Najnowsza gra firmy Capcom - RPG akcji Dragon's Dogma 2 - zadebiutowała na Steamie oraz konsolach. I choć grają tłumy, wydawca nie może być w pełni zadowolony z odbioru swojej najnowszej produkcji.
Capcom opublikował oświadczenie na Steamie, w którym twórcy Dragon’s Dogma 2 odnieśli się do rozmaitych problemów i przeprosili za nie graczy.
Dziś w nocy na rynku zadebiutowała Dragon’s Dogma II. RPG akcji firmy Capcom jest już dostępne do nabycia na PC (Steam, 295 zł), a także konsolach PlayStation 5 (PS Store, 319 zł) oraz Xbox Series X/S (Xbox Store, 339 zł), niestety bez polskiej wersji językowej. I choć gra przyciągnęła tłumy graczy – aktualny rekord liczby graczy na platformie Valve wynosi 184 724 osób, co plasuje tytul wysoko na liście najpopularniejszych gier Capcomu na Steam – tak rzut oka na sekcję recenzji i komentarzy pozwala stwierdzić, że coś tu poszło mocno nie po myśli wydawcy.
Obecnie Dragon’s Dogma 2 ma na Steamie „w większości negatywny” odbiór. Odsetek pozytywnych recenzji wynosi jedynie 36%. Na co narzekają nabywcy gry? Częściowo na kiepską optymalizację (co nie dziwi z uwagi na fakt, że anonsowali to przed premierą nawet sami twórcy – co ciekawe, nie brakuje graczy chwalących wydajność), na obecność zabezpieczenia antypirackiego Denuvo, ale przede wszystkim na obecne w grze mikropłatności, o których do tej pory firma Capcom nie wspominała.
Co ciekawe, gracze PlayStation najwidoczniej nie widzą nic złego w mikropłatnościach oraz ograniczonej optymalizacji (tytuł działa na konsolach w ok. 30 klatkach na sekundę), gdyż na ten moment ocena gry w PS Store to 4.51 na 5 gwiazdek.
Z listą dostępnych mikrotransakcji można się zapoznać chociażby na karcie Steam lub na stronie gry w PS Store (linkujemy do nich powyżej).
![Lista mikropłatności w Dragon’s Dogma 2 na platformie Steam. Źródło: Steam - Duża, ale kontrowersyjna premiera Dragon's Dogma 2. Mikropłatności i problemy z optymalizacją mocno krytykowane na Steam [Aktualizacja: przeprosiny Capcomu] - wiadomość - 2024-03-22](/Galeria/Html/Wiadomosci/716935578.jpg)
Generalnie są to różnego rodzaju pomoce, pozwalające czy to przyspieszyć progres, czy też uczynić wyzwanie łatwiejszym. Należy przy tym pamiętać, że ciągle mówimy o grze single player, zatem tego typu zakupy nie wpływają negatywnie na doświadczenie innych graczy, gdyż dotyczą wyłącznie naszego konta i naszej rozgrywki.
Oczywiście zdecydowaną większość przedmiotów, które można kupić w ramach mikropłatności, znajdziecie w grze. Są to jednak elementy albo trudne do znalezienia, albo kosztujące sporo kryształów Szczeliny, albo dostępne w ograniczonej liczbie.
Należy też zwrócić uwagę na fakt, że gdyby nie konkretne decyzje projektowe – czy to dotyczące mechanik rozgrywki (np. zmiana wyglądu postaci, kryształy portu pozwalające zbudować sieć szybkiej podróży), czy wewnętrznej ekonomii gry (stosunkowo wysoki koszt zakupu np. wspomnianych kryształów portu) – istnienie takiego rozwiązania jak mikropłatności ułatwiające grę solową, nie miałoby większego sensu, co z punktu widzenia gracza byłoby oczywiście aspektem pozytywnym, a z punktu widzenia wydawcy już mniej.
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że w ofercie Steama, PS Store i Xbox Store znajduje się nieco droższa edycja Deluxe. Zapewnia ona dostęp do pakietu Nowa podróż, w którego skład wchodzą niektóre przedmioty i funkcje oferowane w ramach systemu mikropłatności, oraz 1500 kryształów Szczeliny.
Można by powiedzieć, że Capcom zaoferował pozostałym graczom to, co w przypadku wydania Deluxe jest dostępne za dodatkową opłatą. Cieniem rzuca się na to jedynie fakt, że część zawartości – np. Kamienie przebudzenia i kryształy Szczeliny – należy uznać za jednorazowe zakupy, które po wykorzystaniu po prostu znikają z ekwipunku, i chcąc dalej ułatwiać sobie zabawę (np. z powodu braku czasu lub umiejętności), trzeba wydać kolejne pieniądze.
Czy recenzenci Dragon’s Dogma 2 wiedzieli o mikroplatnościach? Okazuje się, że cały system został aktywowany w momencie premiery i wcześniej po prostu nie można było uzyskać wglądu w wewnętrzny sklepik z poziomu gry.
Mikropłatności ułatwiające rozgrywkę w grach singleplayer Capcomu są również obecne w starszych grach firmy, np. w Resident Evil 4 i Devil May Cry 5.
Na koniec tej premierowej wiadomości prezentujemy wymagania sprzętowe Dragon’s Dogma II:
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
GRYOnline
Gracze
Steam
17

Autor: Piotr Doroń
Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.