Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 grudnia 2020, 11:17

Baldur's Gate 3 stawia na pacyfizm w nowym patchu

Zespół Larian Studios udostępnił wielką aktualizację Baldur's Gate III. Patch 3 wprowadza wiele poprawek do gry, wliczając w to nagrody dla pacyfistów i kreatywnych graczy oraz bardziej taktownych towarzyszy.

Baldur’s Gate III Patch 3 – najważniejsze zmiany:
  • poprawiono zachowanie towarzyszy, tak w dialogach (mniej narzekania na drobiazgi), jak i w podążaniu za bohaterem;
  • wprowadzono nagrody i dodatkowe opcje za unikanie rozlewu krwi, a także pomysłowość w rozmowach oraz w trakcie eksploracji;
  • zbalansowano sztuczki i zaklęcia;
  • dodano funkcję cross-save;
  • poprawiono liczne błędy oraz zbalansowano rozgrywkę.

Od prawie dwóch miesięcy możemy ponownie zwiedzać świat Baldur’s Gate, tym razem w ramach trzeciej odsłony serii. Oczywiście to nadal tylko wczesny dostęp: większa część mapy nie jest otwarta do zwiedzania, a twórcy co i rusz wprowadzają rozmaite poprawki. Tych nie brakuje także w ostatniej aktualizacji Baldur’s Gate IIIInspiration, Freedom & Pacifism. Nowości wprowadzone w łatce omówiono we wpisie na Steamie oraz filmiku przygotowanym przez studio Larian.

UWAGA: zmiany wprowadzone przez Patch 3 są na tyle duże, że po jego pobraniu gra nie obsługuje dotychczasowych plików zapisu! Jeśli chcecie kontynuować zabawę, musicie zablokować automatyczne aktualizacje. W tym celu należy przejść do kolekcji gier na Steamie, kliknąć prawym przyciskiem na Baldur’s Gate III i wybrać „Właściwości”. Potem wystarczy przejść na kartę „Aktualizacje” i w polu „Automatyczne aktualizacje” zaznaczyć „Aktualizuj tę grę tylko po jej uruchomieniu”. Natomiast jeśli chcecie jedynie zachować dotychczasowe pliki zapisu, we „Właściwościach” przechodzicie do zakładki „BETA” i w polu „Wybierz betę, w której chcesz wziąć udział” zaznaczacie „Patch 2”.

Pacyfizm (i spryt) popłaca

Zespół Larian Studios uważnie przyglądał się opiniom graczy na temat obecnej wersji Baldur’s Gate 3. Co prawda tytuł został entuzjastycznie przyjęty przez użytkowników Steama, ale nie brakowało też krytyki pod adresem niektórych elementów. Tak na przykład fani byli rozczarowani, że gra nie nagradza ich za unikanie rozlewu krwi lub kreatywność w rozwiązywaniu zagadek środowiskowych. Zmieniło się to w Patchu 3: od teraz pacyfizm, sprawna retoryka w rozmowach i eksploracja rzadziej uczęszczanych ścieżek przyniosą wymierne korzyści lub otworzą przed bohaterami nowe możliwości.

Towarzysze bardziej „towarzyscy”

Baldurs Gate 3 stawia na pacyfizm w nowym patchu - ilustracja #1
Po aktualizacji towarzysze są bardziej taktowni niż dotychczas.

Innym drobiazgiem, na który narzekali fani, było… czepialstwo towarzyszy. Ci bowiem potrafili grymasić na byle drobiazg, nie zważając na sytuację i irytację gracza. Wraz z debiutem Patcha 3 kompani są bardziej wyrozumiali i nawet zdarza im się rzucić jakieś dobre słowo. Ponadto deweloperzy wprowadzili małą, ale istotną poprawkę. Gdy bohater będzie przeskakiwał przez wyrwę albo po kamieniach na rzece etc., towarzysze sami podążą jego śladem. Wcześniej trzeba było robić to samemu, i to osobno dla każdej postaci, co było uciążliwe i czasochłonne.

Czary i sztuczki

Jednym z powszechnie wytykanych mankamentów był balans magii, a konkretniej – zbyt wielka przydatność sztuczek. W teorii ich zaletą powinno być to, że nie wymagają one przygotowania oraz wykorzystania komórek czarów, dzięki czemu Mag nie jest bezradny po zużyciu tychże. W praktyce niektóre sztuczki okazały się nieco za dobre, praktycznie przyćmiewając „prawdziwe” zaklęcia. Larian Studios zmieniło to w Patchu 3, m.in. usuwając tworzenie „pól” ognia, kwasu etc. przez niektóre sztuczki na jakiejkolwiek powierzchni (co przekładało się na trudne do uniknięcia obrażenia). Oczywiście nie usunięto tego elementu całkowicie: jeśli użyjemy Ognistego pocisku na wyraźnie łatwopalnej nawierzchni, zostaniemy nagrodzeni „ogniskiem”.

Baldurs Gate 3 stawia na pacyfizm w nowym patchu - ilustracja #2
„Prawdziwa” magia nie będzie już grała drugich skrzypiec do sztuczek.

Cross-save, balans i bugi

Patch 3 to także spora liczba usuniętych błędów i pomniejszych, ale pomocnych usprawnień. Na przykład od teraz to samo zaklęcie na różnych poziomach będzie schowane pod jedną opcją, co rozwiązuje problem ekranu wypełnionego ikonami. Poprawiono także wygląd interfejsu, złagodzono wstrząsy kamery przy rzucaniu potężniejszych czarów oraz uniemożliwiono atak z ukrycia postaciom niekorzystającym z broni opartej na finezji. Pełną listę zmian w języku angielskim znajdziecie we wpisie twórców na Steamie.

Aktualizacja wprowadza też funkcję cross-save, dzięki czemu możemy kontynuować tę samą rozgrywkę na Steamie, GOG.com, Stadii oraz Macu. W teorii była ona gotowa już od jakiegoś czasu, ale jedynie dla dwóch pierwszych platform. Stan gry jest automatycznie zapisywany w chmurze, o ile jesteśmy połączeni z siecią.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej