Grim Dawn trafiło do sprzedaży
Dziś wieczorem z programu Steam Early Acces wyjdzie gra Grim Dawn, czyli RPG akcji typu hack'n'slash od założonego przez autorów Titan Quest studia Crate Entertainment.

Po prawie siedmiu latach produkcji nadszedł wreszcie dzień premiery Grim Dawn, czyli RPG akcji od autorów Titan’s Quest. Pełna wersja zadebiutuje dziś wieczorem w usłudze Steam. Produkcja dostępna będzie tylko na pecety i autorzy nie mają w planach opracowania wydań na inne platformy.
Aktualizacja: Zgodnie z planami, Grim Dawn trafiło do sprzedaży. Na razie nie zapowiedziano żadnego wydania pudełkowego i tym samym dostępna jest jedynie edycja cyfrowa. Obecnie gra posiada wyłącznie angielską wersję językową.
W usłudze Steam Grim Dawn kosztuje 22,49 euro, czyli w przeliczeniu około 98 złotych i jest to cena promocyjna, obniżona z okazji premiery. Po trzecim marca podskoczy do 24,99 euro (ok.109 złotych). Trochę taniej można nabyć ten tytuł w Humble Store, gdzie za klucz pozwalający odblokować grę w Steam zapłacimy w promocji 20,69 euro, czyli 90 zł.
Przypomnijmy, że gra stanowi debiutancki projekt studia Crate Entertainment, powstałego w 2008 roku na gruzach firmy Iron Lore. Początkowo zespół zajmował się pomaganiem innym deweloperom i dopiero w 2009 r. nabył prawa do silnika Titan Quest. Opracowywana na jego bazie produkcja została zapowiedziana rok później.
Cykl deweloperski projektu nie należał do łatwych. Autorzy zmagali się z brakiem funduszy i opóźnieniami w produkcji. Przed dłuższy czas przy grze na pełen etat pracowały jedynie dwie osoby, a pozostali byli członkowie Iron Lore pomagali jedynie, gdy mogli sobie na to pozwolić w swoim wolnym czasie. Sytuacja uległa znacznej poprawie w 2012 roku, kiedy to Crate Entertainment zorganizowało zbiórkę na Kickstarterze, w ramach której zebrano ponad pół miliona dolarów, co stanowiło niemal dwukrotność celu minimalnego. Pozwoliło to studiu zatrudnić dodatkowych pracowników i prace uległy znacznemu przyśpieszeniu.
Zwiększone tempo produkcji spowodowało, że pod koniec 2013 roku autorzy mogli rozpocząć sprzedaż wczesnej wersji alfa w ramach Steam Early Access. Kolejne dwa i pół roku studio spędziło na stopniowym rozbudowywaniu i ulepszaniu projektu. Cieszył się on sporą popularnością i według serwisu Steamspy Grim Dawn nabyło już ponad 250 tysięcy osób.
Premiera gry ma być jedynie kolejnym ważnym etapem w rozwoju projektu i autorzy nie zamierzają go w najbliższej przyszłości porzucać. Plany na przyszłość obejmują m.in. udostępnienie narzędzi moderskich, dodanie trybu survivalowego oraz opracowanie dużego dodatku. Warto na koniec dodać, że w zeszłym roku Crate Entertainment zatrudniło Erica Sextona, który wcześniej, jako pracownik studia Blizzard Entertainment, odegrał kluczową rolę podczas produkcji dwóch pierwszych odsłon cyklu Diablo. Przy Grim Dawn koncentruje się on głównie na rozwijaniu warstwy fabularnej gry.
- Graliśmy w alfę Grim Dawn - klona Diablo od współtwórców Titan Quest
- Grim Dawn – strona oficjalna gry

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- premiera (gry)
- Crate Entertainment
- Steam Early Access / wczesny dostęp
- hack'n'slash
- PC
Komentarze czytelników
zanonimizowany779578 Generał
tylko steam 24 euro teraz gdzie wcześniej kosztowało 19 euro.
Dereteremior Chorąży
"Co nie będzie pudełko gra?"
W jakim to jest języku?
Ciekawe jak to będzie finalnie wyglądać, bo TQ był, ba, nadal jest świetną grą. Ktoś wie coś o możliwości gry po LANie?
zanonimizowany779578 Generał
Angielski brak wsparcia dla innych języków na razie, gra była grywalna od listopada 2015 w grudniu dodano akt 3 i walkę z ostanim bossem, na razie max level 72 ale docelowo ma być 200 i jeszcze 2 akty, klas jest tyle co w podstawce tq.
TheKingInYelllow Centurion
@Titakk
Kilka (speedrun) do kilkanstu godzin na jeden poziom trudnosci, do tego sa sekretne miejscowki, roguelike dungeony i zwykla farma.
A jak ci gra spasuje to masz kilkaset godzin grania.
W tym momencie jest to najlepszy HnS na rynku obok Path Of Exile. Dodadza modding tools i dodatek jaki i gra moze sie ladowac na podium obok TQIT i D2LoD (i ewentualnie wspomniane PoE na doczepke).
Mastyl Legend

Gre kupiłem jakiś czas temu, na pierwszy rzut oka jest podobna do Path of Exile, ale gra się w nią dużo przyjemniej... coś w niej jest takiego, że aż chce się biegać po świecie i klikać. Może to fizyka zadawania ciosów, a może grafika albo system rozwoju.
Do ideału brakuje jej zręcznościowego sterowania na padzie, wtedy mógłbym ogrywać ją na kanapie, a tak - siedzę zgarbiony.