Niniejsze kompendium poświęcone jest grze Divinity: Original Sin II, kontynuacji bardzo ciepło przyjętej produkcji RPG autorstwa Larian Studios. Tekst zbiera najciekawsze informacje oraz materiały z rzeczonego tytułu, zarówno przed-, jak i popremierowe.
Bartosz Świątek

Niniejsze kompendium wiedzy w całości poświęcone jest grze Divinity: Original Sin II, kontynuacji Divinity: Grzechu Pierworodnego, bardzo ciepło przyjętej produkcji autorstwa belgijskiego studia Larian, która zadebiutowała w czerwcu 2014 roku. Projekt został częściowo sfinansowany na drodze zbiórki funduszy w serwisie Kickstarter. Organizatorom udało się osiągnąć podstawowy próg w niecałe 12 godzin, a także zrealizować wszystkie cele dodatkowe w ciągu pozostałych dni kampanii. Premiera wersji PC miała miejsce 14 września 2017 roku. Z początkiem kwietnia 2018 r. zapowiedziano również wydania na konsole PlayStation 4 i Xbox One, które zadebiutują 31 sierpnia 2018 r.
Aktualizacja #12 [21 listopada 2018 r.]: zapowiedziano nową, darmową kampanię w znanym świecie Drakensang. Zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje”.
Aktualizacja #11 [6 września 2018 r.]: premiera wersji Definitive Edition. Zaktualizowano punkt „Odbiór mediów i graczy”.
Aktualizacja #10 [6 sierpnia 2018 r.]: informacje o nowym trybie Areny. Dodano nowy podpunkt w rozdziale 2.
Aktualizacja #9 [18 lipca 2018 r.]: nowy trailer prezentujący Sir Lorę – bohatera będącego bonusem pre-orderowym dla wersji Definitive Edition. Zaktualizowano sekcję „Multimedia”.
Aktualizacja #8 [11 czerwca 2018 r.]: data premiery wydania Definitive Edition i nowy zwiastun. Zaktualizowano wstęp oraz sekcję „Multimedia”.
Aktualizacja #7 [17 maja 2018 r.]: informacje na temat wydania Definitive Edition. Zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje”.
Aktualizacja #6 [20 kwietnia 2018 r.]: gra otrzymała oficjalną polonizację. Zaktualizowano pierwszy akapit oraz sekcję „Pozostałe informacje.
Aktualizacja #5 [6 kwietnia 2018 r.]: zapowiedź wersji konsolowych. Zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje.
Aktualizacja #4 [27 września 2017 r.]: zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje” i dodano w niej podsekcję „Odbiór mediów i graczy”.
Aktualizacja #3 [1 września 2017 r.]: dodano podsekcję „Rasy”, opisującą grywalne rasy, i podsekcję „Dzielony ekran”, zawierającą szczegóły na temat trybu dzielonego ekranu. Zaktualizowano także sekcję „Pozostałe informacje”. W sekcji „Materiały wideo” znajduje się najnowszy zwiastun gry.
Aktualizacja #2 [30 maja 2017 r.]: do kompendium dodaliśmy datę premiery pełnej wersji, tj. 14 września bieżącego roku, a także informacje i materiały wideo dotyczące trybu Mistrza Gry (podsekcja o tym samym tytule).
Aktualizacja #1 [19 września 2016 r.]: sekcja „Technikalia” została zaktualizowana o wymagania sprzętowe gry, zaś w podsekcji „Walka” pojawiły się informacje o trybie PvP. Ponadto rzeczony tytuł trafił do programu Steam Early Access.
W Divinity: Original Sin II powracamy do fantastycznej krainy Rivellon, wiele lat po wydarzeniach znanych z Divinity: Grzech Pierworodny. Biskup Alexandar Niewinny [oryg. Alexandar the Innocent] ogłosił, że ze Źródła korzystać może tylko Boski Zakon [oryg. Divine Order], czyniąc tym samym przestępcami wszystkich pozostałych użytkowników tejże mocy. Osoby podejrzewane o posiadanie zakazanych zdolności są ścigane, prześladowane i siłą „oczyszczane”. Taki zabieg czyni z ofiary pozbawione uczuć i wolnej woli warzywo. Naszym zadaniem jest wędrówka przez wrogi nam świat pokonania wyżej wspomnianego Alexandra, najpotężniejszego użytkownika mocy Źródła, jakiego widział świat.
Opowieść w Original Sin II jest bardziej przyziemna i poważna od tej z pierwszej odsłony podserii, co oczywiście nie oznacza, że nie zawiera elementów humorystycznych. Jednym z jej głównych filarów są reakcje postaci zamieszkujących świat przedstawiony na prowadzonych przez nas bohaterów, a także waga czynów i decyzji gracza.
Protagonista Original Sin II to – w przeciwieństwie do „jedynki” – użytkownik Źródła i centralna postać opowiadanej historii. Tworząc bohatera, wybieramy jego rasę, pochodzenie, a także ustawiamy jego statystyki. W ramach opowieści dane jest nam przyłączyć trzech towarzyszy do drużyny bądź zastąpić ich żywymi graczami w trybie wieloosobowym, z którymi możemy zarówno współpracować, jak i konkurować (podążając zupełnie odmiennymi ścieżkami fabularnymi, które często stoją w sprzeczności z interesem pozostałych członków grupy) – wszystko w ramach jednej fabuły. W przypadku zabawy multiplayerowej każda postać jest jednakowo ważna.
Rasy dostępne do wyboru dla głównego bohatera to człowiek, elf, jaszczur, krasnolud i nieumarły. Każda z nich oferuje inne bonusy i unikalne zdolności. Co więcej, opisujące je tagi, dotyczące np. płci, pochodzenia czy profesji, wywołują inne reakcje postaci w świecie przedstawionym i dają inne możliwości rozwiązywania questów.
Mechanika Divinity: Original Sin II stanowi rozwinięcie oraz wzbogacenie znanych zasad i mechanizmów. Nowości dotyczą umiejętności, talentów, czarów, zdolności czy interakcji z otoczeniem. Możemy też liczyć na większą liczbę potworów i innych przeciwników, z którymi zmierzymy się w grze.
Jedną z najbardziej istotnych nowości jest możliwość korzystania ze Źródła. Te potężne zdolności zasilane są punktami Źródła, które możemy, a nawet musimy stale gromadzić. Sposobów na to jest kilka i tylko od nas zależy, na jaki się zdecydujemy. Niektóre z nich wiążą się z tak odrażającymi czynami, jak absorbowanie dusz zabitych przeciwników, a nawet niewinnych osób. Źródło pozwoli nam także wzmacniać stworzone przez nas umiejętności.
Innym interesującym novum jest tworzenie zupełnie nowych umiejętności, które odbywa się przez łącznie ze sobą już istniejących umiejętności i czarów. Dla przykładu: łącząc zaklęcie Deszczu ze Smarem, możemy wykreować Deszcz smaru. Co więcej, tak stworzone umiejętności da się dodatkowo wzmocnić za pomocą zasobów Źródła.
Usprawnienia nie ominęły turowego systemu walki. Do nowości należy zaliczyć nowe interakcje między elementami środowiska i żywiołami, które można wykorzystać, by uprzykrzyć życie przeciwnikowi. Ponadto w Original Sin II walczący mogą chować się za przeszkodami, a także wykonywać czynności w rodzaju ciągnięcia czy pchania obiektów (w tym oponentów).
Gra otrzyma również tryb PvP, w którym czteroosobowe grupki graczy rywalizują za pomocą gotowych postaci na specjalnie przygotowanych arenach w takich wariantach rozgrywki, jak Free-for-All, Capture the Flag czy King of the Hill.
Tryb Mistrza Gry, jak wskazuje nazwa, pozwala grać w trybie wieloosobowym w stylu podobnym do „stołowych” gier fabularnych, w którym jeden z uczestników zabawy wciela się we wszechmocnego Mistrza Podziemi. Game Master Mode przewidziany jest dla maksymalnie czterech graczy i prowadzącego sesję Mistrza Gry. Użytkownicy mogą stworzyć własne mapy/światy za pomocą edytora Divinity Engine bądź skorzystać z dostarczonych przez dewelopera „gotowców”. Pod tym adresem można obejrzeć przykładową, prawie czterogodzinną sesję w trybie Mistrza Gry.
Tryb przygotowany z myślą o PvP. Jak poinformowali twórcy, wraz z premierą wydania Definitive Edition, Arena doczeka się sporych zmian. Dodane zostanie wsparcie dla wyzwań dla pojedynczego gracza, internetowych pojedynków PvP, a także możliwość zabawy przy jednym ekranie (tzw. Gorący Stołek). Zabawa odbywać się będzie wedle dwóch typów zasad: Deathmatch (eliminujemy wszystkich przeciwników, zwycięża ten, kto dotrwa do końca) oraz Kill the King (jeden z bohaterów jest VIP-em, którego należy pokonać). Do dyspozycji będzie 13 aren. Otrzymamy też możliwość ustawnawiania dodatkowych zasad.
Tryb dzielonego ekranu pozwala na jednoczesną grę dwóm osobom przy jednym komputerze. Co więcej, istnieje możliwość grania w multiplayerze przy użyciu split-screena, tym sposobem w jednej sesji może brać udział do czterech graczy, ale niekoniecznie przy czterech osobnych pecetach. Uczestnicy zabawy mogą dołączać do rozgrywki w każdym momencie.
Grę napędza ten sam silnik, co Divinity: Original Sin – Enhanced Edition. W Original Sin II wykorzystuje on dobrodziejstwa płynące z najnowszych bibliotek DirectX 12.
Divinity: Original Sin II oferuje dwa rodzaje sterowania: za pomocą myszki i klawiatury oraz przy użyciu pada. W przypadku tego drugiego gra może pracować w trybie split-screen (dzielenie ekranu).
Poniższe wymagania mogą ostatecznie okazać się inne od finalnych.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
23