Na trwających właśnie targach Gamescom, firma Crytek zapowiedziała nową wersję silnika graficznego CryEngine. Na razie nie znamy żadnych konkretnych technicznych szczegółów, ale producent zapewnia, że będzie ona współpracowała z najważniejszymi platformami sprzętowymi.
Michał Kułakowski
Targi Gamescom są bogatym źródłem informacji, związanych nie tylko z nowymi grami, ale także wykorzystywanymi przez nie technologiami. Crytek zapowiedział właśnie kolejną wersję swojego autorskiego silnika. W przeciwieństwie do jego trzech ostatnich edycji (ostatnia, którą był CryEngine 3 zadebiutowała w 2009 roku), najnowsza porzuci dotychczasową numerację i będzie znana po prostu pod nazwą CryEngine. Według tłumaczeń twórców, w przeciągu ostatnich lat dokonali tak wielu fundamentalnych zmian w budowie engine'u, że decyzja ta wydaje się słuszna, bowiem nie mamy do czynienia z bezpośrednim rozwinięciem wcześniejszych dokonań programistów firmy.
Na razie nie poznaliśmy żadnych konkretnych szczegółów związanych z nowinkami jakie ze sobą przyniesie nowy silnik. Wiemy natomiast, że przystosowany został do współpracy z konsolami obecnej (PlayStation 3, Xbox 360, Wii U) jak i nadchodzącej generacji (PlayStation 4 i Xbox One), a także komputerami PC. Crytek planuje w przyszłości wdrożenie wsparcia dla kolejnych platform sprzętowych. Obiecuje również, że przyłoży większą wagę do udzielenia pomocy studiom deweloperskim, które zakupią jego rozwiązania technologiczne. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest połączenie działu licencyjnego firmy z pionem odpowiedzialnym za badania i rozwój technologii. Wygląda więc na to, że Crytek chce nawiązać bliższą współpracę ze swoimi klientami i postawić na dostarczanie im indywidualnych rozwiązań oraz wprowadzanie ulepszeń zgodnych z potrzebami twórców gier. Jedną z jaskółek tych zmian jest otwarcie internetowej strony cryengine.com, która w przyszłości ma oferować kompleksowe informacje zainteresowanym deweloperom.
Producent przewiduje, że w najbliższych latach CryEngine będzie nieustannie i intensywnie rozwijany. Pełnię jego możliwości zobaczymy w akcji zapewne dopiero za jakiś czas. W tej chwili w opracowaniu pozostaje nadal wiele tytułów korzystających z CryEngine 3, których premiery zapowiedziano na 2014 czy 2015 rok. Warto jeszcze dodać, że firma wciąż ma zamiar wspierać darmową i niekomercyjną wersję swojego silnika, a więc CryEngine SDK, który w przeciągu dwóch ostatnich lat miał zostać pobrany już ponad pięć milionów razy.
Więcej:Prace nad Crysis 4 zostały wstrzymane. Studio Crytek zwalnia pracowników