nie mają wielkich szans na duży sukces bez marketingu.
PePe PL Generał

Rynek MP jest bardzo "kanibalistyczny" - nie ma miejsca na zbyt wiele nowych gier. Ludzie grają w 2-3 gry max i nie mają czasu / ochoty na więcej. Więc jeśli masz któryś z tych dominujących tytułów (GTA Online, Fortnite, FIFA, Madden NFL, Call of Duty itp.) to jasne, że z niego wyciągniesz najwięcej kasy. Ale jak pokazało wiele premier na przestrzeni ostatnich lat (chociażby Rocket Arena, Anthem czy Avengers) bardzo ciężko jest się na ten rynek wbić i jeszcze trudniej się utrzymać. W tym momencie praktycznie jedyna szansa to start jako F2P (Genshin) albo start od razu w uslugach typu PS+(Worms Rumble, FallGuys), GamePass, GamesWithGold. Zresztą biznesowo taktyka Sony jest prawidłowa - praktycznie wszystkie znaczące gry MP są i tak dostępne na PS5. Sony jako firma musi dodać coś, co jest dostępne tylko u nich. I tutaj gry SP się świetnie sprawdzają - jeśli ktos gra tylko w SP to jest to świetna platforma, jesli ktoś gra w SP i MP też jest to świetna platforma. Dla grających tylko w MP konsola może być gorszą platformą (opłaty za multi), ale pod pewnymi względami też lepszą (brak cheaterów). W sumie jeśli ktoś gra w SP oraz MP (f2p) to PS5 jest idealne - darmowe multi wolne od cheaterów.
zanonimizowany1342829 Generał
Multiplayerowe gry zarabiają lepiej niż te singlowe, i tak to niestety, bądź stety, zależy co kto lubi, jest. Zaklinanie rzeczywistości przez fanatyków sony nic tu nie zmieni. Badanie też takie sobie, bo wiadomo że sony które sprzedaje się głównie grami dla jednego gracza będzie twierdzić że ich gry sprzedają się dobrze. I pewnie mają trochę racji, bo ich gry mają dobrą sprzedaż, pytanie co z resztą gier singleplayer. Gry od sony mają duży marketing, i siłę marki playstation za sobą, więc nie wiem czy są reprezentatywne.
PePe PL Generał

Bzdury gadasz.
Przecież ĘĄ sprzedaje w rok więcej samych FIF niż Sony wszystkich swoich exów razem wziętych (w analogicznym okresie)
Po pierwsze jak chcesz porównywać liczby to powinieneś porównać liczbę kopii FIFY sprzedanych na PS4, a nie ze wszystkich platform. Po drugie w jaki sposób FIFA jest reprezentatywna dla gier multi ogólnie? FIFA, podobnie jak inne gry sportowe, to całkiem inny gatunek. Gra która prezentuje najpopularniejszy sport świata, siłą rzeczy też jest jedną z najpopularnijeszych gier na świecie.
Tak dobrze słyszycie, multiplayerowe tytuły oraz odgrzewane kotlety pokroju Battlefield, Cod, Fifa sprzedają się niebotycznie lepiej niż to co Sony produkuje. Wiem szokujące.
Szokujące jest to, że musisz drugi raz użyć FIFY w tym samym komentarzu.
Szokujące jest to, że musisz użyć COD'a czyli najpopularniejszego FPS'a na świecie (nie F2P).
Szokujące jest to, że kłamiesz bo Battlefield wcale nie sprzedaje się tak dobrze. BFV sprzedał się słabiej niż niejeden ex Sony, mimo tego że BFV był dostępny na wszystkich platformach ("Battlefield V did not finish in the top 10 best-selling games of 2018 in the U.S., according to tracking firm The NPD Group")
https://venturebeat.com/2019/01/23/battlefield-vs-sales-are-more-like-hardline-than-battlefield-1/
Dla przykładu taki COD: MW w rok od premiery sprzedało się w 30 mln kopi... jedna gra... w rok.
I znowu sprzedaż ze wszystkich platform kontra sprzedaż na jednej platformie. I znowu to ta jedyna gra obok FIFY, chyba kiepsko z grami multi skoro nie masz więcej przykładów oprócz COD i FIFY.
Tak dla przykładu byle Fifa co roku sprzedaje się zależnie od części od 15-30mln kopi, a to tylko odgrzewane kotlety.
I znowu FIFA?
The last of US part 2 czyli super turbo systemseller który ma sprzedawać konsole i jest najbardziej dopieszczonym tytułem jaki stworzyli(według recenzentów) robiony przez wiele lat, promowany jak lek na raka sprzedał ponad 4 mln(czerwiec), natomiast pierwsza część, 17 mln na ps3 i ps4(2018).
Fajnie porównywanie danych z krótkiego okresu po premierze z danymi części pierwszej plus remastera (gra na dwóch generacjach sprzętu plus dużo dłuższy okres czasu). Chyba lepszym wyznacznikiem będzie jak TLOU2 sobie poradziło przez ostatnie 12 miesięcy - i tutaj szok - TOP4 oraz TOP5:
https://pbs.twimg.com/media/EmtWUwmVEAEvnum?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EmtWXirVQAApHGZ?format=jpg&name=large
Chyba nie tak źle... Zwłaszcz jak na grę, dostępną na jednej konsoli. Ale może się nie znam.
Swoją drogą JEDI FALLEN ORDER i GHOST OF TSUSHIMA też się zalapały. Całkiem nieźle jak na gry Single Player.
Tak dobrze czytacie, zostali przebici przez 2137 część serii strzelanek... w rok... przez tylko jeden tytuł.
Znowu COD? Inne strzelanki już sobie chyba tak dobrze nie radzą...
Sony może o takich liczbach pomarzyć bo przez ich skrajnie anty-konsumenckie podejście nie da się tego co konkurencja uzyskać z samego plastucha.
ROTFL.
Min. dlatego zaczęli wydawać niektóre swoje pozycje na pc, ażeby raz - zarobić, dwa - rozpropagować marki i zachęcić pecetowców do kupna sequeli na ps5.
Podniesienie cen gier o które tak walczyli też powinno wam coś dać do myślenia.
Nie na temat :)
Tak, to Sony i 2K, nie EA wypaliło z tymi 70$, oni się tylko wspaniałomyślnie dostosowali.
Nie na temat :)
EA ma racje, spójrzcie na ich przychody, na ich rosnącą wartość na giełdzie, na ich kosmiczną sprzedaż ich tytułów.
To przed chwilą martwiłeś się o biednych graczy, gry po 70USD i złe Sony, a teraz zachwycasz się wynikami giełdowymi? Poza tym nie na temat :)
Sony jest niewiarygodne z tymi badaniami bo przeprowadza je pod z góry ustaloną tezę i sypie ogólnikami, a wnioski tych badań brzmią jak jakiś komunistyczny manifest - "my 3000 graczy kochamy sony i gry singlowe".
Myślę, że Sony jest w miarę wiarygodne, jeśli chodzi o zbieranie danych pośród użytkowników własnych konsol.
Nie tędy droga.
Na szczęście mamy Ciebie, żebyś nam wszystkim wskazał tą właściwą drogę.