W zamian wiedzą jednak, jak zrobić dobrą reklamę tym „mniej popularnym” postaciom.
The Game Awards 2023 zbliża się wielkimi krokami i nie mamy złudzeń, że Baldur’s Gate 3 zabierze do domu przynajmniej jedną statuetkę. Pretendent do tytułu Gry Roku jest jedną z najgłośniejszych gier ostatnich miesięcy – co za tym idzie, Larian zaskarbił sobie miłość tysięcy oddanych fanów. Gdzie nie spojrzymy, tam zobaczymy różnorakie fanarty i fanfiki… głównie z udziałem pewnej postaci.
Dlatego możemy się nieco zdziwić, porównując statystyki wszystkich graczy. Astarion, czyli kochany przez „wszystkich” arogancki wampir, nie jest najpopularniejszą opcją romansową w BG3.
Tuż przed naszymi Mikołajkami, Larian Studios opublikowało końcoworoczne statystyki graczy w BG3. Z podsumowania możemy wyciągnąć kilka ciekawych wniosków – spodziewalibyście się, że łącznie spędziliśmy osiem tysięcy lat w kreatorze postaci?
Wśród statystycznych danych nie mogło zabraknąć szczypty miłości. Zgodnie z zebranymi przez Larian informacjami, romansowym numerem jeden pozostaje Shadowheart – pół-elfka jest oficjalnym wyborem ponad 51 procent graczy. Na podium znalazły się także Karlach oraz Lae’zel… a to oznacza, że zabrakło popularnego ulubieńca fandomu.
Dość spory szum wywołał zatem wpis użytkowniczki Raven, czyli artystki piszącej od jakiegoś czasu fanowskie opowiadania dla społeczności BG3. Pisarka postanowiła porównać statystyki Larian Studios z tymi na platformie AO3 służącej do publikowania fanfików. W takim zestawieniu różnica jest widoczna.
Porównywanie statystyk gry do tych z AO3 jest interesujące.
- Raven
Na początku października wspominaliśmy o popularności Astariona właśnie wśród autorów fanfików. Od tamtej pory liczby mogły jedynie wzrosnąć, a zgodnie z wpisem Raven, wampirzy towarzysz jest obecnie bohaterem prawie ośmiu tysięcy fanowskich historii. Dla porównania, Shadowheart doczekała się „zaledwie” trzech tysięcy takich historii.
Zdaniem autorki tweeta, taka przepaść w liczbach pokazuje różnicę pomiędzy grupami graczy. Jak twierdzi, oficjalne statystyki od Larian Studios reprezentują ogólną społeczność (głównie składającą się z mężczyzn), podczas gdy te z AO3 – „bardziej transformacyjną przestrzeń fandomową” (w skład której mają wchodzić kobiety i osoby queer).
Taka opinia wywołała lekką burzę wśród twitterowych fanów, włączając w to osoby należące do wspomnianej przez Raven fanowskiej przestrzeni. Pod tweetem nie zabraknie komentarzy graczy i graczek romansujących z Shadowheart, zdaniem których popularność towarzyszki nie wzięła się znikąd.
Jestem queerową kobietą i zaliczam się do tych 51 procent.
- arachnid
Wniosek użytkowniczki Rozie Suppozie rzuca nieco więcej światła na tę sprawę. Astarion idealnie wpasowuje się w realia opowiadań fanfiction, których twórcy uwielbiają pisać o mrocznych postaciach z ponurą przeszłością – zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi element romansu. Bohaterki takie jak Shadowheart czy Karlach wychodzą z tego schematu, a co za tym idzie, niekoniecznie mogą interesować fanów z AO3.
Innymi słowy, ciągle powstające ilości opowiadań czy fanartów z udziałem Astariona niekoniecznie oznaczają, że jest on najpopularniejszą opcją romansową ogółu graczy.
W odpowiedzi na tweeta Raven, użytkownik Jonty Lowstar przytoczył podobną sytuację z fandomu Mass Effecta. Kobieca wersja Shepard została wybrana przez zaledwie 18 procent graczy, nawet jeśli to ona częściej przejawiała się w mediach społecznościowych fanów. Dyskusja przykuła uwagę Davida Gaidera, dewelopera odpowiadającego za stworzenie trylogii BioWare.
Nie było takiej chwili ani w Mass Effekcie, ani w Dragon Age’u, żeby oficjalna telemetria zgadzała się z hardcorową bazą fanów online. Różnica w wynikach zawsze była ogromna, niezależnie od wyborów postaci, romansowych czy fabularnych. To tak, jakby grali w dwie zupełnie inne gry.
- David Gaider
Okazuje się, że sami deweloperzy nie znają odpowiedzi na pytanie, co może być powodem tak ogromnych różnic. Gaider skłania się jednak ku teorii, jakoby społeczność fandomowa gustowała w „niestandardowych opcjach”, ponieważ to one czynią rozgrywkę bardziej unikatową. To z kolei czyni mniej powszechne wybory – takie jak romans z Astarionem, czy wybór kobiecej Shepard – równie popularnymi, co te górujące w oficjalnych statystykach.
Zawsze zastanawiałem się, co sprawiało, że te „niestandardowe” opcje budowały w hardcorowych fanach najwięcej pasji. Czy chodzi tu o wybranie czegoś, czego nie wybrałaby większość?
- David Gaider
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
2

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.