Z góry możemy jednak stwierdzić, że człowiek nie znalazł się ani trochę blisko podium.
Baldur’s Gate 3 opiera się w dużej mierze na mechanikach stołowego RPG-a, gdzie jedynym ograniczeniem – oprócz zasad ustalonych przez Mistrza Gry i podręcznik – jest wyobraźnia uczestników. Właśnie dlatego podczas tworzenia protagonisty niemalże każdy detal będzie miał znaczenie we właściwej rozgrywce, oferując niekiedy unikatowe opcje dialogowe.
Niemniej w przypadku dostępnych ras trudno nie zauważyć, że część z nich otrzymała więcej zawartości niż pozostałe. Które postacie będą miały najwięcej do powiedzenia na temat sytuacji w jakiej się znają?
Użytkownik Reddita znany jako ZaunKonigin stworzył w celach badawczo-ciekawostkowych graf przedstawiający różnicę w reaktywności na otoczenie między dostępnymi rasami i podrasami. Różnicę proporcji można dostrzec już na pierwszy rzut oka.
Jak pokazuje wpis, na pierwszym miejscu plasuje się rasa githyanek. Protagonista z korzeniami sięgającymi niebios może zareagować „po swojemu” w 272 sytuacjach, nie posiadając przy tym żadnej podrasy. Mamy tu ogromną dysproporcję w porównaniu ze zwykłym człowiekiem – klasyczny główny bohater posiada bowiem zaledwie dwa unikatowe dialogi.
Podobnie niewielki wpływ na świat Faerunu mają wszystkie typy pół-elfów. Fuzja człowieka z elfem wysokim bądź leśnym nie dobija nawet do dwudziestu unikatowych reakcji – sytuacja wygląda nieco lepiej w przypadku pół-drowów, czyli „najbardziej nienawidzonej rasy w całych Zapomnianych Krainach”.
Kiedy uporamy się z niesamowicie wysokim wskaźnikiem reakcji u githyanek, a także jego całkowitym przeciwieństwem wśród ludzi, możemy zauważyć, że pozostałe rasy pozostają mniej-więcej równe w kontekście dostępnej zawartości. Ostatni wyjątek stanowią tutaj wszystkie postacie wywodzące się z Podmroku – czyli drowy oraz duergary.
Mroczne elfy i krasnale znajdują się tuż za githyankami, co niestety nie oznacza, że Faerun patrzy na nich łaskawszym okiem. Zdaniem komentujących graczy, większość dodatkowych opcji wynika przede wszystkim z rasizmu, jakim są darzone postacie o negatywnie nacechowanych korzeniach.
Możliwe, że ZaunKonigin przygotuje wkrótce podobne grafy z uwzględnieniem innych statystyk – takich jak klasy głównego bohatera czy chociażby kampanie towarzyszy.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
2

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.