Denuvo i umowa użytkownika Homeworld 3 to nie jedyne problemy gry. Nowa część kultowej serii RTS nie zyskała uznania fanów

Homeworld 3 nie wypadł tragicznie, ale nawet bez Denuvo i kontrowersyjnych zapisów w EULA firmy Gearbox gracze dostrzegają powody do narzekania na dzieło studia Blackbird Interactive.

Jakub Błażewicz

Denuvo i umowa użytkownika Homeworld 3 to nie jedyne problemy gry. Nowa część kultowej serii RTS nie zyskała uznania fanów, źródło grafiki: Blackbird Interactive / Gearbox Publishing..
Denuvo i umowa użytkownika Homeworld 3 to nie jedyne problemy gry. Nowa część kultowej serii RTS nie zyskała uznania fanów Źródło: Blackbird Interactive / Gearbox Publishing..

Fani mogli mieć obawy co do nowej pełnoprawnej odsłony serii Homeworld. Jednakże nie tylko jakość samej produkcji budzi zastrzeżenia części graczy (zresztą tytuł ma też swoich fanów). Homeworld 3 wzbudził niechęć nabywców także za sprawą kontrowersyjnej umowy użytkownika (EULA).

Jak zwraca uwagę autor jednej z opinii na Steamie, „trzecia” część strategicznej serii wykorzystuje Denuvo, co dla niektórych nabywców samo w sobie byłoby irytujące. Sporo graczy wciąż jest przekonanych, że owa technologia negatywnie wpływa na wydajność w grach, a do tego sprawia więcej problemów uczciwym nabywcom niż crackerom (m.in. przez ograniczenie liczby instalacji).

Jednakże bardziej uzasadnioną frustrację wzbudzają zapisy w EULA dotyczące informacji zbieranych przez wydawcę. Jak czytamy, firma Gearbox Publishing zastrzega sobie prawo do zbierania takich informacji, jak e-mail, ale też adres zamieszkania i numer telefonu. Jest też wzmianka o „danych demograficznych”, czyli wieku i dacie urodzenia, płci, statusie cywilnym, wykształceniu itp.

Nowe-stare EULA

Wypada zauważyć, że najwyraźniej nie jest to nowość. Identyczna umowa obowiązuje nabywców wydanego we wrześniu 2023 roku Relic Hunters, ale już nie graczy nowszego Risk of Rain Returns oraz Torchlight III sprzed ponad czterech lat.

Warto przy tym wspomnieć, że obecnie ta druga produkcja wydawana jest pod szyldem Arc Games (dawniej Gearbox Publishing San Francisco; zmiana nazwy to efekt sprzedaży Gearbox Software spółce Take-Two Interactive). Niemniej oryginalnie była ona wydawana przez Gearbox Publishing, co widać w treści EULA (ostatni raz zaktualizowanej 31 grudnia 2019 roku). Sądząc po oficjalnej stronie spółki, zmiana nastąpiła ponad dwa lata temu.

Niezależnie od tego, kiedy firma Gearbox dodała te zapisy, gracze wyraźnie nie są nimi zachwyceni (via serwis Steam). Być może to jest jednym z powodów „mieszanego” odbioru Homeworlda 3 na Steamie. W chwili publikacji tej wiadomości z 1239 recenzji użytkowników tylko 58% bylo pozytywnych (54% z 762 opinii, jeśli liczyć tylko te domyślnie wyświetlane na karcie gry).

Jednakże rzut oka na zarzuty nabywców (nie tylko na Steamie, ale też w mediach społecznościowych) pokazuje, że sprawa EULA mogła nie mieć (póki co) większego wpływu na odbiór gier. Więcej narzekań – szczególnie wśród starszych fanów serii – wywołała kampania fabularna, na którą zresztą narzekał też nasz recenzent.

  1. Recenzja gry Homeworld 3 – fani kosmicznych strategii poczują się jak w domu
Homeworld 3

Homeworld 3

PC
po premierze

Data wydania: 13 maja 2024

Informacje o Grze
7.4

GRYOnline

4.9

Gracze

4.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

3

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Capcom świętuje wybitną sprzedaż serii Monster Hunter. Przekroczenie 100 mln kopii dobrze rokuje przed premierą MH: Wilds

Następny
Capcom świętuje wybitną sprzedaż serii Monster Hunter. Przekroczenie 100 mln kopii dobrze rokuje przed premierą MH: Wilds

Megalopolis na pierwszym zwiastunie. Adam Driver jako projektant utopii w „najlepszym dziele” Francisa Forda Coppoli

Poprzedni
Megalopolis na pierwszym zwiastunie. Adam Driver jako projektant utopii w „najlepszym dziele” Francisa Forda Coppoli

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl