Drugi dodatek do Diablo 4 został zapowiedziany. Lord of Hatred wprowadzi do RPG akcji Blizzarda aż dwie nowe klasy postaci.
Titan Quest 2 doczeka się niespodziewanej konkurencji, bowiem zapowiedziany na The Game Awards 2025 drugi dodatek do Diablo IV, zatytułowany Lord of Hatred (Pan Nienawiści), zostanie utrzymany w klimacie bardzo kojarzącym się ze starożytną Grecją. Co jednak ważniejsze, rozszerzenie to wprowadzi aż dwie nowe klasy postaci – pierwsza to wyczekiwany paladyn, natomiast druga nie została na razie ujawniona. Wiemy tylko, że „majaczy na mrocznym horyzoncie”, a jej moc „jest niekwestionowana”. W sumie będzie ich już więc osiem.
Premiera Diablo IV: Lord of Hatred została zaplanowana na 28 kwietnia 2026 roku na PC, PS4, PS5, XOne i XSX/S. Poniżej obejrzycie pierwszy zwiastun DLC, zaprezentowany dziś przez Blizzard.
Tytułowy Pan Nienawiści to oczywiście Mefisto, z którym w końcu czeka nas finalna rozprawa. Aby go powstrzymać, zawiążemy pozbawiony zaufania sojusz z… Lilith, antagonistką „podstawki” jakimś cudem wciąż pozostającą przy życiu. Razem wyruszymy do Skovos, kolebki pierwszej cywilizacji będącej domem owej demonicy oraz Inariusa.
Kraina ta – „obecnie pod rządami Wyroczni i Królowej Amazonek, łącząca wulkaniczne wybrzeża, smagane burzami lasy i przesiąknięte zapomnianą wiedzą, zalane ruiny – była do tej pory jedynie wspominana w serii Diablo, więc gracze mogą się spodziewać nowych miast, postaci i potworów. Swoim morskim klimatem Skovos dość mocno kojarzy się ze starożytną Grecją, co, jak wspomniałem we wstępie, budzi skojarzenia z Titan Questem 2.
Jeśli zaś chodzi o gameplay, czekają nas cztery zasadnicze zmiany względem Diablo IV i dodatku Vessel of Hatred.
Po pierwsze, przebudowane zostaną drzewka umiejętności. W efekcie pojawią się na nich nowe skille dedykowane poszczególnym klasom postaci.
Po drugie, Blizzard zaimplementuje ulepszony filtr przedmiotów. Pozwoli to łatwiej zapanować nad „śmietnikiem” tworzącym się na polu bitwy.
Po trzecie, w Diablo IV pojawi się znana choćby z kultowej „dwójki” Kostka Horadrimów, która wyniesie crafting na wyższy poziom. Razem z nią wprowadzony zostanie specjalny talizman, odblokowujący potężne bonusy poszczególnych zestawów uzbrojenia, definiujące klasy postaci.
Po czwarte wreszcie, przeróbki doczeka się endgame – ma on być bardziej niż obecnie zorientowany wokół wyborów gracza, punktów mistrzowskich, rosnącego wyzwania i coraz lepszych nagród. Pomogą w tym Plany Wojenne (ang. War Plans), ramach których gracz stworzy własną ścieżkę progresji, skupiając się na swoich ulubionych aktywnościach oraz dobieranych strategicznie modyfikatorach rozgrywki. Ostatecznym testem umiejętności postaci będą natomiast Echa Nienawiści (ang. Echoing Hatred), niewybaczające błędów i słabości starcia z nieprzebranymi hordami demonów. Niejako w ramach odpoczynku od nich gracze Diablo IV oddadzą się nowej aktywności – łowieniu ryb.
Diablo IV: Lord of Hatred będzie sprzedawane w trzech wersjach. Standardowa zawiera „podstawkę” oraz pierwszy dodatek, Vessel of Hatred. Edycja Deluxe oferuje ponadto m.in. Premium Battle Passa, zwierzaka, wierzchowca oraz zestaw kosmetyczny Gwardii Wysokich Niebios (ang. High Heavens guard Cosmetic Bundle), a Edycja Ultimate dodatkowo zapewnia m.in. zestawy uzbrojenia Rycerzu Umbralu (ang. Umbral Knights Armor Bundle) dla 6 klas postaci, pakiet Rumak Lśniącego Królestwa (ang. Steed of the Shining Realm Bundle), trofeum i skórkę portalu.
Co istotne, każde zamówienie przedpremierowe zagwarantuje wczesny dostęp do klasy paladyna – ta druga, nieujawniona, zostanie natomiast udostępniona dopiero na premierę. Ponadto za preorder otrzymamy zakładką ekstra, 2 miejsca na postacie oraz 3 elementy dekoracyjne do WoW-a.
Wróćmy jednak do samego paladyna, który z pewnością najbardziej interesuje niektóre osoby. Będzie on władał mieczem (lub młotem) i tarczą oraz mocą Światłości – służącą również do zaklinania oręża – a także posługiwał się skillami znanymi fanom Diablo II, takimi jak Błogosławiony Młot, Błogosławiona Tarcza, Skazanie, Zapał i Furia Niebios, zadając obrażenia od Świętości. Nie zabraknie jednak nowości – jedną z nich mają być aury i umiejętności świętego przyzywania, w tym anielska transformacja w świetlistego Arbitra, z wyglądu przypominającego Tyraela.
Znane z „dwójki” przysięgi doczekają się natomiast pełnoprawnego systemu, obejmującego 4 ścieżki związane z rycerskimi zasadami. Moloch skupi się na defensywie i korzystaniu z tarczy, Zelota zrobi użytek z Zapału, by walczyć w „oszalały sposób”, Sędzia wymierzy boską sprawiedliwość za pomocą przyzwań, a Adept przemieni się we wspomnianego wyżej Arbitra.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Hubert Śledziewski
Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.