Fez sprzedał się w milionie egzemplarzy
Niezależna gra platformowa Fez sprzedała się w liczbie ponad miliona egzemplarzy, poinformowali jej twórcy, studio Polytron. Ten wynik to zasługa m.in. dobrych recenzji i innowacyjnego systemu rozgrywki.
Fez to jedna z najlepszych gier platformowych ostatnich lat. Produkcja otrzymała wysokie oceny zarówno od recenzentów, jak i graczy. W związku z tym nie powinno dziwić, że – jak poinformowano na stronie producentów, studia Polytron – sprzedaż gry na wszystkich platformach sprzętowych przekroczyła próg miliona egzemplarzy.

- Fez to niezależna gra platformowa ze studia Polytron.
- Produkcja charakteryzuje się sympatyczną, pikselową grafiką i innowacyjnym systemem rozgrywki.
- Jak poinformowali producenci, gra właśnie osiągnęła sprzedaż ponad miliona egzemplarzy.
To bardzo dobry wynik, jak na nieco ponad półtora roku od premiery tej niezależnej produkcji. Tytuł zadebiutował 13 kwietnia 2012 roku na Xboksie 360, rok później został udostępniony na PC, a pojawi się jeszcze na platformach PlayStation. Poza dobrymi recenzjami na wysoką sprzedaż na pewno wpłynęła także mądra dystrybucja – Fez często pojawiał się np. na steamowych promocjach; był oferowany również w ramach akcji Humble Bundle.
Gry-online.pl wysoko oceniły tę produkcję, przyznając jej 9,5/10. Takim słowami posumował grę recenzent, Przemysław Zamęcki:
FEZ powstawał w bólach przez kilka lat. Warto było czekać – to w tej chwili zdecydowanie najlepsza gra przygodowo-platformowa dostępna na Xboksa 360 w usłudze Xbox LIVE Arcade. Tytuł ten może spóźnił się jakieś dwa lata, aby móc nazwać go kamieniem milowym dla rozwoju sceny gier niezależnych czy gier w ogóle, ale za to bez obaw da się przypiąć mu etykietkę dzieła sztuki. Co niniejszym czynię i zachęcam do przekonania się o tym osobiście wszystkich czytelników.
Fez jest gra platformową utrzymaną w miłej dla oka, pikselowej estetyce. Wcielamy się w niej w Gomeza, mieszkańca dwuwymiarowego świata. Pewnego dnia odkrywa on, że rzeczywistość ma także trzeci wymiar, a ta wiedza umożliwia mu podróże do innych krain. Pod kątem rozgrywki Fez pozwala na innowacyjne rozwiązywanie zagadek za pomocą dwuwymiarowych plansz w trójwymiarowym świecie. Tytułowy fez to oczywiście gustowne nakrycie głowy głównego bohatera.
Warto przypomnieć, że w czerwcu 2013 roku zapowiedziano drugą część gry. Jednak już miesiąc później kontrowersyjny twórca pierwszej odsłony, Phil Fish ze studia Polytron, ogłosił nie tylko przerwanie prac, ale także swoje odejście z branży. Czy faktycznie Fez II nigdy nie powstanie? Jak do tej pory nic więcej na ten temat nie wiadomo.
- Fantastyczna Eksplozja Zmysłów na Xbox LIVE Arcade – recenzja gry FEZ
- Oficjalna strona studia Polytron

GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
zanonimizowany696839 Pretorianin
Wszystkim ignorantom zachwycającym się "innowacyjnością" Feza polecam lekturę tego artykułu
- http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Paper_Mario. Pozdrawiam
zanonimizowany307509 Legend
@Optiores Może. Super Paper Mario jest świetna gra i ma ciekawa rozwiązania. Ale jest dostępny na tylko WYŁĄCZNIE Nintendo Wii, a nigdy na PC i XBOX360. Ani nie mamy prawa ściągnąć SPM i grać na emulatorze. A Fez ma "coś", co nie ma w SPM. Pozdrawiam
zanonimizowany740676 Legend
zdecydowanie przehejpowany tytuł,dałem sobie spokój po 2h
Likfidator Senator
Fez jest wyraźnie inspirowany Super Paper Mario. Nawet pierwsza zapowiedź FEZa wyszła kilka miesięcy po premierze SPM, ale to tak naprawdę dwie różne gry. FEZ jako gra jest co najwyżej średni (ale i tak lepszy niż 95% gier AAA). Jednak to czym FEZ urzeka to jego inspiracja SNESem i Segą Genesis, czy ogólnie 16-bitowymi platformami do gier - moim ulubionym okresem w historii elektronicznej rozrywki. Klimat tej gry jest niesamowity i pierwsze kilka godzin gry to rozrywka najwyższej jakości. Niestety później gra jest sztucznie przedłużana niezbyt logicznymi zagadkami, które osiągają momentami absurdalnie nerdowski poziom. Co prawda te najtrudniejsze nie są wymagane do pełnego ukończenia gry, ale ich wykonanie nie daje żadnej satysfakcjonującej nagrody. FEZ sprawia wrażenie gry niedokończonej, której w pewnym momencie zaczyna brakować pomysłów.
Jeśli zaś mowa o Super Paper Mario, to jest to niemal gra idealna, a do tego najlepszy jRPG mijającej generacji w jakiego grałem. Gra jest dopracowana pod każdym względem. Fabuła jest lekka i przyjemna, ale również momentami trochę mroczna. Gra zaczyna się jak standardowe Mario 2D, ale każda kolejna lokacja wprowadza nowe mechaniki co sprawia, że cały czas odkrywamy coś nowego. Poszczególne etapy są raczej liniowe, ale główne miasto będące hubem jest zaprojektowane w taki sposób, by kolejne lokacje odkrywać używając zdolności zdobytych we wcześniejszych etapach. Takie dobre połączenie liniowej gry z nienachalnym backtrackingiem. Gra naprawdę godna polecenia dla każdego komu nie straszny japoński humor rodem z anime. Przy SPM uśmiałem się wielokrotnie z szalonych pomysłów scenarzystów. Chociażby w jednej lokacji gra zamienia się na typowo japoński symulator randkowy, a takich niespodziewanych motywów jest sporo. Zresztą jRPGi z uniwersum Mario zawsze były specyficzne.
zanonimizowany307509 Legend
@Likfidator Może FEZ nie jest idealny, ale za to jest dużo lepszy od "przeciętniaki". Jest po prostu wyjątkowy. Natomiast Super Paper Mario to dopiero coś! Gra byłby idealny na 10/10, gdyby nie nieszczęsny niski poziom trudności. Mario za łatwo odzyska utracone punkty życia i pokonuje przeciwnicy z taką łatwością, że wiele znajdowane przedmioty stracili sensu. Paper Mario 1 i 2 (oraz klasyczne platformówki Mario) są o wiele trudniejsze od SPM. Dlatego daję tylko 9/10, a nie 10/10. Ale za to plansze, grafika, postacie i fabuła nie mam do zaprzeczenia.