Epic Games Store obwiniane za spadek wydatków na gry PC

W zeszłym roku Amerykanie wydali mniej na gry pecetowe niż w 2018 r. Według analityków, jednym z powodów tego była zwiększona konkurencja na rynku serwisów dystrybucji cyfrowej spowodowana przez agresywną ekspansję Epic Games Store.

Adrian Werner

Firma Epic Games zapewniła sobie wiele gier na wyłączność, w tym Metro Exodus, ale nie wszystkim graczom pecetowym przypadło to do gustu. - Epic Games Store obwiniane za spadek wydatków na gry PC - wiadomość - 2020-01-27
Firma Epic Games zapewniła sobie wiele gier na wyłączność, w tym Metro Exodus, ale nie wszystkim graczom pecetowym przypadło to do gustu.

Konkurencja zazwyczaj dobrze robi rynkom, ale od każdej reguły są wyjątki. W zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych gracze wydali mniej na produkcje pecetowe, zarówno cyfrowe, jak i pudełkowe. Według analityków grupy NPD winę za to częściowo ponosi serwis Epic Games Store.

Wzrostowi przychodów z gier pecetowych do tej pory mocno służyła wygoda, jaką użytkownikom zapewniał Steam. Gry omijające tę usługę nie są niczym nowym, ale Epic Games Store poszło w tym znacznie dalej niż poprzedni konkurenci Valve, wykupując czasową wyłączność dla wielu wyczekiwanych produkcji. Według analityków NPD to wprowadziło sporo zamieszania i niepewności, co z kolei sprawiło, że gracze byli mniej chętni wydawać pieniądze.

Dopiero ten rok pokaże, czy jest to stały trend, czy tylko początkowe trudności. Pierwsze exclusive’y z Epic Games Store zaczęły już trafiać na Steam, a kolejne, wliczając w to tak duże tytuły jak Metro Exodus czy Borderlands 3, wkrótce do nich dołączą. Możliwe, że wielu graczy pecetowych postanowiło poczekać aż produkcje te trafią na platformę firmy Valve. Powstaje jedynie pytanie, czy w międzyczasie część z nich nie straciła zainteresowania tymi pozycjami.

Niedawny raport SuperData pokazał, że opóźnienie debiutu na Steamie nie przeszkodziło pecetowej wersji Red Dead Redemption 2 w osiągnięciu wielkiego sukcesu na platformie Valve, ale w tym wypadku użytkownicy musieli czekać tylko miesiąc. Pecetowcy potrafią być jednak cierpliwi, co pokazuje przykład Hades: Battle out of Hell. Produkcja przez rok dostępna była wyłącznie w Epic Games Store, a mimo to stała się jedną z największych premier grudnia na Steamie.

Ponadto należy się zastanowić, jak duży wpływ na mniejsze wydatki pecetowców miało regularne rozdawanie pełnych wersji gier przez Epic Games Store oraz coraz większa popularność usług abonamentowych, które za niewielkie kwoty zapewniają dostęp do obszernych bibliotek produkcji. Zarówno Metro Exodus, jak i The Outer Worlds są dostępne w ten sposób w ramach Xbox Game Pass i część graczy zapewne skorzystała z tej oferty zamiast kupować pełne wersje w EGS.

Podobało się?

126

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-01-29
06:23

CzarnaKreda Generał

CzarnaKreda

Większość gier jakich rozdaje epic to indyki które nie kosztują za dużo a dodatkowo twórcy pewnie za to dostają niezły hajs więc nie są stratni zapewne. Większym problemem są tanie abonamenty gdzie za bardzo małe pieniądze można ograć gry AAA.

Komentarz: CzarnaKreda
2020-01-29
10:49

Davnoniessany Konsul

Davnoniessany

Kiedyś to były piękne czasy, teraz już nie ma czasów. Kupowało się gry w SKLEPIE, w postaci bardzo materialnej i czuło się że to "moje". Duże pudełka z Wizardry 8, czy Total Annihilation, do teraz są ozdobą mojej biblioteczki, wizualnie nie ustępując w niczym, stojącym obok książkom. Ale jednak co wygoda to wygoda, świat poszedł do przodu i nie ma sensu marudzić.

Komentarz: Davnoniessany
2020-01-29
22:34

sontagwoj Chorąży

Blackthorn A mówi Ci coś Unreal Engine (którego autorem jest epic)? Masz pojęcie jak wiele gier powstało na tym silniku? A co ważniejsze - jak ogromna część deweloperów nauczyła się tworzyć gry dzięki Unreal Engine i temu, że do nauki i dla pasjonatów Epic udostępnił ten silnik praktycznie za darmo? Myślę, że absolutnie nie zdajesz sobie sprawy jak wiele zmienił Unreal Engine w grach, ale nie tylko, bo też w architekturze i kinematografii.

Komentarz: sontagwoj
2020-01-29
22:39

sontagwoj Chorąży

Niebieskiej żaby kły Bezsensu jest to co napisałeś, bo silników gier jest wiele. Każdy może stworzyć. Redzi mają swój, Rockstar ma swój itd. Ale przeciętny człowiek nie może zacząć nauki od ich silników, bo nie są udostępnione za darmo. Za to gdy już się nauczą na Unreal Engine, bez problemu znajdą pracę w firmach pracujących na innych silnikach i bardzo szybko przestawią się na ich silniki.

Komentarz: sontagwoj
2020-01-30
07:43

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus

Z tym UE4 bym uważał, Gears,.Fallen Order, Asseto Competizione... pozwoli coś się zmienia. Tym bardziej że Frostbite już się okazał bublem.

Komentarz: Herr Pietrus

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl