Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 września 2022, 20:00

Dostępność w God of War Ragnarok będzie nie gorsza niż w TLoU Remake

God of War: Ragnarok zaoferuje ponad 60 opcji dostępności zaimplementowanych z myślą o graczach niepełnosprawnych. Część z nich zaprezentowano na filmiku.

Dedykowanego grze God of War: Ragnarok pokazu State of Play – mimo licznych plotek – ani widu, ani słychu. Niemniej materiałów z nadchodzącej produkcji Santa Monica Studio nie brakuje. W ostatnich dniach w sieci pojawiły się m.in. dwa krótkie gameplaye (zobaczycie je tutaj i tutaj) oraz reklama z Rickiem i Mortym w rolach głównych. Dziś natomiast serwis Game Informer opublikował materiał demonstrujący próbkę opcji dostępności, które znajdą się w grze (poniżej).

Mila Pavlin – szefowa działu odpowiedzialnego za „doświadczenie użytkownika” (ang. user experience, w skrócie: UX) w God of War: Ragnarok – wyjawiła, że owa gra zaoferuje ponad 60 różnych opcji, mających ułatwić niepełnosprawnym graczom obcowanie z nią. Przy ich implementowaniu skoncentrowano się na czterech obszarach: wzroku, słuchu, zdolnościach motorycznych oraz kognitywnych (np. skuteczne planowanie i uczenie się na własnych błędach). Poniżej garść przykładów opcji.

  • Tryb wysokiego kontrastu pozwali graczom dostosować kolory różnych typów przedmiotów, aby zmniejszyć „bałagan wizualny” na ekranie.
  • Sygnały dźwiękowe – w połączeniu z napisami – wskażą, wciśnięcia którego przycisku wymaga scena rozgrywająca się na ekranie.
  • Ruch przedmiotów, w które trzeba np. rzucić toporem, da się spowolnić, aby sekwencje wymagające refleksu nie wywoływały frustracji.
  • Niektóre umiejętności Kratosa – takie jak spartański szał czy szybki obrót – będzie można przypisać do panelu dotykowego kontrolera (pada), co ułatwi ich wykonywanie.
  • Da się również włączyć automatyczne podnoszenie przedmiotów, co znacząco ułatwi regenerację zdrowia podczas walki osobom niepełnosprawnym motorycznie.
  • Włączenie wspomagania nawigacji kamery ułatwi zaś graczom wypatrywanie kolejnych celów.
  • Ponadto w God of War: Ragnarok rozbudowano znane z odsłony serii z 2018 roku opcje dostosowywania rozmiaru tekstu i ikon wyświetlających się na ekranie.

W samej grze tego typu opcji znajdziemy znacznie więcej. Potwierdza to, że Sony bardzo dba o ten aspekt swoich produkcji – w The Last of Us: Part I podobnych funkcji zaimplementowano równie dużo. Niemniej Mila Pavlin jest zdania, iż da się zrobić jeszcze więcej:

Ponad 60 opcji to naprawdę dużo. Uważam jednak, że istnieje możliwość dostosowania gry w większym stopniu. Myślę, iż bylibyśmy w stanie zrobić to jeszcze lepiej. Ale szczerze, czuję, że ludzie będą podekscytowani, widząc, o ile więcej osób może zagrać. Gdybym mogła rozszerzyć te funkcje tak, by umożliwić zabawę jeszcze jednemu graczowi – tylko jeszcze jednemu graczowi – byłaby to najlepsza rzecz na świecie; móc go zobaczyć i dowiedzieć się, w jaki sposób pozwoliło mu to stać się częścią społeczności.

Dla przypomnienia dodam, iż premierę God of War: Ragnarok zaplanowano na 9 listopada 2022 roku. Tytuł ukaże się na PS4 i PS5.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

E3 2021