Dragon Age 4 powstaje na bazie kodu Anthem
Studio BioWare zamierza zbudować Dragon Age IV na bazie kodu gry Anthem. Powinno to ułatwić produkcję, gdyż jednym z powodów problemów drugiego z tych projektów była konieczność mocnego zmodyfikowania silnika Frostbite.

Dzisiaj branża gier żyje artykułem serwisu Kotaku, opisującym kulisy powstania gry Anthem. W materiale znalazła się jednak również ciekawa wzmianka o kolejnym projekcie studia BioWare, czyli Dragon Age IV. Wynika z niej, że następna odsłona cyklu zbudowana zostanie na fundamentach kodu Anthem.
Nie oznacza to oczywiście, że czwarta odsłona serii stanie się grą akcji. BioWare nie zamierza po prostu rozpocząć prac od zera. To wbrew pozorom istotna wiadomość. Od kilku lat wszystkie produkcje tworzone przez wewnętrzne studia firmy Electronic Arts muszą korzystać z silnika Frostbite. Zbudowano go z myślą o serii Battlefield i nie był on przystosowany do potrzeb gatunków innych niż FPS. W przypadku Dragon Age: Inquisition twórcy musieli więc masę czasu poświęcić na rozbudowanie tej technologii o elementy wymagane w RPG-ach.
Problem leży w tym, że w przypadku Anthem ponownie rozpoczęto od zera modyfikowanie Frostbite. Twórcy wyszli bowiem z założenia, że rozwiązania opracowane na potrzeby Dragon Age: Inquisition oraz Mass Effect: Andromeda nie sprawdzą się w grze nastawionej głównie na tryb multiplayer. Takie podejście wymagało znacznie większych nakładów pracy i przyczyniło się do tego, że ostatecznie Anthem ukazało się w mocno niedopracowanej formie.
Tym razem BioWare nie zamierza powtórzyć wcześniejszych błędów i technologia napędzająca Dragon Age IV bazować będzie na tym, co opracowano na potrzeby Anthem. Fakt, że sięgnięto po tę sieciową strzelankę, a nie po rozwiązania z Inquisition ma sens, gdy weźmiemy pod uwagę styczniowe doniesienia, według których tryb wieloosobowy będzie ważnym elementem czwartej odsłony cyklu.
O czwartej części serii słyszymy już od dawna. W międzyczasie zespół opuścił główny producent (choć po pewnym czasie powrócił do BioWare), a sam projekt zaliczył restart. Przez długi czas nad grą pracował jedynie mały zespół, ale po premierze Anthem uległo to zmianie. Rozwojem tej strzelanki zajmuje się teraz głównie oddział studia zlokalizowany w Austin, czyli ekipa odpowiedzialna za Star Wars: The Old Republic. Natomiast team z Edmonton skupia się na Dragon Age IV.

Trudności z dostosowaniem Frostbite to potrzeb studia BioWare były jednym z głównych powodów problemów przy produkcji Mass Effect: Andromeda i Anthem. Pozostaje mieć nadzieję, że przy Dragon Age IV autorom pójdzie lepiej i zamiast walczyć z technologią będą mogli skoncentrować się na projektowaniu ciekawych mechanizmów rozgrywki i tworzeniu obszernej zawartości.
Niestety, na Dragon Age IV najpewniej jeszcze sporo poczekamy. Pierwszy teaser został wypuszczony w grudniu ubiegłego roku, ale wiele sugeruje, że gra ukaże się najwcześniej w 2021 roku.

Dragon Age: Straż Zasłony
Dragon Age: The Veilguard
Data wydania: 31 października 2024
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- BioWare
- EA / Electronic Arts
- Dragon Age (marka)
- kulisy produkcji (gry)
- Frostbite
- gry RPG
- PC
- PS4
- XONE
Komentarze czytelników
Tlaocetl Senator

Nie wiem czy Frostbite jest dobrym silnikiem, czy zlym. Co gorsza nikt tego nie wie, bo jak przyznali developerzy jest slabo udokumentowany i czesto nie wiadomo jak jakies komendy dzialaja, ani dlaczego dzialaja tak, a nie inaczej. To jak u diabla stworzyc na tym dobra gre? Licza na jakis cud?
zanonimizowany1185949 Pretorianin
Bioware zdechnij w końcu! jak nie mozesz zmienic silnika i przesz caly czas w zla strone z tym silnikiem to juz sie usun. EA dalo wam silnik nie dalo wam zmienic i od wtedy bylo wiadome wlasnie ze powinniscie sie rozpasc. Bo ten silnik w zaden sposob nie nadaje sie do nic innego niz mmo strzelanki jeszcze kiedy wy sie na strzelankach, mmo itd itp nie znacie.
Dook8 Chorąży

Za co tyle minusów, poniekąd ma rację. Jakby, gdyby uczciwie nad grą pracowali to mogło by wyjść coś ciekawego, w przeciwieństwie do Anthem, które mam ograne na wylot i uważam że to crap.
zanonimizowany649466 Senator
Bezi2598 -- czyli plastikowo.
zanonimizowany649466 Senator
Jedno i drugie, MMORPG stworzone z nie ogarniętego silnika graficznego z innej słabej gry, z możliwymi mikro-gówno-płatnościami, szykuje się podobny kaszalot na kształt Fallouta 76.