Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 listopada 2020, 11:50

autor: Damian Gacek

Bugi i niedoróbki - tragiczny remake kultowej gry FPS XIII

XIII jest grą FPS z 2003 roku, która przykuła uwagę graczy za sprawą komiksowej grafiki. 10 listopada wyszedł wyczekiwany przez fanów remake tytułu. Niestety produkcja wzbudziła niemałe kontrowersje i została zalana negatywnymi ocenami.

W skrócie:

  1. XIII jest kultową grą FPS z 2003 roku, która stylem graficznym nawiązuje do komiksów.
  2. 10 listopada gra otrzymała remake, który błyskawicznie doczekał się przytłaczająco negatywnych recenzji.
  3. Fani mocno krytykują techniczny aspekt gry.

XIII jest grą FPS inspirowaną serią francuskich komiksów. Tytuł odróżnia się od większości innych strzelanek oprawą wizualną, która nawiązuje do papierowego oryginału. Taki zabieg niewątpliwie przypadł graczom do gustu i produkcja z 2003 roku od studia Ubisoft doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia. Tego sukcesu jednak nie powtórzył remake XIII stworzony przez deweloperów z PlayMagic, mający swoją premierę 10 listopada na PC, PS4 oraz XONE. Tytuł został mocno skrytykowany, a fani narzekają na wiele niedoróbek.

W chwili pisania niniejszego tekstu jedynie 9% recenzji XIII na Steamie jest pozytywnych. Najwięcej głosów niezadowolenia zdaje się być związanych z animacjami oraz udźwiękowieniem.

Grafika

Wielu graczy narzeka na ogólną graficzną ociężałość. Zabici przez nas NPC ponoć zawsze upadają w ten sam sposób, niezależnie od tego, co w danej chwili robili i jaką animację wykonywali. Ponadto nasi wrogowie po śmierci stają się bezwładnymi kukłami z dziwnym ragdollem. Są również i mniejsze błędy, takie jak znikające źrenice.

Glitche nie ominęły także przedmiotów do zebrania. Według graczy niektóre z nich znikają, gdy się do nich zbliżyć, a pojawiają się po oddaleniu.

Dźwięk

Fani nie oszczędzili również oprawy audio. Muzyka oraz dźwięki otoczenia potrafią się nie odpalać bądź niespodziewanie zostają przerwane. Do problemów ma dochodzić szczególnie wtedy, kiedy kilka odgłosów nachodzi na siebie.

Inne

Gracze chcący pograć w tytuł na PC, używając pada do Xboksa, mogą mieć problem. Pomimo że jest on wykrywany w menu, a przyciski w ustawieniach są przypisane prawidłowo, to w samej grze kontroler ponoć nie działa.

Poza powyższymi problemami tytuł został skrytykowany za liczne mniejsze lub większe niedoróbki, takie jak dziwna domyślna czułość myszy, lekkie opóźnienie przy strzelaniu lub niski poziom trudności. Gracze również zwrócili uwagę na recykling dźwięków z pierwowzoru (szczególnie broni) oraz intra.

Jakość produkcji można podsumować cytatem użytkownika Steama o nicku roody:

Jeden z najgorszych remake’ów, w jakie kiedykolwiek grałem. Oryginał zasługiwał na wiele więcej.

Oczywiście przedstawione błędy i niedoróbki pewnie da się naprawić i możliwe, że będą łatane, jednak fala negatywnych recenzji już się rozeszła i twórcom niełatwo będzie odzyskać zaufanie graczy.

  1. Oficjalna strona studia PlayMagic
  2. Oficjalna strona gry

Damian Gacek

Damian Gacek

Absolwent Filologii Angielskiej oraz English in Public Communication. W swoim portfolio ma artykuł naukowy dotyczący tłumaczenia gier wideo. Z GRYOnline.pl współpracuje od 2019 roku, pisząc dla różnych działów. Obecnie zajmuje się głównie poradnikami i okazjonalnie wspiera newsroom. Autor przeglądu Małe ale Wielkie. Elektroniczną rozrywką interesuje się od dziecka. Uwielbia RPG-i oraz strategie, często nurza się również w odmętach produkcji indie. W wolnych chwilach pracuje nad książką oraz uczy się edycji filmów.

więcej