Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 lutego 2021, 13:55

autor: Bartosz Świątek

EA zarabia krocie dzięki mikropłatnościom i usługom sieciowym

Firma Electronic Arts upubliczniła raport finansowy, podsumowujący ostatnie trzy miesiące zeszłego roku. Koncern radzi sobie bardzo dobrze, a motorem napędowym wzrostów są głównie mikropłatności oraz usługi sieciowe.

W SKRÓCIE:

  1. w 2020 roku (kalendarzowym) EA wygenerowało 5,95 mld dolarów przychodu;
  2. znakomitą większość tej sumy – 3,95 mld dol. – zarobiono dzięki mikropłatnościom i grom sieciowym, które dynamicznie się rozwijają;
  3. w ostatnim kwartale „live services” zapewniły EA o 229 mln dol. więcej przychodu niż sprzedaż pełnych wersji gier;
  4. 62% gier EA sprzedano za pośrednictwem cyfrowej dystrybucji;
  5. marki EA dynamicznie się rozwijają.

Koncern Electronic Arts opublikował dziś w nocy kolejny raport finansowy, podsumowujący trzeci kwartał roku finansowego 2021 (mowa o okresie od 1 października do 31 grudnia 2020 r.). Całkowite przychody netto osiągnęły w tym czasie imponujący poziom 1,67 mld dolarów i były o 80 mln dol. wyższe niż w analogicznym kwartale 2019 r. W całym kalendarzowym roku 2020 wydawca wygenerował łączny przychód na poziomie 5,95 mld „zielonych”, co stanowi poprawę o 8% w skali rok do roku (przy czym w tym przypadku mowa o tzw. „net bookings”, czyli sumie pieniędzy zarobionych na sprzedaży cyfrowych i fizycznych produktów powiększonej o różnicę w przychodach z gier sieciowych w porównaniu do poprzedniego okresu).

Mikropłatności i gry sieciowe potęgą EA

EA zarabia krocie dzięki mikropłatnościom i usługom sieciowym - ilustracja #1
EA zarabia najwięcej pieniędzy dzięki konsolom, ale to segment „PC i inne” rozwija się najdynamiczniej – wygenerował dochód o 40% wyższy w ostatnim kwartale i o 24% większy w ujęciu całorocznym. Źródło: https://s22.q4cdn.com/894350492/files/doc_financials/2021/q3/Q3-FY21-Earnings-Slides-Final.pdf

Dobre rezultaty finansowe udało się osiągnąć w dużej mierze dzięki mikropłatnościom oraz świetnym wynikom sieciowych gier wieloosobowych (odpowiadają za aż 3,95 mld dolarów z przytoczonej powyżej kwoty 5,95 mld). W skali kwartału na tzw. „live services” zarobiono 951 mln dolarów. Dla porównania, sprzedaż pełnych wersji gier zapewniła 722 miliony – to wciąż dużo, ale różnica na poziomie 229 mln jest trudna do przeoczenia. Warto przy tym odnotować, że większość – konkretnie 62% – gier sprzedawanych przez EA trafiła do graczy dzięki cyfrowej dystrybucji.

W raporcie nie brakuje rekordowych statystyk powiązanych z trybami i grami sieciowymi. Przykładowo baza graczy strzelanki Apex Legends przez 12 miesięcy powiększyła się o 30%. Tryb FIFA Ultimate Team zaimplementowany w grze piłkarskiej FIFA 21 pobił w grudniu rekord liczby graczy aktywnych jednego dnia (6 mln użytkowników), zaś liczba rozegranych meczów wzrosła o 177% w skali rok do roku. Do 13 mln powiększyła się z kolei baza subskrybentów usługi EA Play (dotyczy to wszystkich platform, na których jest dostępna). Tak dobry rezultat udało się osiągnąć w dużej mierze dzięki partnerstwu z Microsoftem (od listopada EA Play jest oferowane bez dodatkowej opłaty w ramach abonamentu Xbox Game Pass Ultimate – niestety na razie wyłącznie na konsolach).

Ciągły rozwój kluczowych marek

Warto też odnotować sukces The Sims 4 – pod koniec zeszłego roku gra ustanowiła rekordowe wyniki w zakresie miesięcznej, tygodniowej i dziennej liczby graczy. Łącznie produkcja przyciągnęła do siebie 33 mln osób, co wiąże się z wysokimi przychodami z mikropłatności (wszystko wskazuje na to, że w tym zakresie rok finansowy 2021 będzie szóstym z rzędu wzrostowym rokiem dla produkcji EA Maxis).

EA zarabia krocie dzięki mikropłatnościom i usługom sieciowym - ilustracja #2
Rozwój usług sieciowych EA na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Źródło: https://s22.q4cdn.com/894350492/files/doc_financials/2021/q3/Q3-FY21-Earnings-Slides-Final.pdf

Stworzyliśmy nasze usługi sieciowe z myślą o długiej żywotności. FIFA i Madden są obecne na rynku od dziesięcioleci. W ciągu ostatnich dziesięciu lat finansowych skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR - przyp. red.) marki FIFA wynosi 50%, zaś w przypadku Madden jest to prawie 60%. The Sims 4 jest na dobrej drodze do szóstego z rzędu roku wzrostów, a Apex Legends - do drugiego i mamy nadzieję, że dla tego tytułu to dopiero początek porównywalnie długiego okresu wzrostu – powiedział Blake Jorgensen, dyrektor finansowy i operacyjny firmy Electronic Arts.

  1. Recenzja gry FIFA 21 - EA, znowu to zrobiliście
  2. FIFA 21 – poradnik
  3. Apex Legends – poradnik
  4. The Sims 4 – poradnik
  5. Electronic Arts – strona oficjalna