Chińczycy masowo wystawiają negatywne recenzje strategiom Paradoxu na Steam. Wkurzyli się o zmiany w historii Jedwabnego Szlaku w HoI4: Graveyard of Empires

Zapowiedź nowego DLC do Hearts of Iron 4 zdenerwowała graczy z Chin. Przez alternatywne ścieżki historii, na których implementację zdecydował się Paradox, społeczność wystawia negatywne recenzje innym grom firmy.

Zuzanna Domeradzka

Chińczycy masowo wystawiają negatywne recenzje strategiom Paradoxu na Steam. Wkurzyli się o zmiany w historii Jedwabnego Szlaku w HoI4: Graveyard of Empires, źródło grafiki: Paradox Interactive.
Chińczycy masowo wystawiają negatywne recenzje strategiom Paradoxu na Steam. Wkurzyli się o zmiany w historii Jedwabnego Szlaku w HoI4: Graveyard of Empires Źródło: Paradox Interactive.

Już od dłuższego czasu społeczność skoncentrowana wokół gier firmy Paradox Interactive, a konkretniej Hearts of Iron IV, wyraża swoje niezadowolenie względem kontrowersyjnych decyzji wydawcy, który przykłada coraz większą uwagę do przedstawiania alternatywnych wersji historycznych faktów w strategii opartej na faktycznych konfliktach. Nowa zawartość udostępniana przez deweloperów często określana jest przez fanów jako „meme-alt”, czyli wręcz jako prześmiewcza. Niedawno zniesmaczenie działaniami Paradoxu eskalowało i zdenerwowało konkretną część odbiorców.

Irytacja graczy zmianą historycznych faktów

W zeszłym tygodniu zapowiedziano nowy dodatek do Hearts of Iron IV, Graveyard of Empires. Duża część graczy wyraziła swoje niezadowolenie w związku z nadchodzącym DLC ze względu na jego wysoką cenę, a przy tym duży nacisk na alternatywne ścieżki historyczne. Najbardziej zdenerwowali się jednak fani z Chin.

Dlaczego? W Graveyard of Empires znajdzie się bowiem m.in. nowa zawartość dla Indii, a konkretniej Indii Brytyjskich. Jedną ze ścieżek, jakie gracz będzie mógł obrać, wybierając tę nację, ma być możliwość zmienienia jej losów. Zamiast wyzwolenia Indii spod brytyjskich rządów, Paradox umożliwi jednak przekształcenie Indii w Imperium Jedwabnego Szlaku. Chociaż jego nazwa nawiązuje do faktycznego systemu dróg handlowych, ma niewiele wspólnego z historią.

Chińscy gracze zirytowali się tym, że firma Paradox skupiła się wyłącznie na Indiach w przypadku Jedwabnego Szlaku (w rzeczywistości łączył on Europę również z Chinami i Persją), a oprócz tego uwzględniła opanowanie przez Indie Tybetu w Hearts of Iron IV. Społeczność dała wyraz niezadowoleniu na forum Steama, ale nie tylko.

Review bombing gier Paradoxu

Dotknięci decyzjami Paradoxu gracze zaczęli negatywnie oceniać produkcje firmy. W ciągu ostatnich kilku dni udostępniono kilkaset tego typu recenzji Hearts of Iron IV na Steamie. Większość z nich opublikowana została w języku mandaryńskim, więc nietrudno się domyślić, że są one powiązane z feralnym DLC.

SteamDB

To jednak niejedyny sposób, w jaki chińscy gracze wyrazili swój sprzeciw względem decyzji Paradoxu dotyczącej dodatku Graveyard of Empires do Hearts of Iron IV. Innym dużym produkcjom tego wydawcy również się oberwało i zaczęły one masowo otrzymywać negatywne opinie. Dostało się takim grom, jak Stellaris, Crusader Kings III, Europa Universalis IV czy Victoria 3.

Negatywne recenzje na razie wydają się nie mieć wpływu na ogólny odsetek recenzji wymienionych produkcji – być może właśnie dlatego nie doczekały się jak dotąd reakcji ze strony twórców. Niewykluczone, że wkrótce chińscy gracze w ogóle przestaną je publikować.

Hearts of Iron IV

Hearts of Iron IV

PC
po premierze

Data wydania: 6 czerwca 2016

Informacje o Grze
7.0

GRYOnline

7.7

Gracze

9.1

Steam

8.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
8
9
16
22
23

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2025-02-24
16:31

Grifter Konsul

Grifter

Ohydne komuchy.

Komentarz: Grifter
2025-02-18
13:57

MANTISTIGER Generał

MANTISTIGER
😂

To prawie jak Niemcy

Komentarz: MANTISTIGER
2025-02-18
13:51

Wilku112 Legionista

Chińczycy zawsze płaczą, jak zauważą, że ich kraj nie jest uznawany za najlepszy na świecie. Rozumiem, że to co robi Paradox może się ludziom nie podobać, ale to jest gra, w której możesz stworzyć historię alternatywną, więc nie rozumiem co jest w tym złego.

Komentarz: Wilku112
2025-02-18
13:46

rufi2000 Chorąży

W opcjach można jedynie przełączyc aby AI w pierwszej kolejności podążało ścieżką historyczną, czyli starało się trzymać pierwotnego ciągu wydarzeń (w zależności od poczynań gracza).

Nie ma natomiast żadnego podziału scieżek alternatywnych na te, które od biedy łapią się pod hasło "historia alternatywna" i na pozmyślane przez twórców bzdury (stworzone pod bardziej odjechany model rozgrywki, gdzie modyfikatory szaleją i na świecie dzieje się co chce), ani też żadnego magicznego ustawienia, po którym te drugie znikają z gry, więc jak ktoś chce sobie rozegrać w miarę autentyczną rozgrywkę, z większymi lub mniejszymi odchyleniami od znanej historii, ale jednak w granicach zdrowego rozsądku, to zostaje z niczym, bo ma do wyboru albo ścisłą historyczność, albo totalny odlot. To w tym złego.

Gdyby te wszystkie oderwane od rzeczywistości wymysły twórców nie udawały historycznych, tylko stanowiły osobny scenariusz, jak np. w dodatku Armageddon do HoI2, to by nie było problemu i każdy grałby sobie w to co chciał. A pomysły pokroju tego indyjskiego "Imperium Jedwabnego Szlaku" są właśnie jak żywcem wyjęte z tego dodatku.

Komentarz: rufi2000
2025-02-18
13:12

rufi2000 Chorąży

Historia alternatywna to nie jest każda bzdura jaka przyjdzie ci do głowy, a np. przejęcie władzy w Polsce przez rosyjskie środowiska emigracyjne, ogłoszenie jakiegoś kozaka dońskiego królem Polski i wykorzystanie jej (z racji bycia kiedyś częścią carskiego imperium) jako przyczółka do wyzwolenia reszty białej Rosji od ZSRR (i to wszystko w kilka lat) do takich bzdur się właśnie zalicza.

I tu nie chodzi o to, aby nie było w ogóle ścieżek alternatywnych, tylko aby twórcy przestali przepalać czas i zasoby na tworzenie takich wyssanych z palca głupot jak wyżej, zamiast tego tworząc coś w miarę realnego, lub chociaż autentycznego w odbiorze. W przypadku Polski spokojnie można było dodać wiele sensownych scieżek alternatywnych, bez konieczności odpływania w bezmiar wyobraźni niezbyt rozeznanych w specyfice regionu twórców, co widać chociażby w niektórych modach, gdzie drzewka focusów biją na głowę te oficjalne.

Występująca losowo inwazja kosmitów też dawałby "pewną niepewność i zmienność do rozgrywki (a byłoby to mniej więcej równie autentyczne co Romanowowie obalający sanację i wracający na tron Polski u progu II WŚ), co nie oznacza z automatu, że dodawnie czegoś takiego to dobry pomysł. Chociaż biorąc pod uwagę przyjęty kierunek rozwoju, to nie zdziwię się, jak PDX za jakiś czas pójdzie w coś podobnego.

Komentarz: rufi2000

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl